audi RS5

Här postar du dina bilder & filmer på veeferrer

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#16 Inlägg av tersan »

Jaha, en Audi med stor motor och sportstolar... men det är ju fortfarande en Audi?

Hur var det nu: "a pig is not a racehorse, but with enough money you can make a damn fast pig...". :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: audi RS5

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jimmy.S skrev:det behöver du inte tro för det är den, jagade med en rs6 plus (den nya= årsmodell 11) med v10 biturbo, chippad och annat avgas, den låg runt 600hk och 700Nm nånting men den hängde inte av min gamla viffer 800 -99, visserligen nerdrevad 1 kugg, slipon och dom vanliga moddarna... han som körde sa att upp till 100 hänger dom värsta hojarna med sen är det bye bye, nja 160 hade han och jag fick släppa av lite ibland för att inte köra in i röven...

rs5:an har "bara" 450hk v8 och är sugmotor, dock lättare och mycket mycket busigare, men viffern hänger den nog inte av ändå
På tal om det... Jag har raceat mot bilar några gånger, men tycker att det känns smått läskigt när dom börjar vingla och fara och försökera undvika att man ska köra om trots att man får ligga och slå av bakom.

Man det är nästan lika läskigt att ha dom bakom eftersom man inte vet om dom har kontroll. Enda sättet är att köra ifrån dom rejält. Man gasar på upp i 200 eller nåt, sen slår man av, går in till höger och låter dom blåsa om om dom vill.

Det roligaste var väl när jag körde mot en Lamborgini, modellen under Contach men samma motor, V12, men med motorn fram, "vanlig" kaross och dörrar.
Jag hade en VF750S och hade hade ändå inte mycket att sätta emot i "normal" fart. Stog och snackade ingående med snubben efteråt och visade vad han hade under "läppen", grymt! 8)
Men snubben var inte alls sur över att jag hade rastat honom utan såg nyktert på saken och menade att han inte har så mycket att sätta emot i "normal" fart, men efter 200-250 så lär han försvinna vilket jag höll med om :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#18 Inlägg av Jimmy.S »

tersan skrev:Jaha, en Audi med stor motor och sportstolar... men det är ju fortfarande en Audi?
vet inte om du skriver på skoj eller har erfarenhet av audis S modeller?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#19 Inlägg av tersan »

Jimmy.S skrev:
tersan skrev:Jaha, en Audi med stor motor och sportstolar... men det är ju fortfarande en Audi?
vet inte om du skriver på skoj eller har erfarenhet av audis S modeller?
Jag skojar inte. Som jag sa, hur mycket man än uppgraderar en Audi så är det fortfarande en Audi. Känsla och karaktär saknas, även om det är kompetenta bilar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#20 Inlägg av Jimmy.S »

tersan skrev:
Jimmy.S skrev:
tersan skrev:Jaha, en Audi med stor motor och sportstolar... men det är ju fortfarande en Audi?
vet inte om du skriver på skoj eller har erfarenhet av audis S modeller?
Jag skojar inte. Som jag sa, hur mycket man än uppgraderar en Audi så är det fortfarande en Audi. Känsla och karaktär saknas, även om det är kompetenta bilar.
jag håller med om att dom håller lite väl låg profil på sina lite värre bilar men det är något dom eftersträvar, bilen ska inte se för skrytig ut, dock med ett tränat öga så ska man kunna urskilja detaljerna, men angående karaktären på bilarna så kunde jag ha hållt med dig innan, rs5:an var en körupplevelse, den första riktigt busiga audin på många år, sist dom lyckades var väl med urquattron, den stack ut och var busig dock så lider även rs5:an av sin höga vikt så riktigt riktigt potent blir den ju aldrig.

Har dock aldrig kört r8:an men den är väl inte helt tråkig kan jag tänka mig.

Men det som varit med dom äldre s-bilarna är ju tung vikt, tung framvagn, 50/50 drivning ej diffad slutväxel och det har ju inte varit så positivt i busfaktor direkt (om man bortser från a3/s3 modellerna med haldex som faktiskt går att programmera lite aggresivare), min gamla s4 (92) med moderat trimmad 5:a (ca 400-450hk) var riktigt busig rakt fram men på kurviga partier vad det en besvikelse, ville bara understyra hela tiden, min gamla s2:a betedde sig lika, även nyare s-modeller beter sig på samma sätt...
Nu verkar det som att dom har förstått att " om folk köper en potent bil så ska den kunna köras på ett potent sett med" och det läget tycker jag dom har närmat sig ordentligt med rs5:an trots den höga tjänstevikten så är den riktigt följsam vid fyrhjulsställ, nästan så den vill överstyra, och det är väl mycket till hjälp av att dom äntligen har diffat slutväxeln och ändrat drivningen till högre procent bak + flyttat bak vikten från framvagnen och då fått bättre viktförhållande.

