Sida 1 av 3

Pocken - VFR-rookie

Postat: tis okt 19, 2010 16:00
av pocken
Hallå!

Jag är 26 år gammal och denna sommaren bestämde jag mig för att ta MC-kort. Jag var lite sent ute och tog min första körlektion den 20:e september och den 6:e oktober hade jag lappen i näven :)

I lördags blev jag stolt ägare till en VFR800 -03, och jag kan säga att jag är riktigt kär :D. Jag fick två dagar med min älskling innan det var dags att ställa in henne för vintern, men de dagarna kommer jag leva på ända till våren :) .

Efter dessa dagars körning har jag lite funderingar, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:
Jag är 1,70 och sitter bra på cykeln, men jag tycker att fartvinden som passerar över glaset är ganska irriterande. När jag sitter i normal körställning så känns det som att vinden träffar mig mitt på hjälmen och det uppstår ett väldigt vindbrus. Sjunker jag ner något blir det betydligt tystare och det blir det även om jag reser mig 5-10 cm också. Finns det någon ruta att byta till som inte är "för mycket touring"? Om ni förstår vad jag menar.

Hur sätter man på parkeringsljuset och finns det varningsblinkers? (Enligt polaren måste alla nyare motorcyklar ha det)
Jag fick nämligen inte med någon instruktionsbok i köpet, så jag kan inte kolla där...

Jag är tacksam för svar och kommer lägga upp bilder på cykeln senare ikväll.


/pocken

Postat: tis okt 19, 2010 16:47
av Embassy
Grattis och välkommen!

Gällande fartvinden så tror jag mig uppleva samma sak. Jag ska till nästa säsong införsaffa en ny ruta med sk "DubbleBubble". Tycker både de e snygga å så ger de några cm till på höjden.

När det gäller varingsblinkers är jag ganska säker på att jag inte har det på min 02. Parkeringsljus är jag mer osäker på...

Postat: tis okt 19, 2010 16:55
av StigH

Postat: tis okt 19, 2010 17:16
av Maciver
Stort grattis och välkommen.

På min sitter den förhöjda rutan, bara att kolla på min presentation. Vill du se fler bilder så hojta till.

Om du har varningsblinkers så sitter den på höger handtag, en "skjut-knapp" i sida.

Postat: tis okt 19, 2010 17:18
av TG
Välkommen!

Postat: tis okt 19, 2010 17:48
av pocken
Enligt detta ska motorcyklar nyare än -99 års modell ha parkeringsljus.
Det sitter två parkeringsljus framtill men jag kan bara inte komma på hur man sätter på dem...

Ska man vrida styret och trixa med tändningen på något speciellt sätt?

Jag vore mycket tacksam ifall någon kan upplysa mig :)
(Ja jag är från götet :) )

Postat: tis okt 19, 2010 18:52
av Donner
Välkommen, testa att ställa ljusomkopplaran i mellanläge. Alltså inte halvljus och inte avstängd. Då skall p-ljuset vara på.

Postat: tis okt 19, 2010 20:06
av Conseal
Välkommen .. det gick att köra idag också och snön som enligt uppgift ska komma imorgon är snart borta så det finns gott om tillfällen kvar att köra på innan du behöver ställa undan.
Ta det lungt bara så du inte missar nästa säsong :)

Postat: tis okt 19, 2010 20:58
av adrian_vg
Conseal skrev:Välkommen .. det gick att köra idag också och snön som enligt uppgift ska komma imorgon är snart borta så det finns gott om tillfällen kvar att köra på innan du behöver ställa undan.
Ta det lungt bara så du inte missar nästa säsong :)
Vad Conseal sa!

Hej, välkommen till forumet och grattis till kortet i övrigt!

Postat: tis okt 19, 2010 21:03
av pocken
Tackar!

Enligt SMHI ska det regna i stort sett varje dag i en vecka nu. Jag får hoppas att det blir någon fin helg framöver. På vardagar har jag tyvärr inte tid att köra...

Donner: Tack för tipset, detta ska undersökas!

Postat: tis okt 19, 2010 21:43
av Tommy Gsson
Välkommen hit!!!
T.

Postat: tis okt 19, 2010 22:51
av Pegaso
Välkommen hit och grattis till både kort och hoj!

vet att det finns vissa hojar där man slår på parkeringsljuset genom att vrida nyckeln ett hack till efter att styrlåset är låst, för när du kör ska du ju iaf ha minst halvljus.

Sen att du ska klara dig ända till nästa vår/sommar på två körningar under hösten... HA! Max två veckor, sen kryper det i kroppen :wink:


Edit
På denna bild har du omkopplaren för varningsblinkers på höger sida ovanför startknappen.
http://media.photobucket.com/image/vfr% ... ockpit.jpg

Postat: ons okt 20, 2010 00:15
av Råttis
Välkommen!

/Råttis

Postat: ons okt 20, 2010 06:57
av pocken
Pegaso skrev:Välkommen hit och grattis till både kort och hoj!

vet att det finns vissa hojar där man slår på parkeringsljuset genom att vrida nyckeln ett hack till efter att styrlåset är låst, för när du kör ska du ju iaf ha minst halvljus.

Sen att du ska klara dig ända till nästa vår/sommar på två körningar under hösten... HA! Max två veckor, sen kryper det i kroppen :wink:


Edit
På denna bild har du omkopplaren för varningsblinkers på höger sida ovanför startknappen.
http://media.photobucket.com/image/vfr% ... ockpit.jpg
Tack!
Det kryper sjukt mycket redan nu, jag kan knappt tänka på något annat än att få köra igen. Blir det bara en fin helg till ska jag ställa på igen! Kyla stoppar mig inte men det gör regn...

Varningsblinkersknappen som visas på bilden saknas på min hoj, där den sitter på bilden är det tomt. Jag skiter egentligen i om det finns eller inte och det verkar inte som att det är ett krav från SBP heller. Jag blev bara lite nyfiken när jag läst om att det ska finnas.

Postat: ons okt 20, 2010 15:58
av pocken
Här kommer ett par bilder av min hoj :)
Avgassystemet som sitter på är ett originalrör som är inlämnat på verkstad för utrensning av "inälvorna".