Fromm ny vfr typ

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Fromm ny vfr typ

#31 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
Ajax skrev:[...]se om du kan avgöra om det är asymmetriskt eller ej?
Hur vet man om ljusbilden är asymmetrisk eller inte då? Är ljusbilden större på höger sidan då?
Japp, tittar man mot en vägg så går den uppåt på högersidan.
I detta fall så lär det vara vänster sida, när det kommer från GB.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Fromm ny vfr typ

#32 Inlägg av Fromm »

Är jag helt ärlig så drar det nog diffust åt vänster en aning. Den "skarpa" strålen går rakt fram vad jag kan se. Frågan är om det går att justera bort.. Det står EN på baksidan i plasten, Sett andra ebaybilder från usa och på de står det A. England America ? Har ingen lust att hyra släp och åka fram o tillbaka till regbes pga lyset. Får man göra om den då och betala igen?
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Fromm ny vfr typ

#33 Inlägg av Fromm »

Var ute o försökte justera lyset lite, blev aningens bättre. Satt ett fäste för skattemärke på ena bulten till bromsoket. Bara att skruva loss... Resulterade i avdragen bult. Bättre nu än vid panikbromsning iaf. Byte av alla fyra känns som en bra idé. Ursprungskoll är numer ok och regbesiktning bokad.
Bilagor
buslt.jpg
buslt.jpg (20.28 KiB) Visad 9196 gånger
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fromm ny vfr typ

#34 Inlägg av adrian_vg »

Fromm skrev:Var ute o försökte justera lyset lite, blev aningens bättre. Satt ett fäste för skattemärke på ena bulten till bromsoket. Bara att skruva loss... Resulterade i avdragen bult. Bättre nu än vid panikbromsning iaf. Byte av alla fyra känns som en bra idé. Ursprungskoll är numer ok och regbesiktning bokad.
Var den sönderrostad, eller tog du bara i lite för mycket? 8*)

Tips i all välmening: Ta för vana att knacka till på alla bultar innan du skruvar av nästa gång. Det lossar ev oxider och annat skit som annars kan hålla fast bulten/skruven som i ett skruvstäd.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Fromm ny vfr typ

#35 Inlägg av Fromm »

Bulten gick av när jag i pricip kollade på den.. Ingen oxid, däremot kopparfett. Helt klart ett fall av utmattning som kan vara värt att uppmärksamma. Honda vill ha 80:- för fyra nya vilket jag anser vara värt för att oket ska sitta kvar.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
VFRCarlsson
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jan 11, 2011 09:47
Ort: Säter

Re: Fromm ny vfr typ

#36 Inlägg av VFRCarlsson »

Välkommen.
Den skruven ser ut att ha varit dragen rejält mycket för hårt då den ser ut att ha fått en "midja" vid brottstället.
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Fromm ny vfr typ

#37 Inlägg av Ajax »

80 spänn för fyra bultar som håller fast mina bromsok skulle jag inte tveka en sekund på om jag skulle dragit av en av dem.
Vänta bara tills du får veta vad Honda ska ha för en skruv eller plastplupp till kåporna!

Ni som har bytt bromsklossar själva här på forumet, har ni använt loctite när ni skruvat fast bromsoken igen eller har ni bara dragit åt?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Fromm ny vfr typ

#38 Inlägg av HondaHasse »

Japp!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fromm ny vfr typ

#39 Inlägg av adrian_vg »

VFRCarlsson skrev:Välkommen.
Den skruven ser ut att ha varit dragen rejält mycket för hårt då den ser ut att ha fått en "midja" vid brottstället.
Reageade på det också. Hur hårt måste man ha dragit åt för att få en sån midja?? =8-O
Ajax skrev:Ni som har bytt bromsklossar själva här på forumet, har ni använt loctite när ni skruvat fast bromsoken igen eller har ni bara dragit åt?
Dragit åt med rätt moment bara. Har aldrig kommit mig för att köpa en tub Loctite...

I egenskap av SMC-GI kollar/besiktar jag min egen hoj ganska ofta ändå innan körningarna på bana. Tycker det räcker för att hålla koll på prylarna innan man äntrar banan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Fromm ny vfr typ

#40 Inlägg av Fromm »

Den bulten har nog dragits rätt hårt av tidigare ägare, men midjan är betydligt mindre än vad den ser ut att vara. Knappt 20 år och förmodligen ett antal lossanden och åtdraganden har förmodligen hjälpt till. Glad att den gick av nu iaf istället för vid körning. Jag drog alltså fast den med handkraft och därefter knappt ett kvarts varv med spärrskaft. Haft Honda förr och erfarit reservdelspriserna.. Honda är nog tyvärr dyrast av de japanska.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
VFRCarlsson
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jan 11, 2011 09:47
Ort: Säter

Re: Fromm ny vfr typ

#41 Inlägg av VFRCarlsson »

Ang. momentdragning av skruvar.
Moment-sträckgräns-brottgräns. Åtdragningsmoment för en skruv är lagt så att skruven är något utsträckt, överskrider man momentet så kommer man snabbt till brottgränsen. Med moment har man alltså en effektiv och något flexibel låsning av skruven. Drar man för hårt så töjer man ut materialet i skruven med utmattning/brott som följd. Momentnyckel = en av mekanikerns bästa vänner.
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fromm ny vfr typ

#42 Inlägg av adrian_vg »

VFRCarlsson skrev:Ang. momentdragning av skruvar.
Moment-sträckgräns-brottgräns. Åtdragningsmoment för en skruv är lagt så att skruven är något utsträckt, överskrider man momentet så kommer man snabbt till brottgränsen. Med moment har man alltså en effektiv och något flexibel låsning av skruven. Drar man för hårt så töjer man ut materialet i skruven med utmattning/brott som följd. Momentnyckel = en av mekanikerns bästa vänner.
:tummenupp

Det är själva "momentsträckningen" som håller fast delarna. Man får föreställa sig bulten som ett gummiband som sträcks ut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Fromm ny vfr typ

#43 Inlägg av Fromm »

Lååångt samtal med tekniska avdelningen hos sbp, Han ville inte sluta prata :). Men iaf så är ljusbilden helt klart fel. Hittade ett beg framlyse idag och även om det svider i en fattig mans tomma plånbok så blev det ungefär samma pengar som omregbes kostar, och då tillkommer iaf annat lyse.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Fromm ny vfr typ

#44 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
VFRCarlsson skrev:Ang. momentdragning av skruvar.
Moment-sträckgräns-brottgräns. Åtdragningsmoment för en skruv är lagt så att skruven är något utsträckt, överskrider man momentet så kommer man snabbt till brottgränsen. Med moment har man alltså en effektiv och något flexibel låsning av skruven. Drar man för hårt så töjer man ut materialet i skruven med utmattning/brott som följd. Momentnyckel = en av mekanikerns bästa vänner.
:tummenupp

Det är själva "momentsträckningen" som håller fast delarna. Man får föreställa sig bulten som ett gummiband som sträcks ut.
Glöm inte att även friktionen mellan delarna är avgörande för låsning av skruv/bultförband..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Fromm ny vfr typ

#45 Inlägg av Ajax »

blacken skrev: Glöm inte att även friktionen mellan delarna är avgörande för låsning av skruv/bultförband..
Sant - vilket innebär att använder du olja/fett som är tryckbeständigt så kan du dra av såna här bultar utan större problem, den låga friktionen mellan gängorna och bulten gör att du aldrig känner att bulten fastnar ordentligt.

Jag antar att ni som är mekar här på forumet vet jag menar.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Skriv svar