SvenGren: VFR - en vit dröm sedan 1986
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- SvenGren
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
- Ort: Norra Bohuslän - vid havet
- Kontakt:
SvenGren: VFR - en vit dröm sedan 1986
Dåvarande bästa kompisens äldre bror bytte hoj som en annan bytte..eeh.. ja, inte hoj i alla fall. Huruvida ordning på de hojar jag räknar upp är korrekt eller inte låter jag vara osagt, men det var både Suzuki med turbo, det var nån sån där Suzuki gsx 500 r eller liknande (var inte det en 2-taktare till å med?). Storebrodern bytte åter hoj till en Suzuki gsx 1100 r... Vilket as! Hojen alltså - ja, han var inte liten heller för den delen - brodern alltså.
MEN så inträffar det ofattbara - ett under av vit skönhet tar mig med storm. Hon presenterade sig som miss VFR, Honda VFR med tilltalsnamnet 750 F. Jag hade fått en ny våt .. hooost... Den drömmen (inte alltid våt ) har sedan den dagen följt mig och jag har alltid tänkt: Det är DEN jag vill ha!
Ekonomi för ett A på kortet har inte alltid funnits, annat har pockat på uppmärksamhet, det blev barn å så har det snurrat på. 2007 tog jag C E genom AF och jag passade även på att söka tillstånd för A. Tänkte att med teorin färskt i minnet så skulle här bli ett A oxå... men icke sa nicke
Nu, 3 år senare så har jag ta mig f.. bestämt mig: NU ska jag ta det förbannade körkortet. Lämpat gäller ju i vart fall 1 år till och häromdagen beställde jag ny kod från Trafikverket för att boka prov. Men va' f.. Risk1 och Risk2?? Vad är det för hitte på?
Ja ja, det är väl bara att bita ihop antar jag.
Nu till en fråga: Som du säkert listat ut så står en VFR på listan över högt önskade hoj MEN hur är det nu med dessa skönheter? Kan man köpa en -86 eller är det risk att kammarna är slut? Kort och gott - är det någon särskild årsmodell man ska akta sig för pga slitage som kanske inte är direkt synligt?
Någon särskild årsmodell som är mer att rekommendera framför andra? Det måste ju inte vara en vit -86'a även om det var just en sådan jag föll pladask för.
Alla tips tages tacksamt emot.
// Sven
MEN så inträffar det ofattbara - ett under av vit skönhet tar mig med storm. Hon presenterade sig som miss VFR, Honda VFR med tilltalsnamnet 750 F. Jag hade fått en ny våt .. hooost... Den drömmen (inte alltid våt ) har sedan den dagen följt mig och jag har alltid tänkt: Det är DEN jag vill ha!
Ekonomi för ett A på kortet har inte alltid funnits, annat har pockat på uppmärksamhet, det blev barn å så har det snurrat på. 2007 tog jag C E genom AF och jag passade även på att söka tillstånd för A. Tänkte att med teorin färskt i minnet så skulle här bli ett A oxå... men icke sa nicke
Nu, 3 år senare så har jag ta mig f.. bestämt mig: NU ska jag ta det förbannade körkortet. Lämpat gäller ju i vart fall 1 år till och häromdagen beställde jag ny kod från Trafikverket för att boka prov. Men va' f.. Risk1 och Risk2?? Vad är det för hitte på?
Ja ja, det är väl bara att bita ihop antar jag.
Nu till en fråga: Som du säkert listat ut så står en VFR på listan över högt önskade hoj MEN hur är det nu med dessa skönheter? Kan man köpa en -86 eller är det risk att kammarna är slut? Kort och gott - är det någon särskild årsmodell man ska akta sig för pga slitage som kanske inte är direkt synligt?
Någon särskild årsmodell som är mer att rekommendera framför andra? Det måste ju inte vara en vit -86'a även om det var just en sådan jag föll pladask för.
Alla tips tages tacksamt emot.
// Sven
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: SvenGren: VFR - en vit dröm sedan 1986
Hej och välkommen till forumet!
VFR byggdes av Honda för att släta över skammen med VF-modellernas sk "chokladkamsmotorer" före 1986. Mao, VFR har INGA kamproblem. Däremot är likriktaren/regulatorn en akilleshäl; om du kikar runt lite på forumet kommer du snart att bli varse. Å andra sidan är likriktaren/regulatorn det enda som kan gå seriöst fel på en VFR.
Ingen av VFR-generationerna har specifika fel som man ska akta sig för. Likriktaren/regulatorn är det enda som kan strula, men inte ens det är nåt som "alla" viffrar råkar ut för.
Mina personliga VFR-generationsfavoriter är gen 1994-1997, tätt följd av 1990-1993. När jag fick se en VFR 1986, var den ett dräggelobjekt. Den liksom lämnade hela mc-branschen bakom sig i fråga om teknik och utseende. Köpte en plansch från Honda samma år med en silverfärgad viffer som jag ramade in. Jag har den kvar än. Den hänger i arbetsrummet.
Det finns en del tidiga viffrar från '86 på forumet och de har inga fel så vitt jag hört, förutom de vanliga slitagegrejorna på en så gammal motorcykel.
VFR anses allmänt sett vara skottsäker i motorn, om det är det du undrar.
Om ekonomim är viktig, som i försäkringspremier, ska du kolla på viffer-modellerna som är tjugo år eller äldre. Tror If:s märkesförsäkring ligger på ca 1600kr/år.
VFR byggdes av Honda för att släta över skammen med VF-modellernas sk "chokladkamsmotorer" före 1986. Mao, VFR har INGA kamproblem. Däremot är likriktaren/regulatorn en akilleshäl; om du kikar runt lite på forumet kommer du snart att bli varse. Å andra sidan är likriktaren/regulatorn det enda som kan gå seriöst fel på en VFR.
Ingen av VFR-generationerna har specifika fel som man ska akta sig för. Likriktaren/regulatorn är det enda som kan strula, men inte ens det är nåt som "alla" viffrar råkar ut för.
Mina personliga VFR-generationsfavoriter är gen 1994-1997, tätt följd av 1990-1993. När jag fick se en VFR 1986, var den ett dräggelobjekt. Den liksom lämnade hela mc-branschen bakom sig i fråga om teknik och utseende. Köpte en plansch från Honda samma år med en silverfärgad viffer som jag ramade in. Jag har den kvar än. Den hänger i arbetsrummet.
Det finns en del tidiga viffrar från '86 på forumet och de har inga fel så vitt jag hört, förutom de vanliga slitagegrejorna på en så gammal motorcykel.
VFR anses allmänt sett vara skottsäker i motorn, om det är det du undrar.
Om ekonomim är viktig, som i försäkringspremier, ska du kolla på viffer-modellerna som är tjugo år eller äldre. Tror If:s märkesförsäkring ligger på ca 1600kr/år.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tjena.. Välkommen.
Jag såg samma vita våta dröm -86... Och sa till mig själv att en sån ska jag ha en dag (jag var 15 bast). Ungefär som för dig så händer det ju en del i livet, men 01 så tog jag kortet och såklart köpte jag min vita VFR 86:a.
Nu ska man ju inte lita på mätaren men den hade gått ca 6000 mil, nu har jag lagt till ca 3000 och den går som en klocka. Har som skrevs bytt likriktare och laddregulator... Men i övrigt har det bara varit slitagedelar som byts. Kort och gott, hittar du ett frächt ex är det bara att slå till.
Och nej... Den är INTE till salu
Jag såg samma vita våta dröm -86... Och sa till mig själv att en sån ska jag ha en dag (jag var 15 bast). Ungefär som för dig så händer det ju en del i livet, men 01 så tog jag kortet och såklart köpte jag min vita VFR 86:a.
Nu ska man ju inte lita på mätaren men den hade gått ca 6000 mil, nu har jag lagt till ca 3000 och den går som en klocka. Har som skrevs bytt likriktare och laddregulator... Men i övrigt har det bara varit slitagedelar som byts. Kort och gott, hittar du ett frächt ex är det bara att slå till.
Och nej... Den är INTE till salu
-86 The original and best
Var även uppmärksam på hur växlarna fungerar, inget kärvande eller tendens att vilja hoppa ur vid belastning. Och att växel pellen rör sig och känns normal
Speciellt på "2", "3" och "4":an, om det har varit en rejsputte som haft den tidigare så kan det vara slitet i kuggingreppet på dom växlarna. Det är i och för sig inget typiskt fel för just VFR, utan förekommer i stort sett på alla japsmaskiner.
PS: Sukas oljebrännare heter "GT" i modellbetäckningen..
Speciellt på "2", "3" och "4":an, om det har varit en rejsputte som haft den tidigare så kan det vara slitet i kuggingreppet på dom växlarna. Det är i och för sig inget typiskt fel för just VFR, utan förekommer i stort sett på alla japsmaskiner.
PS: Sukas oljebrännare heter "GT" i modellbetäckningen..
Hej o välkommen!!!!
Precis som övriga sagt - VFR har egentligen bara ett "standard"fel... laddregulator/likriktare....
Lycka till i din jakt på din (våta) dröm
(den är visserligen blå men vad är det för årsmodell på Blue´s???? var inte det -86!?)
EDIT: http://www.blocket.se/stockholm/Vfr_750 ... ?ca=11&w=1
Precis som övriga sagt - VFR har egentligen bara ett "standard"fel... laddregulator/likriktare....
Lycka till i din jakt på din (våta) dröm
(den är visserligen blå men vad är det för årsmodell på Blue´s???? var inte det -86!?)
EDIT: http://www.blocket.se/stockholm/Vfr_750 ... ?ca=11&w=1
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Min 90:a var lite racklig i lådan. Å andra sidan hade den gått bortåt 13000mil... Växlade man lugnt och bestämt funkade det bra ändå. Det handlade mer om ett kosmetiskt fel. Inga växlar hoppade ur iaf. Kan också ha varit en fråga om att byta olja till nåt bättre.blacken skrev:Var även uppmärksam på hur växlarna fungerar, inget kärvande eller tendens att vilja hoppa ur vid belastning. Och att växel pellen rör sig och känns normal
Speciellt på "2", "3" och "4":an, om det har varit en rejsputte som haft den tidigare så kan det vara slitet i kuggingreppet på dom växlarna. Det är i och för sig inget typiskt fel för just VFR, utan förekommer i stort sett på alla japsmaskiner.
Blank och fin. Köp!TG skrev:EDIT: http://www.blocket.se/stockholm/Vfr_750 ... ?ca=11&w=1
Jag har fö också bytt regulator/likriktare; på min vita viffer. Det gick på garantin, eftersom den dog alldeles efter köpet...
Senast redigerad av adrian_vg den lör maj 08, 2010 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: SvenGren: VFR - en vit dröm sedan 1986
Vill du ha en enkel hoj att lära dig köra på så kan jag rekommendera en klassisk Suzuki GSX 750 ES från 1983.SvenGren skrev: Alla tips tages tacksamt emot.
// Sven
Inte hälften så kul som en VFR men ypperlig att ta körkort på och sen sälja av till förmån för en Viffer!
Sa jag att jag säljer en sån i fantastiskt skick?
5.600 mil och kanon välvårdad.
Bara ett tips! / blue
Det är inte jag som har tänkt...TG skrev:Vad har du tänkt dig för suckan?
Regeringen vill ha 20.000 för den.....
Den är som sagt i ett jäkla fint skick.
Allt original utom blås, som nu är svart istället för krom pga att original systemen verkar ha en tendens att rosta inuti.
Ska lägga den också på Blocket senare, det har inte hunnits än bara.
20.000 lopp? för en GSX 750 -83:a?. Släng ett getöga på Blocket..blue skrev:Det är inte jag som har tänkt...TG skrev:Vad har du tänkt dig för suckan?
Regeringen vill ha 20.000 för den.....
Den är som sagt i ett jäkla fint skick.
Allt original utom blås, som nu är svart istället för krom pga att original systemen verkar ha en tendens att rosta inuti.
Ska lägga den också på Blocket senare, det har inte hunnits än bara.