Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Gtb_vfr
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jun 08, 2016 20:44
Ort: Göteborg

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#16 Inlägg av Gtb_vfr »

Välkommen hit :banana

Användarvisningsbild
MR.T 800
Donator 2016
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 04, 2016 21:59
Ort: Järna

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#17 Inlägg av MR.T 800 »

Välkommen och grattis till en fin Viffer & lycka till med körkortet!
Nuvarande hoj
VFR 800 2000


Tidigare hoj
VFR 800 1998

Ellem68

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#18 Inlägg av Ellem68 »

Välkommen!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#19 Inlägg av vroom »

:tummenupp
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

patricd
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre maj 27, 2016 07:27

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#20 Inlägg av patricd »

Alla riskutbildningar samt teoriprov avklarat nu iaf :fakta

Bara uppkörningen kvar nu. Inte helt enkelt att få en inom snar framtid så jag får åka och dra runt på den där ÖVNINGSKÖRNINGSVÄSTEN ett tag till :huvet

Hojen går självklart som en dröm och jag har hittills egentligen nästan inget att klaga på förutom: att det kunde finnas lite mer effekt (skulle väl antagligen sagt detsamma även om det fanns 150hk att tillgå), (Edit: Enkel) Ställbar bakdämpare för att kunna skjutsa 120kg-folk där bak utan nervositeten som nu uppstår, (Är det enkelt och snabbt utfört att justera?) Att min enkelkuts egentligen är till en sådan däran jubileumsmodell (ni vet, den som ser ut som någon missmatchat kåpor efter en krock) så den har några lustiga silversträck som går över den som jag egentligen inte gillar (megastort problem...)

Jag har ju ett yoshimura-slip on på nu. Är det värt det att skaffa lite öppnare filter och sedan en power commander för att få ut något mer effekt, eller handlar det som så små marginaler att det knappt märks?

PS, ursäkta mig att jag med mening felstavade rubriken. Någon tyckte visst inte det var ok så nu ser jag att den är rättstavad

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#21 Inlägg av Björnbär »

Sätt inte på ett öppet filter om du är rädd om motorn, byt originalfilter lite oftare istället.

Power commander funderar jag också på. Min går tydligen fett på lågvarv och baktänder som bara sjutton. Funderar på PC-V med auto-tune.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

patricd skrev:Jag har ju ett yoshimura-slip on på nu. Är det värt det att skaffa lite öppnare filter och sedan en power commander för att få ut något mer effekt, eller handlar det som så små marginaler att det knappt märks?
Björnbär skrev:Sätt inte på ett öppet filter om du är rädd om motorn, byt originalfilter lite oftare istället.
Luftfiltret har inte bara en renande uppgift utan även ljuddämpande, det är mycket därför dom är så täta som dom är.

Risken att skada motorn p.g.a. ett öppnare luftfilter är i stort sett noll om man inte kör i extremt dammiga miljöer.

Jag vet inte vad som gäller för PC, men Dynojet för förgasarhojar (samma tillverkare) förutsätter i stort sett ett öppnare filter för att fungera fullt ut.
Sen snackar man ju inte om öppna trattar, utan typ K&N eller liknande och dom ger fullt tillräcklig rening för att inte motorn ska skadas.
Björnbär skrev:Power commander funderar jag också på. Min går tydligen fett på lågvarv och baktänder som bara sjutton. Funderar på PC-V med auto-tune.
Menar du att den skjuter på avdrag när du säger baktänder?

Det är av nån anledning standard på Honda V4, mer på förgasarmodellerna. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det är inget fel. På förgasarhojarna går det att justera bort genom att öka på luftskruvarna, men då går den sämre så det är en dålig lösning. Det är bara att vänja sig vid att det pangar lite.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#23 Inlägg av Björnbär »

Standardmapparna till Power Commander fungerar till både original och öppna filter, vilket tyder på de flödar ungefär lika mycket. Men original blir fort skitigt och flödar sämre.

Angående huruvida öppna filter faktiskt filtrerar så har jag sett tester på KN-filter till bilar där de jämför med original pappersfilter med extra filter bakom filtret. Efter original var extrafiltret vitt och efter KN-filtret var det grått...

Och då var det ett nytvättat och nyoljat filter. Och det var inte olja i extrafiltret utan damm som det öppna filtret släppt igenom.

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#24 Inlägg av Björnbär »

Tack för infon om V4'orna. Min gamla VF1000FE har aldrig låtit sådär under de 7000 mil jag kört den (med och utan insatser), så jag blev lite ställd när VFR'en lät som en hel skytteövning baktill. Men då är det nog normalt. :-)

patricd
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre maj 27, 2016 07:27

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#25 Inlägg av patricd »

Jag har aldrig hört att ett K&N-filter skulle vara sämre än ett orginalfilter för motorn, snarare tvärt om...

Och orginalmapp kommer jag ju inte köra med. Om man ändå ska göra det är det väl lika bra att få till det ordentligt hos någon som kan? Visst, det blir någon tusing mer men vad gör det när man lägger ihop alla kostnader i slutändan?
Kul att få se vad man har för hk också.

Jag tycker min hoj också spottar och bluddrar en hel del när man släpper på gasen vid höga varv och jag undrar snarare om man kan göra något för att få mer sådant? 8)
(nästan) Allt ljud är bra ljud så jag har inget emot lite extra bröl från insuget också om det nu gör stor skillnad med öppnare filter.


Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

Björnbär skrev:Standardmapparna till Power Commander fungerar till både original och öppna filter, vilket tyder på de flödar ungefär lika mycket. Men original blir fort skitigt och flödar sämre.

Angående huruvida öppna filter faktiskt filtrerar så har jag sett tester på KN-filter till bilar där de jämför med original pappersfilter med extra filter bakom filtret. Efter original var extrafiltret vitt och efter KN-filtret var det grått...

