vroom

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: vroom

#31 Inlägg av blacken »

Om jag inte ser helt fel så är det en "ljuddämpare", men har den inte en skyddspåse till sig åsså? Eller sviker min syn på äldre dagar? Om så fallet är, har inte saker och ting börjat gå "lite" väl långt, när dom levererar skyddspåsar til ljuddämparna? Vad härnäst? ett skyddsöverdrag till skyddspåsen? :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: vroom

#32 Inlägg av RhINO »

De kanske har resonerat så att man inte skall besikta med den här grunkan på och då måste man ju kunna förvara den utan att repa :D


/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vroom

#33 Inlägg av adrian_vg »

"Mervärde". :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: vroom

#34 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:De kanske har resonerat så att man inte skall besikta med den här grunkan på och då måste man ju kunna förvara den utan att repa :D/R
Suck! Ännu värre, vet att du vill ha en logisk förklaring på ett grundtänk ifrån en tillverkare, som tydligen "snubblar när han tänker", om det nu är grundidèn från tillverkaren dvs.

Men hur då skydda den vid färd? när den bombarderas av allehanda projektiler och föremål av varierad "kaliber" för att inte tala om all kemisk påverkan framkallat av värme, kyla, vätska, olika kemikalier som finns luften? Jämfört med att ligga still på en hylla ett par timmar varje år? I vilken miljö är chansen till skador störst?

Och den tillverkas den i/ för ett land som har olika regler på hur mycket det får låta när man kör, känner mig bara lite skeptisk till att tillverkaren hade Svedalas besiktningsregler i åtanke vid konstruktion av ljuddämparen, asså bara "lite" skeptisk till det. :mrgreen:
Sorry, men när man ser dylikt, så brister det för en ibland. :lol:
Senast redigerad av blacken den fre mar 16, 2018 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: vroom

#35 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:"Mervärde". :)
Låter logiskt, "Ju mer skrot vi skickar med i en förpackning, ju mera kan vi fläska på i räkningen"
Helt i den Kapitalistiska grundandan, så det "köper vi" :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vroom

#36 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:"Mervärde". :)
Låter logiskt, "Ju mer skrot vi skickar med i en förpackning, ju mera kan vi fläska på i räkningen"
Helt i den Kapitalistiska grundandan, så det "köper vi" :lol: :lol:
Korrekt! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: vroom

#37 Inlägg av RhINO »

blacken skrev:
RhINO skrev:De kanske har resonerat så att man inte skall besikta med den här grunkan på och då måste man ju kunna förvara den utan att repa :D/R
Suck! Ännu värre, vet att du vill ha en logisk förklaring på ett grundtänk ifrån en tillverkare, som tydligen "snubblar när han tänker", om det nu är grundidèn från tillverkaren dvs.

Men hur då skydda den vid färd? när den bombarderas av allehanda projektiler och föremål av varierad "kaliber" för att inte tala om all kemisk påverkan framkallat av värme, kyla, vätska, olika kemikalier som finns luften? Jämfört med att ligga still på en hylla ett par timmar varje år? I vilken miljö är chansen till skador störst?

Och den tillverkas den i/ för ett land som har olika regler på hur mycket det får låta när man kör, känner mig bara lite skeptisk till att tillverkaren hade Svedalas besiktningsregler i åtanke vid konstruktion av ljuddämparen, asså bara "lite" skeptisk till det. :mrgreen:
Sorry, men när man ser dylikt, så brister det för en ibland. :lol:

Tror faktiskt att andra länders regler är elakare än Sveriges i detta fall. Det är väldigt mycket som är stämplat "not road legal" och de kanske resonerar att den ligger i någon följebil till banan och sen skruvas på.... Jag vet inte....

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vroom

#38 Inlägg av adrian_vg »

Beklagar om jag missat det, men var denna dämpare e-stämplad?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: vroom

#39 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:
blacken skrev:
RhINO skrev:De kanske har resonerat så att man inte skall besikta med den här grunkan på och då måste man ju kunna förvara den utan att repa :D/R
Suck! Ännu värre, vet att du vill ha en logisk förklaring på ett grundtänk ifrån en tillverkare, som tydligen "snubblar när han tänker", om det nu är grundidèn från tillverkaren dvs.

Men hur då skydda den vid färd? när den bombarderas av allehanda projektiler och föremål av varierad "kaliber" för att inte tala om all kemisk påverkan framkallat av värme, kyla, vätska, olika kemikalier som finns luften? Jämfört med att ligga still på en hylla ett par timmar varje år? I vilken miljö är chansen till skador störst?

Och den tillverkas den i/ för ett land som har olika regler på hur mycket det får låta när man kör, känner mig bara lite skeptisk till att tillverkaren hade Svedalas besiktningsregler i åtanke vid konstruktion av ljuddämparen, asså bara "lite" skeptisk till det. :mrgreen:
Sorry, men när man ser dylikt, så brister det för en ibland. :lol:

Tror faktiskt att andra länders regler är elakare än Sveriges i detta fall. Det är väldigt mycket som är stämplat "not road legal" och de kanske resonerar att den ligger i någon följebil till banan och sen skruvas på.... Jag vet inte....

/R
och det finns länder/stater som är "betydligt liberalare".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: vroom

#40 Inlägg av vroom »

Kul att ni diskuterar dämpare :D Jag är överraskad av den höga finishen och detaljarbetet där nitarna sitter där dom ska och inga bortsprungna svetsloppor sittandes till ingen nytta.
Den svarta "presentpåsen" verkar vattentät..kanske ett alternativ till tvättplugg? Välförpackat helt klart..trodde först nån stoppat i nåt annat som vinflaska ..Blackwidow= Svarta Änkan hehe

Ångrar lite jag inte tog carbonmodellen. Lite dyrare men inte så smutskänsligt som svart lackat.
Bild
adrian_vg skrev:Beklagar om jag missat det, men var denna dämpare e-stämplad?
Den ska enligt hemsidan vara gatlegal i UK och dbkiller är monterat från fabrik. Dock inget stämplat på dämparen som är 350mm.

Lite fakta om min samling.
Det nya svarta ser ni till vänster i bild. Väger in på 1,9kg. Handskar på för kladdiga fingrar..fingeravtryck ni vet.. :wink:
A.R.T slipon i mitten har ingen dbkiller, inte ens förberett för sånt. "Not for road use" stämplat. Passerade ändå besiktningen utan mankemang..2,7kg väger den.
Dunderklumpen till höger..just en "klump" på 5,3kg.
Bild
Senast redigerad av vroom den tor maj 10, 2018 08:25, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: vroom

#41 Inlägg av RhINO »

blacken skrev:
RhINO skrev:
Tror faktiskt att andra länders regler är elakare än Sveriges i detta fall. Det är väldigt mycket som är stämplat "not road legal" och de kanske resonerar att den ligger i någon följebil till banan och sen skruvas på.... Jag vet inte....

/R
och det finns länder/stater som är "betydligt liberalare".
Det brukar finnas länder som har mildare lagar än Sverige :D

/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: vroom

#42 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:
blacken skrev:
RhINO skrev:Tror faktiskt att andra länders regler är elakare än Sveriges i detta fall. Det är väldigt mycket som är stämplat "not road legal" och de kanske resonerar att den ligger i någon följebil till banan och sen skruvas på.... Jag vet inte....
och det finns länder/stater som är "betydligt liberalare".
Det brukar finnas länder som har mildare lagar än Sverige :D
Ja, det finns mildare länder, men även hårdare t.ex. Tyskland där man inte ens för köpa icke TÜV-godkända avgassystem såvida man inte kan visa upp en tävlingslicens.

Ibland är jag glad att jag har ett gammalt härke (förlåt kära Tyrannosaurus, det var bara skoj :mrgreen: ) för den får helt legalt väsnas upp till 103 db.

Vi får se, om allt går bra blir det kanske en resa till Tyskland i sommar. Då får vi se om polizei har nåt att invända mot ljudet. I det läget kommer jag bara tala om för dom att jag är svensk, röret är lagligt i Sverige (nästan - misstänker att det låter mer än 103 db, men det behöver man ju inte informera "Fritte" om) och att om dom har nåt att invända så borde dom inte ha släppt in mig i landet :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: vroom

#43 Inlägg av vroom »

En annan typ av dämpare har hämtats ut..
Bild
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: vroom

#44 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:En annan typ av dämpare har hämtats ut..
Släng er i väggen Öhlins. Nu är det nästan ett måste att köpa en Wilbers dämpare om man får med en påse gummibears :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vroom

#45 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
vroom skrev:En annan typ av dämpare har hämtats ut..
Släng er i väggen Öhlins. Nu är det nästan ett måste att köpa en Wilbers dämpare om man får med en påse gummibears :lol:
Mervärde återigen! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar