Alexander01 - Ny medlem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
- Ort: Vindeln
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Är du säker på att du inte ska gära det lite enklare för dig?Alexander01 skrev:Klarade lågfartsbanan idag (sammanlagt 3 ggr) med VFR:n. Det går, men allt måste klaffa.
Har nu som mål att köra upp med VFR:n, låter tjurigt, men det ska gå..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Gott!
Med träning går det mesta.
Kom och tänka på en äldre tråd samt där en viss dubbear visade sin skicklighet mot skeptikerna
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs
Tråden har du här: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2698
Lycka till
Med träning går det mesta.
Kom och tänka på en äldre tråd samt där en viss dubbear visade sin skicklighet mot skeptikerna
http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs
Tråden har du här: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2698
Lycka till
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Skeptiker, tänker du på moi?Mister skrev:Kom och tänka på en äldre tråd samt där en viss dubbear visade sin skicklighet mot skeptikerna
Alla mina tidigare viffrar, den från 1990 och den från 1997, har varit ganska topptunga jmfm den nuvarande 00:an jag har. Det är det jag grundar mitt tyckande på. Tycker vidare att 00:ans chassi är hur stabilt som helst att köra sakta med. Det som med 97:an tidigare varit ganska vingligt, svårt och klumpigt, är med 00:an en barnlek.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
- Ort: Vindeln
Nope, däck har inte mycket att göra på lågfarten. Det är kontroll som fixar biffen... och en del träning ska tilläggasAlexander01 skrev:Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....
Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
-
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
- Ort: Vindeln
Ok, tack.Mister skrev:Nope, däck har inte mycket att göra på lågfarten. Det är kontroll som fixar biffen... och en del träning ska tilläggasAlexander01 skrev:Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....
Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
VFR750F - 89' (svart)
Var handledare åt en kille förra året, han blev oehört skicklig på just lågfarten,med olika motorcyklar och olika förutsättningar, men han nötte den också ett antal timmar.Alexander01 skrev:Ok, tack.Mister skrev:Nope, däck har inte mycket att göra på lågfarten. Det är kontroll som fixar biffen... och en del träning ska tilläggasAlexander01 skrev:Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....
Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
VFRén testade jag pga detta och det var inte helt lätt ska väl tilläggas..
Edit: Ett tips för att underlätta att hålla balansen är att lyfta blicken, tittar man i backen desto svårare är det. Nu har jag iofs inte sett er köra, men det brukar många gånger hänga på var man har blicken när det gäller kontroll.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Blicken ja. En reflektion jag gjort som instruktör(saspirant) på SMC:s Knixkurser är att på körskola går man för att klara lappen, sen för att lära sig att faktiskt köra sin mc, går man på exvis en SMC Knixkurs.Mister skrev:Edit: Ett tips för att underlätta att hålla balansen är att lyfta blicken, tittar man i backen desto svårare är det. Nu har jag iofs inte sett er köra, men det brukar många gånger hänga på var man har blicken när det gäller kontroll.
Med det sagt, blicken/"blickkontroll" är det viktigaste du någonsin kan tillägna dig som motorcyklist!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
som paralell kan jag berätta vad som dök upp när jag hade uppkörning.
Eh chopper-stukad hd med förlängd framgaffel,dock ingen sånndär 3-meters-grejj,men tämeligen lång var den.
Frågade killen som hade den om han övat mycke på lågfartsdelen,vilket han inte ens testa förut.
-Jahadu,lycka till då sa jag.
Han hade 9 fotningar på den delen-Klarade kortet.
Snackade med killen på vägverket efteråt,och han gjorde bedömningen på vilken typ av hojj man kör.
Och att göra "bara" 9 fotningar med dendär kryssaren i lågfartsbanan tyckte han var bra gjort.
Det gäller o ha en förstående uppkörnings-gubbe ibland
Eh chopper-stukad hd med förlängd framgaffel,dock ingen sånndär 3-meters-grejj,men tämeligen lång var den.
Frågade killen som hade den om han övat mycke på lågfartsdelen,vilket han inte ens testa förut.
-Jahadu,lycka till då sa jag.
Han hade 9 fotningar på den delen-Klarade kortet.
Snackade med killen på vägverket efteråt,och han gjorde bedömningen på vilken typ av hojj man kör.
Och att göra "bara" 9 fotningar med dendär kryssaren i lågfartsbanan tyckte han var bra gjort.
Det gäller o ha en förstående uppkörnings-gubbe ibland
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
-
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
- Ort: Vindeln
Den där banan är inte byggd för att man ska kunna klara den med vilken cykel som helst utan fotningar. Uppriktigt sagt förstår jag inte meningen att kunna balansera cykeln i 1-2 km/t utan att kunna sätta ner foten när det behövs - är det cirkuskonster man ska hålla på med? Nu klarar jag banan med polarens streetfighter utan några som helst problem.Ronny skrev:som paralell kan jag berätta vad som dök upp när jag hade uppkörning.
Eh chopper-stukad hd med förlängd framgaffel,dock ingen sånndär 3-meters-grejj,men tämeligen lång var den.
Frågade killen som hade den om han övat mycke på lågfartsdelen,vilket han inte ens testa förut.
-Jahadu,lycka till då sa jag.
Han hade 9 fotningar på den delen-Klarade kortet.
Snackade med killen på vägverket efteråt,och han gjorde bedömningen på vilken typ av hojj man kör.
Och att göra "bara" 9 fotningar med dendär kryssaren i lågfartsbanan tyckte han var bra gjort.
Det gäller o ha en förstående uppkörnings-gubbe ibland
Men det känns att prioriteringen i MC-utbildningen läggs på fel saker. Jag anser att mer tid skall läggas på att lära ut t ex bromsteknik vid olika underlag, kurvteknik osv. Majoriteten av mina MC-burna bekanta tycker att lågfartsbanan är den del av provet, som tar längst tid att behärska.
VFR750F - 89' (svart)
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Alzheimern har ännu inte satt in (så myckat iaf..) men jag minns att det var ungefär vad min uppkörningsman sa när jag klarat kortet.. (60-talet..!)adrian_vg skrev:En reflektion jag gjort som instruktör(saspirant) på SMC:s Knixkurser är att på körskola går man för att klara lappen, sen för att lära sig att faktiskt köra sin mc, går man på exvis en SMC Knixkurs.!
- Tro inte att du kan köra nu, du har bara klarat uppkörningen. Om ett par år så börjar du kunna lite.
Så rätt han hade..
"Tjöra" innebär ju så oändligt mycket mera än att enbart kunna "styra rätt" och att hålla balansen..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
-
- Medlem
- Inlägg: 412
- Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
- Ort: Höganäs
-
- Medlem
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
- Ort: Vindeln