Och då var det ett nytvättat och nyoljat filter. Och det var inte olja i extrafiltret utan damm som det öppna filtret släppt igenom.
Det där är en avvägning man får göra. Det är möjligt att originalfilter renar bättre, ett kolfilter skulle troligen rena ännu bättre om det nu finns såna.
Men K&N eller motsvarande räcker väl och insugsluften behöver inte vara kliniskt ren :wink:

Min hoj hade t.ex. ett skumgummifilter original som det rekommenderades att man skulle olja in med växellådsolja 80W-90, vilket i mina öron låter som att man kör på choke hela tiden.
Jag började med att byta till att köra med tunn luftfilteroljespray för skumgummifilter, senare dumpade jag originalfiltret och använder numera två lager med högtalarfront som jag oljar in lite med sprayen.
Jag har ingen aning hur bra den glesa cellplasten renar, men jag vet att många använder den som luftfilter och har har heller inte sett några slitagetendenser i motorn, åtminstone inga som kan härröras till dåligt luftrening.
patricd skrev:Jag har aldrig hört att ett K&N-filter skulle vara sämre än ett orginalfilter för motorn, snarare tvärt om...

Och orginalmapp kommer jag ju inte köra med. Om man ändå ska göra det är det väl lika bra att få till det ordentligt hos någon som kan? Visst, det blir någon tusing mer men vad gör det när man lägger ihop alla kostnader i slutändan?
Kul att få se vad man har för hk också.

Jag tycker min hoj också spottar och bluddrar en hel del när man släpper på gasen vid höga varv och jag undrar snarare om man kan göra något för att få mer sådant? 8)
(nästan) Allt ljud är bra ljud så jag har inget emot lite extra bröl från insuget också om det nu gör stor skillnad med öppnare filter.
Vad bara PC och ett öppet filter gör för effekten kan vara svårt att veta utan att bänka. Det är svårt att känna +/- 5 hk på en hoj som har 100 hk eller mer original. Däremot kan man märka om den ändrar karaktär.

När det gäller optimering så är det mest att man fixar och ändrar lite här och där och summan blir ofta lite mer pulver.

Om jag refererar till mig själv så märkte jag ett ganska tydligt bättre gasrespons med Dynojet, däremot är jag osäker om jag fick mer effekt. Men det fick jag när jag fixade topparna, bytte avgassystem mm. Men framför allt genererade portningen i 0,25 l/mil lägre soppaförbrukning. Men då ska man komma ihåg att 80-tals VF1100 hade närmast löjlig hög soppaförbrukning med 0,85-1 l/mil. Numera ligger den på 0,6-0,65 l/mil och det är jag ganska nöjd med.

Vad det gäller avdragljudet så skulle jag inte kalla det "spott och bludder" som är ljud som snarare skulle beskriva om den svarande dåligt vid pådrag, utan snarare poffande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#28 Inlägg av adrian_vg »

patricd skrev:Alla riskutbildningar samt teoriprov avklarat nu iaf :fakta

Bara uppkörningen kvar nu. Inte helt enkelt att få en inom snar framtid så jag får åka och dra runt på den där ÖVNINGSKÖRNINGSVÄSTEN ett tag till :huvet

Hojen går självklart som en dröm och jag har hittills egentligen nästan inget att klaga på förutom: att det kunde finnas lite mer effekt (skulle väl antagligen sagt detsamma även om det fanns 150hk att tillgå), (Edit: Enkel) Ställbar bakdämpare för att kunna skjutsa 120kg-folk där bak utan nervositeten som nu uppstår, (Är det enkelt och snabbt utfört att justera?) Att min enkelkuts egentligen är till en sådan däran jubileumsmodell (ni vet, den som ser ut som någon missmatchat kåpor efter en krock) så den har några lustiga silversträck som går över den som jag egentligen inte gillar (megastort problem...)

Jag har ju ett yoshimura-slip on på nu. Är det värt det att skaffa lite öppnare filter och sedan en power commander för att få ut något mer effekt, eller handlar det som så små marginaler att det knappt märks?

PS, ursäkta mig att jag med mening felstavade rubriken. Någon tyckte visst inte det var ok så nu ser jag att den är rättstavad
Var jag. :)
Missade tydligen din intention. Sorry.

Du vet väl om att en välsmord kedja ger två till tre hk mer på bakhjulet?

Det är ganska svårt att få ut mer effekt ur en viffermotor med kombon slipon-luftfilter-power commander.
Man får ut kanske fem hk extra, inte mer.

Min inställning till Power commander är inte att få mer effekt, utan att få motorn att gå bättre generellt, utan svaga punkter nåntans i registret.

Vill man ha mer effekt än de listade ca 110 hk bör man kanske titta efter en storviffern, alt annan mc som är byggd med mer effekt från början.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#29 Inlägg av blacken »

Risken att skada motorn p.g.a. ett öppnare luftfilter är i stort sett noll om man inte kör i extremt dammiga miljöer.
Du vet bättre än så, mera luft, mera skit, mera skit, ökat slitage, Tänk på att en Vifferknota "aspirerar" avsevärt mer än andra spisar och mera "aspirering" mera luft mera osv,osv, ja du vet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!

#30 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Risken att skada motorn p.g.a. ett öppnare luftfilter är i stort sett noll om man inte kör i extremt dammiga miljöer.
Du vet bättre än så, mera luft, mera skit, mera skit, ökat slitage, Tänk på att en Vifferknota "aspirerar" avsevärt mer än andra spisar och mera "aspirering" mera luft mera osv,osv, ja du vet.
Vadå? Varför skulle den andas mer än någon annan motor i samma storlek?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar