Sida 1 av 1

Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 20:59
av mikaeljohansson
Hej, jag heter Micke och köpte i höstas en vit -91 som gått 5700 mil, av Björn i Göteborg (dubbear), som rekommenderade mig att presentera mig på detta trevliga forum. Ja vem är jag? en kille på 55 år som var en av dom sista som fick A kortet på köpet, har alltid haft ett intresse för att meka och köra 60/40 haft olika motorcyklar tidigare, så nu när barnen börjar klara sig själva tänkte jag att hitta ett lämpligt objekt. Hittade flera på blocket, men -90-93 årsmodell var den snyggaste tyckte jag, och vit var den allra snyggaste, hittade en tysk-importerad i fint oskruvat skick med alla papper.

Så efter lite förhandlingar med frugan kunde jag köra hem till Örebro sent i oktober mellan wire-räcken och långtradare i regn och knappt plusgrader, men det var en fröjd varje minut, jag är mycket nöjd med hur hon uppför sig (hojen alltså, inte frugan) (eller båda) :wink:

Så nu har jag en läckerbit att meka med, skall serva upp allt med olja filter stift, byta vätskor, bromsklossar samt komp.prov och synka förgasarna
och några problem med framhjullager som låter, svampig framgaffel, lite slir i kopplingen
lackera lite skador/limma på kåporna, framgaffeln och fälgarna, klä om sadeln, nya backspeglar
Ja en del att göra, men det tycker jag är kul och så blir hon i det nyskick hon förtjänar..

en fråga till er? jag tycker hon går lite väl kallt, så tog ur termostaten för att kolla, men den var stängd och när jag kokade den så
öppnade den sig stabilt ca 90 grader och stängde sig kvickt när tempen sjunkit något
mätaren klättrar knappt över botten röda, jag köpte en ny givare på david silver spares part, men det blev inte bättre.
Om hon står på tomgång i 10 minuter kommer mätaren upp till hälften innan fläkten går igång. Hur brukar det vara?

men det där med meka kan jag ta under det forumet i fortsättningen bättre

Mvh Micke

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 21:17
av Råttis
Hej!

Välkommen!

Ja du, det du frågar kan andra som är mer kunniga svara på. Du skall veta vilken kunskapsbank som finns här!

Hoppas du får många roliga mil med hojen!

/Råttis

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 21:36
av Maciver
Välkommen hit.

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 21:43
av tersan
Välkommen!

Temperaturen låter normal, jag var orolig för termostaten tidigare men har förstått att det ska vara så... 90-93 går kallt! Det krävs hård körning i högsommarvärme för att mätaren ska röra sig mot övre delen av skalan.

Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 21:43
av Mister
Inget fel på termostaten. Tempgivarn är sån på den modellen, går bara upp en liten bit och motsvarar då ok temp.

Välkommen, förresten :)

Edit: Gha, Tersan han före med något som måste vara en millisekund.

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 21:54
av mikaeljohansson
Tack alla!
mycket bra att ta del av era erfarenheter!

Mvh

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 21:57
av Tommy Gsson
Välkommen hit!!!
Tommy.

Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: tor apr 25, 2013 22:31
av Conseal
Välkommen!

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: fre apr 26, 2013 00:36
av TG
Välkommen!!!

Hoppas du trivs bra med Viffern och att du kommer trivas här! :D

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: fre apr 26, 2013 04:01
av HondaHasse
Välkommen!
Snygg hoj och färg, fast gul är ju snyggare ;)
Har du lust att träffa en del här från forumet i Augusti så läs här: VF/R NORDIC MEET 8-11 augusti 2013!

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: fre apr 26, 2013 09:02
av adrian_vg
Välkommen till forumet!
mikaeljohansson skrev:en fråga till er? jag tycker hon går lite väl kallt, så tog ur termostaten för att kolla, men den var stängd och när jag kokade den så
öppnade den sig stabilt ca 90 grader och stängde sig kvickt när tempen sjunkit något
mätaren klättrar knappt över botten röda, jag köpte en ny givare på david silver spares part, men det blev inte bättre.
Om hon står på tomgång i 10 minuter kommer mätaren upp till hälften innan fläkten går igång. Hur brukar det vara?
Det är en trendgrej. De där årsmodellerna från de flesta märken skulle gå kallt för att spara motorn eller nåt sånt. Numera ska motorerna gå så varmt som möjligt för att utnyttja mer av den förbrända bensinen. Om ca tio år kommer ytterligare nya rön om detta.

Sv: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: fre apr 26, 2013 10:28
av jenshenrik
Ja, velkommen :)

Hasse har inviteret til VF/R Meet i Vemmentorp.
Der vil du kunne udveksle mange erfaringer, tips og tricks om din VFR (i den rigtige farve) :)

Re: Micke, nybliven VFR-ägare

Postat: fre apr 26, 2013 17:34
av Donner
Välkommen hit :D

Ja det är bara att leta bland våra trådar eller slänga ut en ny fråga så får du förhoppningsvis svar snart på dina frågor 8)