Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#16 Inlägg av tersan »

Leon skrev:...Nu bär det iväg till biltema och köpa lite olja till kedjan :-)...
De som provat B**temas kedjeolja skulle nog rekommendera att du även köper en stor förpackning schampo, en massa avfettning och ett gäng penslar/svampar. :wink:
VFR750F -92, grön

Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#17 Inlägg av Leon »

Blacken:

Den långa diskussionen i SMC forumet är (om jag tolkar det rätt) att motsvarande kolfiber/glasfiberhjälm har samma egenskaper som vilken dyrare som helst, jmfr Shoei/Arai
Jag skulle aldrig kompromissa egen säkerhet. Själv köpte jag en Shoei XR1100 för den passade väldigt bra, tyckte den var tyst och sval.
Tyckte bara diskussionen orginal- eller biltema delar är väldigt intressant..

/Oscar

Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#18 Inlägg av Leon »

tersan skrev:
Leon skrev:...Nu bär det iväg till biltema och köpa lite olja till kedjan :-)...
De som provat B**temas kedjeolja skulle nog rekommendera att du även köper en stor förpackning schampo, en massa avfettning och ett gäng penslar/svampar. :wink:
Vilken syftar du på? Tillhör du den skaran som säger att man inte ska smörja?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... ay-racing/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... AE-80W-90/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... tt-for-MC/

Har ju kedjeskydd i värsta fall...
/Oscar

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#19 Inlägg av tersan »

Leon skrev:Tyckte bara diskussionen orginal- eller biltema delar är väldigt intressant..

/Oscar
Den diskussionen förs regelbundet här också... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#20 Inlägg av adrian_vg »

Leon skrev:Hittade en intressant diskussion om Biltemas/övriga märken på hjälmar,
Slutsatsen tror jag blev att de håller likvärdig kvalité men helt olika priser, se diskussionen på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2834&page=1
Vad tycker ni?
Det har diskuterats på detta forum också. Diskussion har bitvis varit ganska "het". Sök på hjälm eller det där E-godkännandenumret, som jag för tillfället inte kommer ihåg vad det är.
Leon skrev:Är även på jakt efter ett överdrag till MCn som kan skydda lacken mot sol och kan användas mot damm för långtidsförvaring.
Tips?
Biltema har såna. Jag har en som är mer än fem år gammal och har stått ute i solsken och snö. Är fortfarande hel och fin. Inte spröd av UV-strålningen.
blacken skrev:När det gäller personligt skydd så ska du inte kompromissa! du får vad du pröjsar helt för enkelt. Just hjälm ska du helt sonika ta ett rejält tag i börsen och skaffa i den "högre ligan" så att säga, dvs "feltema" BIG NO NO!.
Snacka går ju... :P :roll: :wink:
tersan skrev:De som provat B**temas kedjeolja skulle nog rekommendera att du även köper en stor förpackning schampo, en massa avfettning och ett gäng penslar/svampar. :wink:
+1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#21 Inlägg av tersan »

Leon skrev:Vilken syftar du på? Tillhör du den skaran som säger att man inte ska smörja?
Jag smörjer, men använder ett vax från Spectro. B**temas olja lär kladda ner nåt så in i h-e... har dock inte testat själv.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#22 Inlägg av blacken »

Snacka går ju... :P :roll: :wink:
Hvad åsyftas min gode herre?
Det har diskuterats på detta forum också. Diskussion har bitvis varit ganska "het". Sök på hjälm eller det där E-godkännandenumret, som jag för tillfället inte kommer ihåg vad det är.
Det är ju där som "pudels kärna" ligger så att säga "E" "godkännandet" är ju bara en rekommendation som tillverkare ska följa, inte en certifiering av sin produkt. Det har ju framkommit att det är lite "si och så" med kvalitèn/säkerheten på varor/produkter som är "E" Och "EU" märkta.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#23 Inlägg av Leon »

tersan skrev:
Leon skrev:Vilken syftar du på? Tillhör du den skaran som säger att man inte ska smörja?
Jag smörjer, men använder ett vax från Spectro. B**temas olja lär kladda ner nåt så in i h-e... har dock inte testat själv.
Alright, tack för tipset!
Ska se om jag kan hitta någon återförsäljare med vax från Spectro.

EDIT: Nevermind, https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=122070

/Leon

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#24 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Hvad åsyftas min gode herre?
Det syftas på edert gentlemannanmässiga, eller brist härav, uttalande, som undertecknad upfattar det, kategoriska sågning av allt Biltema.
De är inte dåliga på allt, bara lite ojämna i kvaliteten. Det går inte att generellt säga att Biltema är dåliga på allt. Man får dessvärre prova sig fram till vad de inte är bra på. Ett exempel är deras kedjeolja för motorcykel. Denna är inte bra, då den inte är tillräckligt kletig för att hålla sig kvar på kedjan, utan skvätter överall, även på en trampcykel, där den tex funkar nätt och jämt.

blacken skrev:Det är ju där som "pudels kärna" ligger så att säga "E" "godkännandet" är ju bara en rekommendation som tillverkare ska följa, inte en certifiering av sin produkt. Det har ju framkommit att det är lite "si och så" med kvalitèn/säkerheten på varor/produkter som är "E" Och "EU" märkta.
Visst är det så, men det betyder inte att *alla* gör så. Inte ens Biltemaleverantörerna.

Men vi kanske inte ska ta denna diskussion i Leons egen tråd...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#25 Inlägg av TG »

Välkommen hit!!!


gällande Biltemas vara eller inte vara har de en rätt stor supporter i Adrian... :D :wink:

Börjar dock misstänka att han inte alls jobbar som IT-människa på något universitet utan istället är PR-människa för Feltema :wink:

På min hoj kommer aldrig något från Feltema monteras/användas... men det är mitt val... :D

Är beläggen Honda eller Feltema? att de skriker kan bero på att de är.... just Feltema....

Men det viktigaste är som sagt! Välkommen hit!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#26 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:gällande Biltemas vara eller inte vara har de en rätt stor supporter i Adrian... :D :wink:

Börjar dock misstänka att han inte alls jobbar som IT-människa på något universitet utan istället är PR-människa för Feltema :wink:
Jag är bara ekonomisk faktiskt... :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar