Sida 1 av 2

mrMagoo goes vfr

Postat: mån jun 10, 2013 22:10
av mrMagoo
Ny på forumet och nybliven ägare till 2st vfr -86

Vem är jag då?
39år nyss fyllda som saknar mc-kort!
Att ta mc-kort är väl nåt man funderat länge på men har inte kommit till "skott" innan, men nu så blir övningskörning i år och kort nästa år. Vad är det jag har köpt då? jo stackars westerbrand har jag avlastat från sina vfr bekymmer, Och för er som undrar så fick han vad han begärde.
Och så var det en herre i härnösand som sålde en hmmm... minst sagt risig mattsvart vfr till mig (blocket 6000:- o det var inte slutpriset) men det blev en trevlig övernattning på högakustenhotellet o de e ju alltid nåt.

Så nu sitter jag här med 3 motorer 2 ramar, det kommer att bli synnerligen intressant att konstatera vad det är med den motorn som sitter i westerbrand's (numera min) ram. initialt kan sägas att det känns som om nån ventil hänger öppen, men det får vi se med säkerhet, först nästa vecka det blir tid över för allvarligt skruvande.

/Henric

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: mån jun 10, 2013 22:34
av Tommy Gsson
Välkommen hit!!!
Och kom ihåg, fråga om det är något, finns inga dåliga frågor.
Tommy.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: mån jun 10, 2013 23:36
av Råttis
Välkommen

/Råttis

mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 11, 2013 04:34
av Conseal
Välkommen!

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 11, 2013 05:49
av LinusE
välkommen.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 10:41
av tersan
Välkommen!

Kul att nån tar sig an problemhojen, hoppas att du får ordning på den. Eller att du till och med får ihop två fungerande hojar nu när du har delar så det räcker... :wink:

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 12:48
av adrian_vg
Välkommen!

Hoppas inte VFR lämnar en sur eftersmak med tanke på vilket prokjekt du åtagit dig!

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 14:08
av HondaHasse
Välkommen!
Kommer att bli en spännande tråd tror jag :)

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 15:34
av StigH
Tommy Gsson skrev:Välkommen hit!!!
Och kom ihåg, fråga om det är något, finns inga dåliga frågor.
Tommy.
Prio 1 är att införskaffa en äkta verkstadsmanual. Ett måste.
Finns på nätet..
Har en sån till alla mina hojar! De flesta i original. Känns "naket" utan.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 15:56
av Maciver
Välkommen, välkommen.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 19:03
av Donner
Välkommen hit, trevligt att hojen får leva vidare här på forumet :D

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jun 18, 2013 23:53
av mrMagoo
Man får tacka så mycket för det varma välkomnandet.
Ja en verkstads manual kommer att införskaffas. har iof. service manualen (pdf) men det känns inte så komplett.

Sååå idag hade jag äntligen lite kvalitets tid (ja iaf ett par tre timmar) med en gammal vfr i garaget, vad blev gjort då...
Jo motorn förlöstes från ramen och hamnade på arbetsbänken, där det konstaterades att det mycket riktigt precis som förre ägaren hade en misstanke om, det var lite rostigt. Det var vatten i ett insug hela vägen upp till förgasaren samt RIKTIGT rostigt i en annan cylinder. jag har faktiskt aldrig sett så grov rost i en motor förut, min spontana tanke med tanke på hur illa det ser ut är att det har stått lite vatten i motorn en längre tid.
Det finns även några övriga defekter på det motorn men det har ju ingen betydelse jag visste ju att den troligtvis var skrot, kamaxlarna var fina, även kopplingskorg och lameller var i ett enastående skick antingen har denna motor inte gått så långt eller så är det (var det) renoverat.

Nu blir det troligtvis inget skruvande på över en vecka :(
Nästa steg blir att köra ut den "svarta" från villagaraget till "redberga garaget" och kolla upp kondition på den motorn, komp, läckage prova, kolla koppling osv. vilken revision av kam/vipp arrangemang det sitter på denna motorn. För att sen ta beslut om vilken motor som blir den som kommer hamna i den "vita" ramen. (givetvis med dom bästa delarna i sig)

/Henric

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: ons jun 19, 2013 21:39
av TG
Varmt välkommen! OCH ett stort lycka till med projektet!
Kan inte mer än att hålla med tidigare talare på detta forum - här så får man bara bra svar (även om tråden ibland kan "tråda ur" liiiiite)

:D

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: fre jun 28, 2013 13:17
av mrMagoo
Jag uppskattar INTE när packningar limmas för att få tätt, är ytan ren och rak så ska det täta bra med originalpackning. Att använda "gegga" är som jag ser det en "epa" lösning på ett slarvproblem som kortsiktigt sparar arbetstid men i långaloppet tenderar att förbruka insparad arbetstid med minst ggr.2

Och med dom orden kan nog alla gissa vad jag gjorde igår.
......gjorde rent packnings ytan för kopplingskåpan, det tog närmare 1timme. Därefter påbörjades det mödosamma arbetet med utvändig och invändig rengöring av förgasare, kommer fortsätta med detta ikväll. (fredag)

Även I tisdags fick jag lite tid över och åkte ut till garaget.
Då konstaterades vilken motor som blir den som monteras, det blir originalmotorn till ramen.
Inte för den var bäst utan snarare för att jag inte kunde hitta nån större slitagemässig skillnad mellan dom "OK" motorer jag har. inbördes differens på Cylinder läckage är mindre än 3% Även dessa två motorer emellan håller sig inom 3% diff vilket måste sägas är väldigt bra i synnerhet med tanke på en förmodad körd topppackning på den ena (enl. förre ägare mrHärnösand). Läkage testet gjorde jag på 10bar jmfrt. 5bar som är det normala.
Kopplingskorg lameller är bra på båda motorerna och outstanding på "skrotmotorn".
Som säkert många av er känner till skiljer sig uppsättningen av vippor kamaxlar mellan -86 och -87. Tex så existerar det ingen kamaxel givar "trigger" på -87 samt dreven är något bredare och hur vipporna är monterade skiljer endel. huruvida det ena arrangemanget är bättre än den andra vågar jag inte uttala mig om men man kan ju gissa att utv. har gått framåt. Så som det ser ut nu har jag monterat -87ans vippor kamaxlar i -86ans motor och samtidigt flyttat triggerhjulet som sitter på vänstersidan av vevaxeln så även den blev -87ans utgåva, på ramen sitter ju redan tändmodul från en -87.

En sak som jag funderat lite på är varför kamaxlarna till det bakre cylinderparet verkar vara dom som slits hårdast, och vad man kan se på dom sämsta kamaxlarna verkar korrision vara en delorsak vilket skulle kunna vara troligt med tanke på att vevhusventilation är i bakre ventilkåpan (det är ju där luft med fukt kommer in när motorn kallnar) jag har en plan för en (relativt enkel) åtgärd här... mer om det vid senare tillfälle.
Det är ju även så att oljetillförseln på både främre och bakre toppen är rätt blygsam men får se om det blir nåt förändrat här, isåfall en framtida nöt o knäcka. (krävs lite eftertanke isf.)

/Henric

mrMagoo goes vfr

Postat: fre jun 28, 2013 13:31
av Mister
Blir kul och följa projektet.
Välkommen ! :)