Sida 4 av 7

Re: Söderberg

Postat: fre feb 20, 2015 11:28
av tersan
Reservdelsförslag: http://www.cmsnl.com/ har det mesta till ok priser, jag handlar där eller hos David Silver.

Annars är det engelska eller tyska Ebay som gäller.

Re: Söderberg

Postat: fre feb 20, 2015 20:17
av vtrib
Söderberg skrev:Behöver förslag på ställen att handla reservdelar på.
När jag söker på termostater får jag mest upp firmor från USA. Det känns lite dyrt att skicka därifrån.
Är det bara David Silver som gäller om man vill ha delar inom Europa? Finns det några firmor i tyskland?
Jag är övertygad om att jag kan få allt jag behöver inkl. packningar och o-ringar på nätet för samma pris som enbart termostaten hos den lokala Hondahandlaren.

http://www.mandp.co.uk

mvh

Ib

Re: Söderberg

Postat: lör feb 21, 2015 13:38
av Söderberg
Tack för tipsen.

Nu har jag fått av luftburken och demonteringen av trottelhuset är påbörjat.
inga konstigheter enligt boken. Eller hur?!
För att lossa insugsgummina mellan trottelhuset och topparna behövs världshistoriens längsta skruvmejsel! :huvet
Bara att packa ihop för dagen, sätta sig vid datorn och leta verktyg.

Lugn och fin, det är flera veckor till våren....

Re: Söderberg

Postat: lör feb 21, 2015 13:46
av blacken
Söderberg skrev:Tack för tipsen.

Nu har jag fått av luftburken och demonteringen av trottelhuset är påbörjat.
inga konstigheter enligt boken. Eller hur?!
För att lossa insugsgummina mellan trottelhuset och topparna behövs världshistoriens längsta skruvmejsel! :huvet
Bara att packa ihop för dagen, sätta sig vid datorn och leta verktyg.

Lugn och fin, det är flera veckor till våren....
Sådana verktyg kan du med stort förtroende handla hos "cruisin heaven" (feltema) och om det är samma termostat till 90-94 så har jag en ligger och skräpar någonstans..

Re: Söderberg

Postat: lör feb 21, 2015 15:08
av Söderberg
Tror det är samma termostat på hojarna från 80-talet fram till idag. Ska kolla närmare på det och återkommer.

skickat via tapatalk

Re: Söderberg

Postat: lör feb 21, 2015 16:13
av Mister
Att termostaten går är inte helt ovanligt fel på rc46:an. Men att byta är riktigt meckigt har jag för mig. Sitter väl mitt i V formationen om jag inte minns fel så det är lyte pyssel att komma åt den. Släng gärna upp en guide om du har möjlighet :)

Re: Söderberg

Postat: sön feb 22, 2015 12:00
av Söderberg
Mister skrev:Att termostaten går är inte helt ovanligt fel på rc46:an. Men att byta är riktigt meckigt har jag för mig. Sitter väl mitt i V formationen om jag inte minns fel så det är lyte pyssel att komma åt den. Släng gärna upp en guide om du har möjlighet :)
Mycket riktigt. motorcykeln är byggd kring termostaten.
En guide är inget jag tänker göra då det inte blir några genvägar eller eget hittepå.
Jag följer reperationshandboken från Honda rakt av.

Igår gjorde jag rent expansionskärlet när det ändå ska av.
En äcklig grön beläggning på insidan vilket gjorde det svårt att e nivån i den.
I med en disktablett och varm vatten, låt stå över natten.
töm ut äcklet.
I brist på flaskborste för att få bort det sista skiten i kärlet,tog jag lite cilit-bang och en 1/2 dl. riskorn.
Skaka!
Spotta och skölj!
Nu är den så ren att jag kan ha den som matkärl. :D

Re: Söderberg

Postat: sön feb 22, 2015 12:15
av Söderberg
@Blacken.
Det är inte samma termostat.

Re: Söderberg

Postat: sön feb 22, 2015 18:33
av tersan
Söderberg skrev:Igår gjorde jag rent expansionskärlet när det ändå ska av.
En äcklig grön beläggning på insidan vilket gjorde det svårt att e nivån i den.
I med en disktablett och varm vatten, låt stå över natten.
töm ut äcklet.
I brist på flaskborste för att få bort det sista skiten i kärlet,tog jag lite cilit-bang och en 1/2 dl. riskorn.
Skaka!
Spotta och skölj!
Nu är den så ren att jag kan ha den som matkärl. :D
:tummenupp

Re: Söderberg

Postat: tis mar 03, 2015 19:08
av Söderberg
Äntligen tid i garaget. Mycket på jobb och fullbokade helger gör att jag får ta nån timme i taget på kvällarna.
Idag tömdes kylsystemet på vätska, och den såg ut att bara varit med ett par säsonger. fin som fan.
Trottelhuset demonterades och nu ser jag termostathuset :banana . Nästan framme!
Nu är det dags att beställa delar. Byter även några slangar, klämmor och dräneringspluggen på vattenpumphuset.
Så det dröjer väl några dagar innan prylarna kan börja monteras ihop igen.
Köpte för övrigt olja+filter idag, så om abstinensen blir för stor kan jag ju byta det så länge.

So long brothers!
Bild

Re: Söderberg

Postat: mån mar 09, 2015 18:22
av Söderberg
Så. Då var termostaten av. Och den är kass. Tack för det. Annars hade det blivit jobbigt att hitta felet. Nya delar skickas på onsdag, så de hinner nog inte komma till helgen. Får putsa istället. Bild

skickat via tapatalk

Re: Söderberg

Postat: tis mar 10, 2015 09:00
av adrian_vg
Vad var kasst på den?

Re: Söderberg

Postat: tis mar 10, 2015 15:48
av Söderberg
Felet som är trasigt är att termostaten har fastnat i halvöppet läge.

Re: Söderberg

Postat: tis mar 10, 2015 16:02
av tersan
Söderberg skrev:Felet som är trasigt är att termostaten har fastnat i halvöppet läge.
Klassiskt fel! Kanske inte just på VFR, men på termostater rent generellt. Det kan gå att få den att fungera igen, men har man ändå plockat bort så mycket för att få loss den vill man nog helst sätta dit en ny. :wink:

Re: Söderberg

Postat: ons mar 11, 2015 08:43
av adrian_vg
Aha, tack.