kebne

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: kebne

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:
Mister skrev:Minns när en äldre polare köpte ny, en RD 500. Blå och vit. Han hade nytaget körkort och lite äldre. Jo, han var kung ett tag på lokala korvmojjen. :) Vilken jäkla hoj den var och rätt så exotisk.
Aldrig sett en blå RD 500 förrän jag googlade nyligt. De flesta är vit/röda eller svart/röda som original.
Men jo att dyka upp på en stor tvåtaktare är lite av en fyrklöver på en äng.
Speciellt idag när man ser dem så sällan.
Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: kebne

#17 Inlägg av kebne »

Tyrannosaurus skrev: Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D
Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: kebne

#18 Inlägg av blacken »

kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev: Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D
Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?
Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort. https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQ
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen, https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: kebne

#19 Inlägg av kebne »

blacken skrev:
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Den verkade gå fint. Blev en liten nostalgitripp för egen del med när jag kollade in klippen på alla tvåtaktarna från "min tid". Fanns en del jämförelser med moderna fyrtaktare som snabbt slog sönder bilden av hur hysteriska tvåtaktarna var. :( Men allt är relativt o bör upplevas från sadelplats. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: kebne

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev:Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D
Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?
Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort. https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQ
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen, https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Ja Mach IV är/var ganska potent, problemet var väl att den hade gångjärn mitt på ramen, dessutom hade den för kort sving så den ville helst bara gå på ett hjul :shock:
Men det lär ha blivit bättre på H2. Vattenbuffeln var vad jag har fattat ett lite seriösare bygge, men motorn var enormt bred t.o.m. bredare än CB750.

På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.

Dålig väghållning gav upphov till en rad eftermarknadsprodukter. Jag kommer speciellt ihåg historien om killen som precis hade köpt en Dresta-sving (det var en seriös engelsk fyrkantssving med koniska rullager) till sin hoj (tror det var en Kawa Z900) och kom ner till "Pråmen" (samlingsplats för hojåkare på Södermälarstrand i Stockholm på 70-80-talet) med nya svingen i handen och sa: "Nu grabbar ska det bli väghållning och åka av".

Det ska kanske tilläggas att det ofta satt folk som körde italienskt och/eller höll på med RR på "Pråmen", så dom visste vad väghållning var vilket ledde till att en av dom kommenterade: "Jodå, svingen är säkert bra, men vad ska du sätta fast den i?" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: kebne

#21 Inlägg av kebne »

Tyrannosaurus skrev: På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.
Fast på racing sidan fanns väl vettiga ramar på fabriksmaskinerna?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: kebne

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev:På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.
Fast på racing sidan fanns väl vettiga ramar på fabriksmaskinerna?
Ja iofs. Men det var ganska vanligt även på racehojarna att man körde med främst Bakker-ramar. Stötdämparna var ofta Marzocchi, Girling eller Koni och bromsarnas var Brembo eller Lockheed.

Idag har ju racehojarna heljapanska grejer. På de mest exklusiva grejerna hittar man Öhlins och Brembo. Men dagens Showa-dämpare och Nissin-bromsar duger alldeles utmärkt åt vanliga dödliga. Det är samma sak med däck. Bridgestone var ett skällsord tidigare, idag är det bra grejer.

Så våra vänner i fjärran östern har lärt sig att bygga chassin mycket väl och är idag i stort sett bara slagna av superkvalitetsprodukter från Öhlins, Brembo och ISR.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: kebne

#23 Inlägg av kebne »

Tyrannosaurus skrev: Så våra vänner i fjärran östern har lärt sig att bygga chassin mycket väl och är idag i stort sett bara slagna av superkvalitetsprodukter från Öhlins, Brembo och ISR.
Verkligen. Hoppas att de europeiska och amerikanska märkena lever kvar. Någon balans ska det ju vara.

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: kebne

#24 Inlägg av kebne »

Jag var tvungen att ta igen mig ett tag. Funkar rätt hyfsat om man lägger vantarna på ankstjärten. Men vågar inte somna! Med packväskor på sidorna kanske det skulle gå. Nån som vågar?
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: kebne

#25 Inlägg av adrian_vg »

:roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

kebne

#26 Inlägg av kebne »

Statusuppdatering 2021-03-14:
Vart en del hojåkande ifjol då man flyttar ur stan och fått jobbpendla sen har man åkt med på mc-kajens körningar i prutt tempo och ett par egna körningar med frun som kör z650 numera.
Jag börjar känna att VFR:en inte är helt optimal längre. Med alla sänkta fartgränser runtom så upplever jag det som jobbigt att hänga på styret. Och då har jag ändå höjt styret. Först vid cirka 90 km/h tycker jag det börjar kännas okej. Kanske behövs bara mag o knipövningar men faktum kvarstår. Har börjat kika på vad för hoj man ska ersätta VFR:en med och det är ju inte lätt då den har många sidor som jag värderar högt.
Jag är mitt i ett garagebyggande där plattan är klar men väggarna kommer om en månad. Troligen behåller jag ändå VFR:en ett tag till pga det samt att jag tänkt byta styrlager på den då jag fått nedslag på det.
Hojar jag funderat på är
-Yamaha Tracer
-Yamaha FZ1s
-Yamaha FZ8s
-Honda CBF1000
-Kawasaki z1000sx
De är ”kåpklädda” vilket tilltalar min touring-gen. Dock villl man ju känna fartvinden. Nakenhojar kan vara ett alternativ men skulle antagligen sluta med att jag sätter på en mindre vindavvisare. Sen känns nakenhojar rätt anonyma. Jag menar de ser ju likadana ut. Offroad och äventyrshojar har jag också funderat på. Kanske ska man prova? Livet är inte för evigt. Det sista jag väljer är nog en glidare. Provkörde en HD i somras och trots positiva känslor så gillade jag inte att styra med bakhjulet i kurvorna.

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: kebne

#27 Inlägg av lappen »

Tracer har jag också sneglat på, pendlar i normalfallet 9 mil om dagen. Men sedan kom Covid och nu påendlar jag inte alls. Men den verkar trevlig :) En kompis har MT09 eller vad den heter, nakenversionen och han är mycket nöjd med den, men då har han ju iofs aldrig kört viffer.....
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: kebne

#28 Inlägg av Tommy Gsson »

Crossrunner?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

kebne

#29 Inlägg av kebne »

lappen skrev: men då har han ju iofs aldrig kört viffer.....
Vi är lite färgade va Bild

Men jag tror att det finns många fler guldkorn än bara viffers. RD 500:n jag hade var ju ett tyckte jag. Så det är bara att upptäcka.

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

kebne

#30 Inlägg av kebne »

Tommy Gsson skrev:Crossrunner?
Bara en provkörning kan ge svaret men jag har funderat på att gallra bort hojar som har 0 grader forward lean även om det inbegriper tracer. Tror att en lätt framåtlutad körställning är mer skonsam för ryggen. Men det går ju att sitta på bönpallen om man vill ha lite lutning.
Är också skeptisk mot vtec.

Kan tipsa om https://cycle-ergo.com

Skriv svar