Fin och vacker film på kvällningen.

Här postar du dina bilder & filmer på veeferrer

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

Fin och vacker film på kvällningen.

#1 Inlägg av Honda-aspirant »

Sitter här med förskjutet dygn därför att jag igår avslutade mitt natt skifts-pass. Dum som jag är har jag sett till att boka in besiktning av Hondan imorgon kl 08:40 :oops: . Vad gör man då för att fördriva tiden och varva ner så att det går att sova? Jo man surfar på youtube så klart! Inte helt osökt kom jag slutligen fram till det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=iO9YVYg4 ... re=related . Något som slår mig när jag ser på den är att det är ändå lite konstigt att det har gått att avancera förbränningsmotorn så pass mycket på 20 år när dom höll på med sådan precision och material redan på den tiden :o.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fin och vacker film på kvällningen.

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Honda-aspirant skrev:Något som slår mig när jag ser på den är att det är ändå lite konstigt att det har gått att avancera förbränningsmotorn så pass mycket på 20 år när dom höll på med sådan precision och material redan på den tiden :o.
I material är det fortfarande titan och kolfiber som är det häftigaste som finns, skillnaden är att för 20 år sen var det mycket exklusivt och användes enbart i hojar som kostade dubbelt så mycket (RC30) mot allt annat. Idag är materialen lite mer var mans egendom även om det fortfarande är exklusivt. Precisionen är nog heller inte förbättrad förutom att dom har häftigare datamodeller idag som gör att dom kan använda mindre material men ändå behålla styrkan.

Det är i stort sett tre saker som skiljer dagens sporthojar från saker som RC30.
1. Mängden material som används vilket gör att vikten har sjunkit tack vara avancerade data- och hållfasthetsmodeller som inte fanns då.
2. Motorns flöde vilket har gjort att dom han kunnat öka effekten utan att den nästan blir okörbar också tack vare datamodeller. En 750 som på 70-talet trimmades till ca. 100 hk stog bara och frustrade på tomgång *PRA-PRA-PRA-PRA!*
3. Priset har blivit överkomligt för vanliga dödliga.
Sen har ju naturligtvis bromsar, stötdämperi och elektronik utvecklats på samma sätt som motorn. Men det rent mekaniska skiljer sig inte nämnvärt.

RC30:s pris och exklusivitet då skulle motsvara den hos MV Agusta eller Aprilia RSV4 idag.
Tar man sen NR750 som kom i början på 90-talet och DÅ kostade en halv mille så skulle en motsvarande hoj idag få Ducati Desmocedici RR att framstå som billig :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Skuller kunna sändas på TV1000 vid midnatt .... så eggande vackert
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Trodde inte porr var tillåtet på forumet. 8) ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Denna typ är fullt tillåten
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar