Sida 1 av 1
Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: tis feb 16, 2016 17:10
av Tobban112
Hej!
Jag är ny här och är ingen Mullemeckare , så jag skulle behöva tips o hjälp med vägledning till hur jag byter grenrör från motor och bak till ljuddämparen på min hoj. Jag har fått för många hål och behöver byta eller svetsa/laga grenröret. Bultarna där röret går in i motor är väldigt dåliga och rostiga. Vad för verktyg skulle jag behöva och var skulle jag kunna hitta ett begagnat grenrör? Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning,
Tobban112
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: tis feb 16, 2016 18:54
av tersan
Hej och välkommen! Här kommer du att få all hjälp du behöver, och lite till...
Till att börja med rekommenderar jag en verkstadshandbok. Antingen laddar du ner en via nån länk som du hittar här på forumet mha sökfunktionen, eller också köper du en Haynes.
Begagnade grenrör finns kanske hos skrotarna, eller också kollar du Blocket och lägger förstås ut en annons här. Nya grenrör finns till bra priser hos t ex Ebay, jag vill minnas att Donner och Tommy Gsson här har monterat dylika.
Vad är förresten en Mullemeckare?

Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: tis feb 16, 2016 19:54
av Conseal
Välkommen!
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: ons feb 17, 2016 01:15
av Råttis
Välkommen!
/Råttis
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: ons feb 17, 2016 07:30
av Maciver
Välkommen.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: ons feb 17, 2016 08:53
av adrian_vg
Välkommen till forumet!
Kolla med de vanliga ställena; Kims MC, Bike Demont i Trollhättan och Spinnin' Wheel i Stockholmstrakten.
I övrigt - vad Tersan skrev!
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: tor feb 18, 2016 18:40
av Jonher
Välkommen!
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: tor mar 03, 2016 19:57
av Donner
Välkommen hit
Det är lite meck att byta, vill du inte tvunget ha ett grövre grenrör så är det enklast att montera ett annat begagnat.
Bultarna sitter skruvade i topparna och är dom dåliga så krävs det lite kunskap att få bytt dom, gäller att vara försiktig så man inte knäcker dom.
Grenrör borde passa från 98-01, jag har ett bra begagnat från min 01:a som jag kan tänka mig att sälja

Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: fre mar 04, 2016 17:02
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Kolla med de vanliga ställena; Kims MC, Bike Demont i Trollhättan och Spinnin' Wheel i Stockholmstrakten.
Spinnin' Wheel är inte kvar i Stockholm sen flera år, utan i Västerås eller nåt.
Den mest kända skroten i Stockholmsområdet idag är Hojdelen
http://www.hojdelen.se som håller till i Västerhaninge, Håbo industriområde bakom Mekonomen.
En bra grej hos honom är att man får gå och rota i lådorna själv.
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: fre mar 04, 2016 17:20
av blacken
Välkommen i vifferträsket och givetvis så hjälper vi till där vi kan. Använd enbart sexkanthylsor så långt det går, värme är en bra kamrat mot fastrostade skruv/bult/mutter eländen som inte vill som man vill. Borsta rent dom gängor som du ser så mycket det går, olika rostlösnings smörjor är inte heller helt fel att använda. Och återigen använd enbart riktiga verktyg, inga snikvariabler med dålig passning. Om du kännerr att en mutter/bult släpper bra först och sedan"segar till sig", så backa tillbaka, gör rent dom gängor du ser, gänga upp den tills du känner att den "segar till" och upprepa ända till skiten är loss, kan i bland funka om man är rädd att det ska bli gängknas eller att bulten/pinnen ska gå av.
Kolla runt lite ibland skrotar eller på ebay vad som finns i avgasväg i en rimlig prisklass. Den kan kanske löna sig med ett nytt, för om bak är dåligt så lär nog resten vara på "G" som det heter, och det är inte det lättaste avgassystemet att byta. Ett stalltips, tips börja bakifrån vid montering dvs ljuddämpare. undre ljuddämpare (paddan) bakre rör, främre rör...
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: lör mar 05, 2016 11:34
av Mister
Välkommen
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: lör mar 05, 2016 12:38
av Tommy Gsson
Välkommen hit!!!
Tillägg till Blackens mektips: Börja alltid med att dra åt skruvarna precis så lite så man känner att dom rör sig, då brukar det alltid gå lättare att få ur skruvarna. Teorin bakom är väl att man bryter kanten på korrosionen åt rätt håll.
Tommy.
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Postat: sön mar 06, 2016 15:01
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Välkommen hit!!!
Tillägg till Blackens mektips: Börja alltid med att dra åt skruvarna precis så lite så man känner att dom rör sig, då brukar det alltid gå lättare att få ur skruvarna. Teorin bakom är väl att man bryter kanten på korrosionen åt rätt håll.
Tipset funkar ypperligt på hårt fastrostade bilhjulsmuttrar och bultar!