Jan Svensson skrev:Har lite fler frågor till Jimmy.
.
Jimmy vad tror ärligt om de här långa service intervallerna 3000mil på samma olja och filter?
I min åsikt så är 1000 till 1500mil max mellan bytena om fordonet inte används långa sträcker dagligen.
samma med tändstift byte en del har ju 10000mils intervaller.
I min åsikt så är Hondas 2400mil byte på tändstift helt fel på en högvarvig motor som VFR, 1200mil är mer rimligt.
Med vänlig hälsning Janne
Jadu Janne du är inne på något som är helt riktigt, 3000mils intervall på oljan är i stort sätt extremt onyttigt för en bil, antar att du syftar på Longlife service vilket innebär 3000 mil eller varannat år?
Detta har måååånga människor uppfattat som longlife, kör 3000 mil, fan det är ju skit bra! nja det handlar nog mest om en sanning med kraftig modifikation.. detta är vad säljarna säger till kunden och lägger gärna fram detta som ett positivt argument till att köpa en av dessa bilar, tänk vilka billiga service kostnader och bla bla bla, SÅ ÄR DET INTE!
Longlife är ett mycket virrigt begrepp och jag ska försöka vimsa till det för dig men så här är det.
Longlife infördes runt -00 har jag för mig, detta är en flexibelt serviceintervall som gäller som tidigast 1500mil eller max 3000mil eller 1år till max 2år. servicelampan indikerar när det är dags för service, oftast runt 2200-2600mil och det gör den pga flera faktorer, datorn i bilen registrerar hur många kallstarter du gör, hur din körning är, hård eller mjuk?, yttertemp vid kallstart? alla dessa faktorer påverkar kvaliteten av oljan i din motor, och när oljan är förbrukad enl. alla dessa uträkningar så är det dags för service, även om servicelampan lyser redan vid 1800 mil... tyvärr så skiter 90% av alla att den där "skitlampan" redan har tänts utan fortsätter att köra med en fullständigt urvattnad/förbrukad olja med noll smörjegenskaper mer eller mindre, vet inte om du har hört talas om att 1.8T motorerna koksar? här har du en stor anledning till varför kombinerat med för liten oljemängd? vw/audi monterade ett större oljefilter på dom tidiga LL bilarna (ca 0.5 liter mer) för att motverka koksning, detta innebär mer kylning till oljan och service intervallet förlängs eftersom det finns större mängd olja och det tar längre körsträcka att förbruka den= mindre koks, nog om det bekymmret , longlife service ja....
nu finns det ett nytt servicekoncept hos audi från -08, och man kan väl säga att varje bil är en "egen individ", samma förutsättningar på oljan, matematiska uträkningar och loggningar av värden bestämmer oljebytet med tanke på den körning/brukande av bilen, när lampan tänds så ska man göra ett oljebyte, men du behöver kanske inte göra några tillägsarbeten,tillägsarb. är byte av tändstift,friskluftfilter,bränslefilter,växelådsolja,haldexolja,kuggrem,bromsvätska, finns säkert fler, har du bara kört 2000 mil på 1år så kan du avvakta med tillägsarbetena (vissa, beror på när denna servicen inträffar) och det innebär att servicelampan tänds igen när bilen har gått 3000 mil, men då är det inte dags för oljebyte igen utan då gör man övrig service, kontrollerar en massa punkter, läser av felminnet, byter t.ex friskluftfilter och sen rullar bilen ut igen, om 500 mil så är kanske oljan förbrukad igen och då är det dags att byta olja. detsamma gäller bränslefilter, bromsvätskan osv.
rörigt? japp, det är det för oss med, försökte förklara för en kund för någon vecka sen som påstod att hans bil visst hade fel kodning, DEN ÄR INTE LONGLIFE KODAD sa han till mig upprepade gånger, men jag hade haft inne bilen och läst av alla värden och det var den, men nej säger han du får låta någon som kan detta titta på den, men varför sa jag det är dags för service, men hur i helvete kan det vara det sa kunden, jag servade den för 1 år sen och nu har den bara rullat 600 mil!! jo sa jag ( var för övrigt en TT med 3.2 liters sexan) du har din bil i ett varmgarage och tar lite kortare svängar när det är fint ute ibland det sliter mycket på oljan med alla kallstarter, och sen kanske du kör lite inspererat med din ögonsten osv och det förbrukar oljan snabbare,, men icke den var inte longlife kodat enl. honom, så jag fick skriva ut en lapp på vad bilens termiska värde på oljan var enligt datorn och bilen upplevde oljan som att den hade gått 2600mil. och då är det väl hög tid för ett oljebyte?
Så du kanske förstår problematiken för oss som jobbar med detta, när kunder har kört långt över gällande serviceintervall och får motorhaveri och påstår att ja har ju aldrig kört längre än 3000 mil, nä precis men överskridigt servicen med 1500mil varje gång...
Så det här med longlife, idag på t.ex a4:orna så börjar dom närma sig 3000mil sträcket faktiskt, men det är 0.5 liter mer än gamla 1.8t, mycket mer precis insprutning och förbränning och då går det men i övrigt nja 3000 mil är nog omöjligt att uppnå, även om man i stort sett bara kör på en motorväg som resande i arbetet, runt 2500 mil sen är det dags.
I ditt fall bör du byta runt 1500 mil ungefär, då är oljan garanterat frisk, och du bör slippa koks bekymmer.
hoppas det klarnade lite över det här med 3000mil på samma olja, själv byter jag vid 1000mil på min saab, men dom är ju känsliga för oilsludge med....
tändstift på en bil rullar ca 6000 mil så om allt är ok på en hoj, så är det nog inte omöjligt med ett byte runt 2400 mil på en modern hoj med insprutning skulle jag tro, på en förgasarhoj med manuell choke kan det nog vara dags för byte var 1000mil/säsong iallafall.