Däckbyte
Postat: tis jun 22, 2010 17:57
Japp idag blev det två nya svarta runda inför bandagarna =)
















Jupp, så fråga är vems felet är här ?Since-2009 skrev:Dom milen är inga problem så sett, sen vad som är en korrekt inkörning av däck finns det säkert lika många åsikter om som i religionen![]()
Vad visade testet?Since-2009 skrev: Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
Både och. Föraren borde veta bättre än att gasa på med sprillans nya hala däck.Mister skrev:Jupp, så fråga är vems felet är här ?
Däcken eller föraren![]()
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
+1TG skrev:Vad visade testet?Since-2009 skrev: Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
Däckproducenten METZELER har testat en fem år gammal, respektive en nyproducerad uppsättning motorcykeldäck under tävlingsförhållanden och jämfört resultaten. Det fem år gamla däcket hade lagrats korrekt. Både de gamla och de nya däcken blev inkörda 200 km och testades 5 varv med samma motorcykel på teststräckan Vizola. Tidskillnaderna (per varv) mellan de gamla och de nya däcken var så små att det inte gick att skilja de åt. I praktiken kunde man alltså inte fastställa några kvalitetsskillnader.TG skrev:Vad visade testet?Since-2009 skrev: Metzler gjorde ett test mellan ett gammalt och ett nytt däck för att se om det gick att "utläsa" skillnader i dess egenskaper, inför detta test kördes båda däcken in 20 mil.
För mig ser/låter det där helt klart som ett däckfel. Gasen man hör är när stackaren fattar att det är på g att gå åt helvete och försöker styra åt andra hållet och gasa. Har själv haft ett sådant där släpp, men mina däck var "bara" kalla. På de där cyklarna går det väldigt bra att spinna ett kallt däck med för snabb släppt koppling vid 5-6k varv ... Har sett den där flera gånger och man känner lika mycket med snubben varje gång, han gasar knappt alls.adrian_vg skrev:Både och. Föraren borde veta bättre än att gasa på med sprillans nya hala däck.Mister skrev:Jupp, så fråga är vems felet är här ?
Däcken eller föraren![]()
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
Tyckte det verkade som om han varvade upp alldeles innan det släppte.marinmo skrev:För mig ser/låter det där helt klart som ett däckfel. Gasen man hör är när stackaren fattar att det är på g att gå åt helvete och försöker styra åt andra hållet och gasa. Har själv haft ett sådant där släpp, men mina däck var "bara" kalla. På de där cyklarna går det väldigt bra att spinna ett kallt däck med för snabb släppt koppling vid 5-6k varv ... Har sett den där flera gånger och man känner lika mycket med snubben varje gång, han gasar knappt alls.
Är benägen att hålla med, verkar inte vara mycket gaspådrag när han får släppet. Borde ju ha varvat betydligt mer varv om han "gasade". Det lutar åt däcken mer än åt föraren.marinmo skrev:För mig ser/låter det där helt klart som ett däckfel. Gasen man hör är när stackaren fattar att det är på g att gå åt helvete och försöker styra åt andra hållet och gasa. Har själv haft ett sådant där släpp, men mina däck var "bara" kalla. På de där cyklarna går det väldigt bra att spinna ett kallt däck med för snabb släppt koppling vid 5-6k varv ... Har sett den där flera gånger och man känner lika mycket med snubben varje gång, han gasar knappt alls.adrian_vg skrev:Både och. Föraren borde veta bättre än att gasa på med sprillans nya hala däck.Mister skrev:Jupp, så fråga är vems felet är här ?
Däcken eller föraren![]()
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
Det där sa däcknissarna till mig, poängterade flera gånger faktiskt, senast jag bytte framdäck. Dessutom sprutade de på nån sprej över hela däcket och torkade av det innan monteringen. Kom mig aldrig för att fråga vad var de sprutade på, men misstänker nån sorts rengöring eller borttagare av vaxet eller tvålen de hade på när de krängde på däcket.Since-2009 skrev:Jo det är ungefär så jag hört det med, däckgubbarna sa att jag skulle köra normalt och gärna motorväg för att få värme i hela däcket.