Det var därför jag blev riktigt glad över att köra rs5:an det var inte bara en kick rätt fram utan den var även ganska trevlig att svänga med

MEN visst har du rätt i att det finns många riktigt potenta bilar med bättre karaktär, en bmw M har t.ex alltid varit en körupplevelse, om man nu ska jämföra konkurrenter men rs5:an var speciell och kan ge dom en riktig match

Och själv så hade jag lätt valt en vfr att busa med istället för en rs5:a/ m3:a, lexus ,eller saab aero eller vad nu tillverkarna hittar på som dessutom kostar en mille mer... (om man bortser från saaben :lol: ) men då är jag ju oxå en mc kåt jävel och VET hur potent en hoj är, dit når aldrig biltillverkarna :wink:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#21 Inlägg av tersan »

Jimmy.S skrev:... en massa bra
Visst är Audi ett fantastiskt exempel på en tillverkare som lyft sig rejält på relativt kort tid. Jag är dock iallafall fast i kopplingen till tråkiga bilar för gubbar i hatt... och har man som jag snöat in på italiensk körkänsla så är det svårt att trivas i en tysk (jodå, jag försöker... men det går sällan några längre stunder).

Men en R8 skulle jag nog kunna tänka mig! Har inte kört nån, men ska man tro vad som skrivs så verkar den till och med prisvärd i sitt segment.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

Jan Svensson skrev:Audi är mycket fina bilar Jimmy.
Men vad tycker du om framvagns lederna när de har gått ca. 8000mil?
Med vänlig hälsning Janne
Finns det nån tillverkare som inte har problem med hjulupphängningarnas leder och bussningar? Det var bättre förr... smala däck, lätta bilar, och leder med smörjnipplar. :wink:

Edit: smörjnipplar heter det, inte smörnipplar...
Senast redigerad av tersan den mån okt 18, 2010 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jan Svensson skrev:Smöjnipplar? Vilket år då??
Det var länge sen :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#24 Inlägg av Akademikern »

Tyrannosaurus skrev:
Jan Svensson skrev:Smöjnipplar? Vilket år då??
Det var länge sen :wink:
Beror på hur man definierar "längesen" VW hade fortfarande smörjnipplar på Typ1 när den sista rullade av bandet 2001.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Jan Svensson skrev:Smöjnipplar? Vilket år då??
Min Edwin från 1983 har det. Min grönviffer från 1997 har det inte. Inte svartviffern heller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#26 Inlägg av Mister »

Jimmy.S skrev:
tersan skrev:Jaha, en Audi med stor motor och sportstolar... men det är ju fortfarande en Audi?
vet inte om du skriver på skoj eller har erfarenhet av audis S modeller?
Jimmy, Du diskuterar med en Alfasnubbe. Det är som att diskutera religion med en religiös ... sakliga argument funkar lixom inte :lol:

Det finns ju de som hävdar att en bil kan ha "själ" ... :P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#27 Inlägg av Jimmy.S »

Mister skrev:
Jimmy.S skrev:
tersan skrev:Jaha, en Audi med stor motor och sportstolar... men det är ju fortfarande en Audi?
vet inte om du skriver på skoj eller har erfarenhet av audis S modeller?
Jimmy, Du diskuterar med en Alfasnubbe. Det är som att diskutera religion med en religiös ... sakliga argument funkar lixom inte :lol:

Det finns ju de som hävdar att en bil kan ha "själ" ... :P
Hihihi ja det är ju sant :lol:

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#28 Inlägg av Jimmy.S »

Akademikern skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Jan Svensson skrev:Smöjnipplar? Vilket år då??
Det var länge sen :wink:
Beror på hur man definierar "längesen" VW hade fortfarande smörjnipplar på Typ1 när den sista rullade av bandet 2001.
kan tillägga att kia fortfarande har smörjnipplar på sina kardanknutar på deras terrängliknande bilar typ sorento eller vad den nu hette

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#29 Inlägg av Jimmy.S »

Jan Svensson skrev:Audi är mycket fina bilar Jimmy.
Men vad tycker du om framvagns lederna när de har gått ca. 8000mil?
Med vänlig hälsning Janne
framvagnslederna är mycket fina efter 8000mil även efter 15000mil, MEN det beror på vilken modell du pratar om, i början på a4/a6 så var det väldigt stora bekymmer vi talar 97- 02 ungefär, då damaskerna inte tålde vårat svenska underbara vägsalt och släppte in salt, grus sand och andra orena partiklar vilket torkade ut fettet och ökad förslitningen ordentligt, även efter 6000 mil var det dags för framvagnsservice, många länkarmar gick åt pipan långt innan dessa mil med, därför var det bla aktion ( återkallelse) på att byta dessa nåt år vet inte när för det var innan min tid i märket men man kan väl säga att grabbarna som skruvade audi eller passat för den delen kunde detta jobbet...

Efter -04 så är det sällsynt med glapp i dessa leder, mer vanligt att innre gummibussningen på övre länkarmarna har gett upp men då pratar vi runt 15000mil.

På dom nya bilarna t.ex a6:an ( passaten har vanliga fjäderben idag) så har vi aldrig något bekymmer med detta. nu har ju a4/ a5 kommit och ser lite annurlunda ut men jag tror dom har lärt sig vid det här laget, hoppas jag iallafall

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#30 Inlägg av tersan »

Jimmy.S skrev:
Mister skrev:
Jimmy.S skrev: vet inte om du skriver på skoj eller har erfarenhet av audis S modeller?
Jimmy, Du diskuterar med en Alfasnubbe. Det är som att diskutera religion med en religiös ... sakliga argument funkar lixom inte :lol:

Det finns ju de som hävdar att en bil kan ha "själ" ... :P
Hihihi ja det är ju sant :lol:
:evil: :evil: :evil:
VFR750F -92, grön

Skriv svar