"Off-road speed and realism!
Rev up your ultimate dirt bike with a working drive chain that powers the V2 engine, then challenge any off-road terrain with front and rear suspension and a working kickstand."
En lite mer nyanserad recension vore kanske på sin plats om denna motorcykel...
Om vi börjar med motorn är det en boxer-twin och inte en V2:a. Kolvarna i denna nya modell är lustigt nog inte utbalanserade, utan när den ena är längst till vänster är den andra det också. Ute på banan kommer nog detta att orsaka en hel del vibrationar skulle jag tro. Motorn verkar annars ganska stark och har bra drag, det är ju en boxer-twin trots allt på 2cc, konstigt vore väl annars. Tillverkaren informerar inte om vilken sorts matning det är, insprutning eller förgasare. Det är dock helt klart en fyrtaktare, med tanke på att det inte finns någon expansionskammare på avgasröret.
Drivningen sker enkelt och robust medelst kedja via vinkelväxlar. Kedjejusteringen sker genom att man helt enkelt plockar av en länk eller två. Växlar finns inga, eller en enda växel, om man vill vara petig. I vilket fall talar detta volymer om hur seg och kraftfull motorn är.
Sidostödet som finns på denna offroadmodell är oortodoxt nog monterat till höger på motorcykeln, vilket kommer att kräva en hel del tillvänjning från föraren. Å andra sidan är mc:n så pass lätt att det är inget problem direkt om den skulle tippa över lite för långt åt ena hållet, man kan lätt hålla emot. Man kan byta sida på stödet, vilket är lite ovanligt på dagens motorcyklar, men kräver då att man monterar ur motorn och delar på ramen. Något man inte gör i en handvändning ens om man är proffsmekaniker.
Chassit i sin helhet känns smått vekt när man pressar det. Väl uppe i fart känns det mycket vobbligt. Lite konstigt, med tanke på att fjädringskomponenterna i sig är av hög klass i bästa (som det såg ut) rostfria stål. Inga inställningsmöjligheter finns. Vill man ändra på fjädringen får man byta dessa helt. Fjädringsvägarna är dock helt resonabla både fram och bak.
Bromsarna är på vanligt off-roadmanér obefintliga.
Färgschemat som erbjuds är läckert Kawagrönt och grafiken är en bugning åt BMW:s 80-talsmodeller med däckspår på tanken.
Sittkomfort är inte att tala om, då sadel saknas, men vilken seriös offroad-åkare sitter någonsin på sitt sportredskap när det går som fortast i skogen eller på banan?
Tillgång på eftermarknadstillbehör, såväl som originaltillbehör, är enormt till denna modell. Någon amerikansk västkustfirma erbjuder till och med denna modell som chopper, vilket ger en vink om hur populär denna motorcykel har kommit att bli.
Den ekonomiska biten då? Priset är överkomligt för alla, och delar kommer alltid att finnas tillgängliga på marknaden under många år framåt. Detta torde inbjuda till ett köp snarast. Då också servicen kan utföras även av åkare med tummen närmast mitt i handen, och därför mycket billigt i längden, vore det nästan kriminellt att avråda från köp av denna Lego Technic Dirt Bike 8291!
PS. Ursäkta de alldeles för ljusa bilderna, men blixt på nära håll i mörkt rum och med en småsunkig kompaktdigital blir inte alls bra... DS.