Blåviffer

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Blåviffer

#76 Inlägg av Donner »

Min ligger runt 0,5-0,55 blandad körning. Kan nog få den till att gå billigare men då är det inte lika roligt längre :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#77 Inlägg av Blåviffer »

Samma runda idag fast betydligt mer "inspirerat" tempo. Hamnade på ca 0,53 denna gången. Tror att grejen är att det är långtur utan nån motorväg, 10 mil bort och sen 10 mil tillbaka. Riktigt härlig körning på hemvägen var det. Morgonen däremot bjöd på tät dimma och ca 5 grader första 2 milen och man kunde lätt tro att det var en helt annan årstid. Hoppas att alla tar vara på vädret som kommit nu!
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#78 Inlägg av Blåviffer »

35 mil på viffer avklarade och klockan är inte ens 9 på morgonen - känns lite småcoolt. Ingen speciell trötthet i kroppen förutom vaderna som knorrade lite strax innan tankstoppet vid 23 mi. Fast det gick över fort. Ibland är det faktiskt en fördel att ha jobb långt bort :-D För övrigt är jag väldigt nöjd med väskorna, de kändes mycket stabila i alla hastigheter jag provat hittills.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#79 Inlägg av Blåviffer »

Hittade en riktigt härlig runda att köra idag. För den som är intresserad finns den här:

http://kartor.eniro.se/m/a5uB8

En nätt liten runda på 67 km mellan Nyköping och Norrköping. Den har det mesta som jag önskar av bra MC-vägar. Första delen (medsols) från Arnö till Nävekvarn är det ganska bred landsväg med långa svepande kurvor. En stor del har helt ny asfalt. Nävekvarn är en bra rastplats om man inte har så brått. Där finns en fin liten hamn och - hör o häpna - Hamnkrogen om man är hungrig :-)

Den mest annorlunda delen är från Nävekvarn till Kvarsebo. Vägen är inte mycket bredare än en viffer är lång. Ormar o kurvar sig hit o dit, upp och ner. Den börjar faktiskt bli riktigt kul redan i 50-60. Trivs man på Knix är det nog inte otroligt att man trivs här. Trots att det är en så liten väg är underlaget riktigt bra.

Kvarsebo-Jönåker är det lite bredare igen och mycket kurvor. Ganska så kuperat dessutom.

Sista biten från Jönåker till Nyköping är det bred landsväg med kilometerlånga rakor om man känner att man vill sträcka ut lite.

Hela tiden går vägen genom fin landsbygd med fält och skogspartier. Ganska lite trafik och mycket motorcyklister. Är man på genomresa kan man följa skyltarna med den sk utflyktsvägen mot Norrköping istället för sista biten mot Jönåker.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#80 Inlägg av Blåviffer »

Tog en tur till Hallandskusten via småvägarna i Mark. Blev fikastopp uppe på Hyltenäs kulle.
Bilagor
Parken
Parken
Bild 541_sm2.jpg (145.15 KiB) Visad 7998 gånger
Bild 537_sm.jpg
Fikat
(203.95 KiB) Inte nerladdad ännu
Bild 535_sm.jpg
Utsikten
(128.89 KiB) Inte nerladdad ännu
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#81 Inlägg av Blåviffer »

Håller man redan på att bli för gammal VFR? Är numer närmare 40 än 30 men det är ju inte så mycket tycker jag. Körde en liten sväng idag som förvisso var rätt skön. Den var på drygt 16 mil med en längre paus efter ca 7 mil. Massa härliga vindlande landsvägar mellan Borås och Hallandskusten. Problemet är bara att jag känner av knäna rätt ordentligt. Brukar börja efter nån timme eller så. Man sitter helt enkelt med dem i för skarp vinkel. Samtidigt, förutom den detaljen är det ju en väldigt skön hoj. Tål att tänka på till nästa säsong...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Blåviffer

#82 Inlägg av tersan »

Blåviffer skrev:Problemet är bara att jag känner av knäna rätt ordentligt. Brukar börja efter nån timme eller så. Man sitter helt enkelt med dem i för skarp vinkel.
Ah, gubbvarning! Fast... hur lång är du? Och hur mycket tränar du...? :wink:

Annars kan jag rekommendera att köra valfri Alfa Romeo från 60-70-talet till vardags, i jämförelse med en sån är vad som helst ett under av komfort... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#83 Inlägg av Blåviffer »

tersan skrev:
Blåviffer skrev:Problemet är bara att jag känner av knäna rätt ordentligt. Brukar börja efter nån timme eller så. Man sitter helt enkelt med dem i för skarp vinkel.
Ah, gubbvarning! Fast... hur lång är du? Och hur mycket tränar du...? :wink:
Yep, åldern kommer och tar alla till slut :-( Annars cyklar jag MTB ett par ggr i veckan i alla fall men är knappast nån atlet för det. Speciellt som jag har varit lite "periodare" när det gäller träning. Återupptog cyklingen på försommaren efter ett längre uppehåll. Ca 1.70 borde väl vara ganska lagom för en VFR? Jag tror egentligen att problemet mest är att mina knän var i begagnat skick redan som nya. Fast när jag var lite yngre gjorde det inte lika mycket. Vet inte om möjligen någon styrketräning specifikt för knäna skulle lätta upp det hela igen.
Annars kan jag rekommendera att köra valfri Alfa Romeo från 60-70-talet till vardags, i jämförelse med en sån är vad som helst ett under av komfort... :wink:
Ja det låter ju lysande för nån som kör runt 5000 mil om året. Misstänker att jag skulle vilja skjuta mig själv efter andra veckan...;-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#84 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Håller man redan på att bli för gammal VFR? Är numer närmare 40 än 30 men det är ju inte så mycket tycker jag. Körde en liten sväng idag som förvisso var rätt skön. Den var på drygt 16 mil med en längre paus efter ca 7 mil. Massa härliga vindlande landsvägar mellan Borås och Hallandskusten. Problemet är bara att jag känner av knäna rätt ordentligt. Brukar börja efter nån timme eller så. Man sitter helt enkelt med dem i för skarp vinkel. Samtidigt, förutom den detaljen är det ju en väldigt skön hoj. Tål att tänka på till nästa säsong...
Vi är åtminstone två om det. Fast knäproblemen märks inte så mycket vid aktiv körning, mest när man harvar motorväg eller andra transportsträckor. Så är det för mig iaf. Början av säsongen på viffern kan ibland vara lite av en pina för mina knän, innan muskler, leder och senor tänjts ut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#85 Inlägg av Blåviffer »

Håller med, det märks av mindre på lite kurvigare vägar. Antar att det beror på att man flyttar runt en del och skiftar vikten lite mellan benen. Fast även där känns det efter ett tag.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#86 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Antar att det beror på att man flyttar runt en del och skiftar vikten lite mellan benen. Fast även där känns det efter ett tag.
Jepp, samma observation här.

Om nu VFR:en inte passar oss i tilltagande ålder och med knäproblem, får vi väl larva oss iväg till Panna-forumet ist, för en V4 *ska* det vara, och gärna en Honda. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Blåviffer

#87 Inlägg av HondaHasse »

Ta en paus varje timme på ca 5-10 minuter så behöver ni inte byta hoj! :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Blåviffer

#88 Inlägg av Ajax »

Jag hade samma problem i början av säsongen i år och var rätt orolig för hur jag skulle greja hojsemestern med ont i knäna. Efter 1500 mil har det försvunnit, så det är bara att fortsätta nöta så ger det med sig så småningom ;) Det ligger även mycket i det som Hasse skriver, ta en kort paus varje timme, även om du inte är trött. Det gör att du orkar mycket längre eftersom det tar längre tid att återhämta sig när du är trött och/eller har börjat stelna till.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blåviffer

#89 Inlägg av blacken »

Har åsså trubbel med knäna, spexiellt vänstepåkens dito man kan köra en timme eller två, sedan så lägger skiten av och värker som attan och blir helt instabilt och ledlöst. Riksdagen får fälla ner stödet så att man kan mer eller mindre ramla av knarren. Och sedan halta runt en 10 minuter, så funkar knäeländet igen. Och så håller det på mil etter mil :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#90 Inlägg av Blåviffer »

Ja, det verkar som man inte är ensam om det där problemet. Misstänker att bästa lösningen är som Ajax o Hasse säger. När jag väl är körsugen brukar jag ofta köra rätt länge och stannar väl ofta inte innan det börjar kännas obekvämt. Då det antagligen är för sent. De gånger jag har kört långt och det gått bra har det ofta varit många stopp för fika eller liknande. Man får väl kanske göra det bästa av situationen och lägga in lite "onödiga" glasspauser :lol:

@Ajax: 1500 mil och säsongen är inte slut! Helt otroligt :shock: Gissar att jag själv är uppe i 300-400 än så länge...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Skriv svar