Dags att börja förberede sig teoretiskt för vårens körnignar!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc[/youtube]
Motstyrning
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Motstyrning
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Att tala/undervisa om motstyrning är en ganska ny företeelse eftersom det inte är något man tänker på under normal körning och faktiskt oftast inte ens under bankörning.
Faktum är att det t.o.m. kan ha motsatt effekt då överdriven motstyrning för att göra ett nerlägg kan leda till att man kraschar då det ger en mycket snabb nerläggning.
Där motstyrning används mest är i upprätande syfte och när man slänger hojen från sida till sida, men då minskar man draget i styret (ganska omedvetet) när man är nära lodlinjen eftersom samma drag i styret ofelbart skulle leda till kullkörning. Sen finns det två olika skolor om man ska dra eller skjuta i styret eller både och, men det tänker jag inte gå in på.
Inom roadracing används motstyrning en hel del, men då ofta i samband med "powerslide" d.v.s. att man gasar på rätt hårt från apex i kurvan så att bakhjulet spinner/sladdar ut. Problemet är att om man i det läget blir rädd och slår av så åker man ofta på en hi-sider så det där med powerslide är en rätt svår avvägning. För mycket gas kan leda till att man sladdar av (snurrar) och att slå av i det läget ger en hi-sider.
Det går att rädda en för häftig powerslide genom att slå av litegrann, men det är extremt svårt och ger ofta de kraftiga utgångswobblen (nästan hi-sider) som man ibland ser på race.
Hur som helst, det där är överkurs för vanliga dödliga och den lilla motstyrning man använder på gatan, oftast som sagt omedvetet, handlar mest om att räta upp så man inte hamnar i diket på kurvans insida.
Det här är viktigare ju tyngre och längre hjulbas hojen är. Tro mig jag vet
Nej jag har aldrig hamnat i diket på insidan, men man får ta i som en gnu och ju högre fart och snabbare/snävare kurvor desto värre blir det. I det läget brukar plastraketerna köra om

Faktum är att det t.o.m. kan ha motsatt effekt då överdriven motstyrning för att göra ett nerlägg kan leda till att man kraschar då det ger en mycket snabb nerläggning.
Där motstyrning används mest är i upprätande syfte och när man slänger hojen från sida till sida, men då minskar man draget i styret (ganska omedvetet) när man är nära lodlinjen eftersom samma drag i styret ofelbart skulle leda till kullkörning. Sen finns det två olika skolor om man ska dra eller skjuta i styret eller både och, men det tänker jag inte gå in på.
Inom roadracing används motstyrning en hel del, men då ofta i samband med "powerslide" d.v.s. att man gasar på rätt hårt från apex i kurvan så att bakhjulet spinner/sladdar ut. Problemet är att om man i det läget blir rädd och slår av så åker man ofta på en hi-sider så det där med powerslide är en rätt svår avvägning. För mycket gas kan leda till att man sladdar av (snurrar) och att slå av i det läget ger en hi-sider.
Det går att rädda en för häftig powerslide genom att slå av litegrann, men det är extremt svårt och ger ofta de kraftiga utgångswobblen (nästan hi-sider) som man ibland ser på race.
Hur som helst, det där är överkurs för vanliga dödliga och den lilla motstyrning man använder på gatan, oftast som sagt omedvetet, handlar mest om att räta upp så man inte hamnar i diket på kurvans insida.
Det här är viktigare ju tyngre och längre hjulbas hojen är. Tro mig jag vet

Nej jag har aldrig hamnat i diket på insidan, men man får ta i som en gnu och ju högre fart och snabbare/snävare kurvor desto värre blir det. I det läget brukar plastraketerna köra om



Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Man får motstyra lagom mycket!Tyrannosaurus skrev:Att tala/undervisa om motstyrning är en ganska ny företeelse eftersom det inte är något man tänker på under normal körning och faktiskt oftast inte ens under bankörning.
Faktum är att det t.o.m. kan ha motsatt effekt då överdriven motstyrning för att göra ett nerlägg kan leda till att man kraschar då det ger en mycket snabb nerläggning.

Motstyrning är något jag har upptäckt under förra årets instruktörsaspirantperiod inte är helt välkänt. Trafikskolorna lär tex inte ut det alls, skumt nog, trots att det är det enda sättet man egentligen kan styra en mc väl i fart.
Att påminna om att motstyrningstekniken finns, är ett sätt att göra föraren mer medveten. Det blir mest banansvängar annars som slutar i diket till vänster eller i huven på en bil...

Det där beror nog på lite vilken sorts mc man har. Min BMW R100RS, som hade ett stort 19"-framhjul gick inte att svänga alls i allt över 20km/h om man inte använde sig av motstyrning. R100RT:n, som hade ett mindre 18"-framhjul var lite smidigare att göra kursändringar med. Min nuvarande VFR med 17"-framhjul behöver knappt någon motstyrning alls, motstyra måste man, åtminstone på bana. I trafiken använder jag mest motstyrningen när jag snabbt ska ut och om en bilist, samt tillbaka igen.Tyrannosaurus skrev: Där motstyrning används mest är i upprätande syfte och när man slänger hojen från sida till sida, men då minskar man draget i styret (ganska omedvetet) när man är nära lodlinjen eftersom samma drag i styret ofelbart skulle leda till kullkörning. Sen finns det två olika skolor om man ska dra eller skjuta i styret eller både och, men det tänker jag inte gå in på.
Motstyrning är något av det viktigaste du kan, och bör, lära dig att använda som motorcyklist, näst bromsning, även på gatan. Och det gäller även för "vanliga dödliga".Tyrannosaurus skrev:Hur som helst, det där är överkurs för vanliga dödliga och den lilla motstyrning man använder på gatan, oftast som sagt omedvetet, handlar mest om att räta upp så man inte hamnar i diket på kurvans insida.

Det kommer annars att komma som en överaskning för dig, när du styr ut åt vänster för att undvika den utkörande bilisten från höger "som inte såg dig", och finner dig ist köra rakt in i bilen.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Som sagt, ta-dah!Tomas skrev:Jag använder också medveten motstyrning väldigt mycket, livet har blivit betydligt enklare sen jag började

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det handlar rätt mycket om att vara medveten om hur fysiken funkar. Därför tycker jag att mc-utb i många trafikskolor är under all kritik.
Vilket märks när jag får elever på FMCK-kurser, en del har ju aldrig ens provat att köra på grusväg t.ex.
Vilket märks när jag får elever på FMCK-kurser, en del har ju aldrig ens provat att köra på grusväg t.ex.
VF 750 S -83
http://www.fmckmalmo.se
http://www.fmckmalmo.se