Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#31 Inlägg av Mr_gear »

Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider! :D
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#32 Inlägg av adrian_vg »

Mr_gear skrev:Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider! :D
Det roliga börjar vid ungefär 4000 rpm och slutar vid ca 12000. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#33 Inlägg av blacken »

Mr_gear skrev:Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider! :D
Hmmm? den ska vara klen på låga varv, men gå "lent" så att säga, rycker den så kan det vara dags för en förgasarjustering eller storservice..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#34 Inlägg av Mr_gear »

blacken skrev:
Mr_gear skrev:Tjoho! Har precis varit ute första svängen med vitviffern, lite ryckigt och ovant blev det(den gillar visst inte att fisköras på låga varv...) men härliga tider! :D
Hmmm? den ska vara klen på låga varv, men gå "lent" så att säga, rycker den så kan det vara dags för en förgasarjustering eller storservice..
Sådär jätteklen tyckte jag inte den var men däremot så ryckte den ju lite, fast bara från extremt låga varv efter att ha kört över tex ett farthinder utan att jag växlat ner tillräckligt- och då åkte vi två på hojen... det skyller jag nog på min bristande rutin :oops:
Det var mera den cut-off effekt och starka motorbroms som upplevdes när man släppte gasen helt på låg växel som jag kände av :oops:

Men servas ska den göras! Den har nyss fått drivpaket, däck, tändstift och lite annat bytt - ska byta olja, filter och kanske luftfilter omgående tänkte jag - ska bara försöka hitta ett ställe att handla vettig olja från i Göteborg...
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#35 Inlägg av tersan »

Mr_gear skrev:Sådär jätteklen tyckte jag inte den var men däremot så ryckte den ju lite, fast bara från extremt låga varv efter att ha kört över tex ett farthinder utan att jag växlat ner tillräckligt- och då åkte vi två på hojen... det skyller jag nog på min bristande rutin :oops:
Det var mera den cut-off effekt och starka motorbroms som upplevdes när man släppte gasen helt på låg växel som jag kände av :oops:
Aha, jag var på väg att skriva nåt om 750:ns silkeslena gång och förmåga att segdra från 1000 varv/min på högsta växeln... men med passagerare på så får man faktiskt hålla varvet uppe lite mer.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#36 Inlägg av Mr_gear »

tersan skrev:
Mr_gear skrev:Sådär jätteklen tyckte jag inte den var men däremot så ryckte den ju lite, fast bara från extremt låga varv efter att ha kört över tex ett farthinder utan att jag växlat ner tillräckligt- och då åkte vi två på hojen... det skyller jag nog på min bristande rutin :oops:
Det var mera den cut-off effekt och starka motorbroms som upplevdes när man släppte gasen helt på låg växel som jag kände av :oops:
Aha, jag var på väg att skriva nåt om 750:ns silkeslena gång och förmåga att segdra från 1000 varv/min på högsta växeln... men med passagerare på så får man faktiskt hålla varvet uppe lite mer.
Kan tillägga att det känts betydligt mindre "ryckig" nu när jag kört lite själv på den ;)


Förresten, är jag den enda som upplever utrymmet mellan växelspak och fotpinne som en aning tajt? eller är mina skor så förbannat stora... :roll:
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#37 Inlägg av adrian_vg »

Mr_gear skrev:Förresten, är jag den enda som upplever utrymmet mellan växelspak och fotpinne som en aning tajt? eller är mina skor så förbannat stora... :roll:
Vilken storlek har du på fötterna då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#38 Inlägg av Mr_gear »

adrian_vg skrev:
Mr_gear skrev:Förresten, är jag den enda som upplever utrymmet mellan växelspak och fotpinne som en aning tajt? eller är mina skor så förbannat stora... :roll:
Vilken storlek har du på fötterna då?
44 - så inte ovanligt stort tycker jag? :roll:
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#39 Inlägg av adrian_vg »

Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag? :roll:
När du kör ska du ha framfotens trampdyna på fotpinnen, inte hålfoten. Problem löst. 8*)

Kolla var vifferisten, och tillika forummedlemen, på bilden nedan har sina fötter. Så ska det se ut, även om du inte kör på bana. Klicka på tumnageln nedan för en större bild, och en ännu större genom att klicka på förstoringsknappen mitt under sen.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#40 Inlägg av tersan »

Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag? :roll:
Har själv 45, och det funkar fint. Du kan ju kolla att växelpedalen inte är böjd, och sitter rätt på splinesen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#41 Inlägg av Mr_gear »

adrian_vg skrev:
Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag? :roll:
När du kör ska du ha framfotens trampdyna på fotpinnen, inte hålfoten. Problem löst. 8*)

Kolla var vifferisten, och tillika forummedlemen, på bilden nedan har sina fötter. Så ska det se ut, även om du inte kör på bana. Klicka på tumnageln nedan för en större bild, och en ännu större genom att klicka på förstoringsknappen mitt under sen.

Bild
Var rädd för det, försökte nämligen pröva köra med fötterna så - tyckte inte det kändes bekvämt, fick lägga så mycket vikt på händerna... Men ska försöka vänja mig! :oops:
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#42 Inlägg av Mr_gear »

tersan skrev:
Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag? :roll:
Har själv 45, och det funkar fint. Du kan ju kolla att växelpedalen inte är böjd, och sitter rätt på splinesen.
Det var det första jag gjorde :p felet ligger hos mig :roll: men tack för tipsen!
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#43 Inlägg av adrian_vg »

Mr_gear skrev:
tersan skrev:
Mr_gear skrev:44 - så inte ovanligt stort tycker jag? :roll:
Har själv 45, och det funkar fint. Du kan ju kolla att växelpedalen inte är böjd, och sitter rätt på splinesen.
Det var det första jag gjorde :p felet ligger hos mig :roll: men tack för tipsen!
Gå en Knixkurs (Lockarp?). Där får man bla lära sig sånt matnyttigt. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#44 Inlägg av adrian_vg »

Mr_gear skrev:Var rädd för det, försökte nämligen pröva köra med fötterna så - tyckte inte det kändes bekvämt, fick lägga så mycket vikt på händerna... Men ska försöka vänja mig! :oops:
Använd mellangärdet att hålla uppe överkroppen med; händerna, armarna och axlarna ska vara avslappnade. Detta är lite jobbigt i lägre farter, men funkar bättre i 70+.

Läge att börja öva sittuppar. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Mr_gear - Nybliven ägare till en Vit VFR 750 - 90

#45 Inlägg av Mr_gear »

adrian_vg skrev:
Mr_gear skrev:Var rädd för det, försökte nämligen pröva köra med fötterna så - tyckte inte det kändes bekvämt, fick lägga så mycket vikt på händerna... Men ska försöka vänja mig! :oops:
Använd mellangärdet att hålla uppe överkroppen med; händerna, armarna och axlarna ska vara avslappnade. Detta är lite jobbigt i lägre farter, men funkar bättre i 70+.

Läge att börja öva sittuppar. 8*)
Det har du ju rätt i... hade inte alls de problemen ute på landsvägarna i lördags FM nu när du säger det - hojen hör ju hemma i lite högre farter ändå ;) men jag har kört mycket på vägar med låg fart för att öva stadskörning(ska ju trots allt ta körkortet i göteborg) så då har jag märkt av det mycket!

Väldigt bra tips där iaf! ska tänka på dem när jag kör :D
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Skriv svar