Tyrannosaurus

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#151 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tyrannosaurus skrev:Efter att i stort sett ha gett upp tanken på en annan styromkopplare (ingen respons på tråden viewtopic.php?f=3&t=5725 ) så har jag nog förlikat mig med tanken att montera originalomkopplaren som har en vippa istället för tryckknapp med originalglapp och sen ordna en liten separat knapp för ljustuta.
Då var omkopplaren fixad - No more glapp och funkar perfekt (testat med ström på).
En liten tryckknapp med styrfäste från Roffes Motor blev ljustuta funkar också bra, krympslang över sladdarna, det hela ser snyggt och prydligt ut och stör inte. Nackdelen är väl att den sitter en liten bit från handtaget så man når inte om man t.ex. ska hålla inne kopplingen och helljusblinka samtidigt, men det kan jag leva med.

Chokevajern är nu också bytt, inkopplad och funkar. Den är lite kortare än original (kommer från VF1000F, CBR1000F eller nåt) men det gör inget.

Kvar att fixa:
- Gaffeln - Helicoilgänga och fylla på olja.
- Underkåpan - Lite slip och sen spackel och lack.
Tror inte det var nåt mer - Det börjar närma sig :banana
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#152 Inlägg av Tyrannosaurus »

I tråden viewtopic.php?f=13&t=5641&start=15
blacken skrev:Om den "tjoffar" och smäller vid avdrag, så får den alldeles för mycket sås, kolla flottörnivå och nålventilerna. Är den sjysst i förgaseriet så ska den funka oavsett körstil och varvtal, gör det inte det så är bränslet för "mycket" så att säga, oftast beroende på otätt internt i knasarna. Kan även bero på att bränslepump ger för högt tryck så att nålventilerna inte "orkar" att hålla helt tätt..
Poffar och pangar lite på avdrag gör alla Honda V4 av någon anledning. Kanske inte i samma utsträckning på VFR, men alla VF gör det.

Det går att delvis justera bort genom att skruva ut luftskruvarna lite, men då går den å andra sidan sämre på tomgång. Pangandet verkar på nåt sätt vara synonymt med Honda V4 ungefär som kopplingsrasslet är med Ducati.

Att det skulle bero på att den får för mycket soppa verkar heller inte stämma, för nu senast när jag körde och flotörerna inte höll tätt så pangade den mindre än det brukar. Jag blev iaf inte riktigt klok på förgasarstrulet för när jag kollade stiften var dom normala eller t.o.m. ljusare än normalt trots att alla symptom pekade på att den gick fett.
Min misstanke är att flotörerna helt enkelt kärvade och varken öppnade eller stängde som dom skulle och när jag dränerade gasarna innan den senaste demonteringen så kom det inte ut speciellt mycket soppa, men det kom desto mer sen när jag vände upponer på dom, vilket måste betyda att flotörerna just då kärvade i stängt läge.

Det enda jag kan tänka mig är att flotörerna öppnar när det blir lite tryck och sen inte stänger ordentligt. När sen trycket försvinner när man stänger av motorn så stänger dom och fortsätter att hålla stängt även när nivån sjunker.

Det ska bli intressant om jag har botat alla fel sen när jag tar ut och startar hojen. Jag hade en liten tanke om jag skulle byta O-ringar på rören mellan förgasarna om dom kanske inte håller helt tätt längre. Men jag avstod av två anledningar:
1. För att göra det så måste man separera förgasarna vilket innebär att lossa bryggan som också utgör underdelen av luftburken och det var inte direkt nåt jag längtade efter att göra.
2. Även om dom rören läcker lite så påverkar det inte motorns gång. Skulle dom läcka lite så går det faktiskt att täta dom utifrån med en liten avfettningstvätt eftersom avfettningsmedlet får gummit att mjukna och svälla.

Nu återstår det bara att se när säsongen startar för min del. Hojen är alldeles strax klar. Gaffeln ska fyllas i veckan så fort jag har fixat en helicoilgänga till ena avtappningsskruven. Sen ska tanken och kåpan på och sen är den i princip klar.
Fixa till det lilla jobbet på underkåpan gör man när allt är ihop och sen ska gasarna synkas, men det blir när jag rullar ut och startar den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#153 Inlägg av Tyrannosaurus »

Från "hata-tråden" viewtopic.php?f=19&t=1985&start=270
Tyrannosaurus skrev:Nästa grej som iofs inte är så mycket att hata utan bara att acceptera är att jag idag fick reda på att det inte lär bli så mycket hojåka i år, om överhuvudtaget, som jag hade tänkt mig. Anledning är att fixet av mig personligen kommer att få vänta till i höst. Därför är det ganska tveksamt om jag kommer kunna köra hoj i år. Kanske lite, men det lär nog inte bli några långa sträckor med tanke på hur kroppen bär sig åt.
Jag får tacka för alla enkla, dubbla och trippla :cry: sympatier. Men det betyder alltså INTE att jag kommer sitt hemma och stirra, utan vara så aktiv jag kan även om det i vissa lägen känns som om jag vibbar som en bergborr :twisted:

Däremot lär hojåkandet bli lidande. Problemet är väl inte själva körandet eller ens balansen förutom i vissa lägen, men när jag väl sitter på hojen så håller den ju balansen av sig själv. Utan det är att jag inte är riktigt stabil i kroppen vilket ger en osäkerhetskänsla, att muslkerna i vissa lägen krampar som kan göra rejält ont när man så att säga sitter fast på hojen. Det tillsammans gör att körningen inte blir kul, nerlägg funkar inte (och jag som älskar att svänga) och det blir överhuvudtaget konstigt när inget stämmer och bara att lyfta fötterna av fotpinnen vid stopp blir ett helt företag och bör helst planeras lite i förväg.

Det var efter det som körgnistan bara försvann all världens väg efter senaste VF/R träffen jag var med på nånstans vid Hallandsåsen. Det var efter det som hojen fick stå i över 1½ år vilket ledde till nämnda problem.
Förra året kom gnistan tillbaka och jag fick hojen att funka något sånär, men den gamla åkkänslan var nära nog bortblåst av tre anledningar:
1. Hojen spottade och fräste och gick inte som det skulle utom vid pådrag (det ska nog vara fixat nu).
2. Eftersom kroppen inte vill att jag klättrar omkring så blev det sitta rakt upponer, köra rakt fram och näst intill styra mig genom kurvorna vilket inte är riktigt min melodi.
3. Detta märktes tydligast när jag förra sensommaren var ute och åkte med en polare och jag blev rastad så det stog härliga åt det, värst när vägen svängde.

Hojen är i stort sett klar att köra, jag behöver bara byta den fördömda avdragna bulten, fylla i olja i gaffeln, montera tank och kåpor och fylla olja i motorn, sen är det bara att starta och köra. Den är alltså såpass klar. Så jag har nu två alternativ:
1. Ta ut hojen och köra lite trots att jag vet att det inte kommer att kännas riktigt bra och riskera att iaf delvis tappa gnistan igen och/eller att hojen blir stående långa perioder med soppa i förgasarna.
2. Låta hojen stå i år och ha ännu en bilsäsong. Fördelen med det är att förgaseriet är inoljat och fint och mår jumjum :wink: detsamma gäller cylinderlopp och gaffelben.
Sen kan jag ägna mig åt att fixa till underkåpan som behöver lite sliperi och lack efter lite sågning och plastning för att den skulle gå fritt för avgassystemet.
Åså kan jag fixa mätarna där plastglasen över kontrollamporna har blivit matt och närmast mjölkvitt och jag vet inte hur det kan fixas. Nån som har nåt förslag?
Jag har testat med autosol, det verkar funka, men trots att jag har gnidit som en tok så blir det inte riktigt bra ändå (det har iaf inte blivit sämre). Sen ska jag också byta lampor i mätarna, har sett att det finns diodlampor som passar. Dom som sitter där idag är lika gamla som hojen, lyser rätt svagt och pulserar lite så dom är nog på upphällningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Tyrannosaurus

#154 Inlägg av M@rtini »

Grattis Robban!
Hoppas allt är bra med dig (någorlunda i alla fall), och att du får en fin dag med. :cPizza: :banana :tuttar :headbang
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Tyrannosaurus

#155 Inlägg av Jonher »

Grattis! :D
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Tyrannosaurus

#156 Inlägg av Tommy Gsson »

Grattis!!! Robban :tummenupp
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#157 Inlägg av adrian_vg »

Fyller Robban fortfarande år?
Trodde man slutade efter 30.

Grattis iaf!!1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Tyrannosaurus

#158 Inlägg av Donner »

Grattis :banana
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Tyrannosaurus

#159 Inlägg av Maciver »

Grattis på herrn.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#160 Inlägg av Tyrannosaurus »

Får tacka så mycket :D
Ett steg närmare döden :wink:
adrian_vg skrev:Fyller Robban fortfarande år?
Trodde man slutade efter 30.

Grattis iaf!!1
Det trodde jag också, men ack så jag bedrog mig :( :mrgreen: :lol:

Dagen till ära har jag iaf lyckats sälja mitt skinnställ. Det finns uppenbarligen fler som har liknande kroppsform som jag. Det kom en snubbe och provade och det satt perfekt.

Dessutom visade det sig att han är vifferåkare (97:a om jag fattade rätt - glömde att fråga om färgen) och bor norr om stan så jag försökte bjuda in honom till vårt eminenta forum så vi får se om han dyker upp.

Hur som, om nån ser en viffer vars förare är lång, smal och har ett rött, svart och vitt PSI skinnställ (dom är ju inte så vanliga) så lär det vara han.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tyrannosaurus

#161 Inlägg av blacken »

Ha den äran gubbe :) hur gaggig blir du? :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#162 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Ha den äran gubbe :) hur gaggig blir du? :lol:
Tack! Två år kvar, sen är vi jämngamla :lol:
Eller som de två sanningarna jag sa innan jag fyllde 50.
1. Jag har fyllt 29.
2. Nästa gång fyller jag jämnt.
Och ingen kunde anklaga mig för att fara med osanning :lol:

Men jag får väl ändra lite just nu.
1. Jag har fyllt 38.
2. Om två år fyller jag jämnt :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#163 Inlägg av Tyrannosaurus »

Poffar och pangar lite på avdrag gör alla Honda V4 av någon anledning. Kanske inte i samma utsträckning på VFR, men alla VF gör det.
1. Hojen spottade och fräste och gick inte som det skulle utom vid pådrag (det ska nog vara fixat nu).
Ska bara skriva av mig lite då jag av ovan nämnda anledningar har skitit i att överhuvudtaget plocka ut hojen i år. Den står bra där den står med 5-56 i förgasarna.

Men det har blivit lite träffåka ändå, hittills Knalleträffen, Borås och Dacketräffen, Virserum, båda med världens röj, rätt bra väder och bad, fast som tidigare med bil vilket ju känns lite beigt. Men vafan jag kom iaf iväg och har så att säga laga förfall att köra med stödhjul.
Problemet är väl snarast att om jag inte snart får ordning på kroppen så kommer jag inte ens kunna köra bil ens med automat och åka färdtjänst på hojträff låter inte alltför upphetsande.

Men jag är ju lovad behandling till hösten och utsikterna för en klar förbättring/återställning är 99% och håller dom vad de lovar så är planen att dra iväg på lite Europatouring nästa år.

Jag har inte gjort så många fler handtag på hojen sen sist, men jag har ju hela hösten och vintern på mig och det är ju inte mycket kvar att göra. Samtidigt har jag hunnit brainstorma lite, både själv och tillsammans med GalneTysken och kommit fram till några saker.

- Senast jag körde hojen, även innan det stora förgasarstrulet, pangade den inte speciellt på avdrag och den drog även lite mer än den brukade. Båda dessa saker kan bekräfta att flottörnålarna var slitna och läckte igenom soppa vilket egentligen är helt ok med tanke på att dom har hängt med i 30 år och 11.000 mil. Att stå under en längre tid med soppa i gör dom ju dessutom inte direkt mindre slitna.
Att det är så bekräftas också av att pangandet minskar om man skruvar ut luftskruvarna lite vilket ger den mer soppa/blandning men gör att den går sämre på tomgång som också var ett av symptomen jag hade.

Jag fattar inte riktigt hur det hänger ihop eftersom man tycker att mer soppa som rinner igenom ut i avgasröret borde leda till mer poffande. Men så är det alltså inte i praktiken, utan tvärt om.

- GalneTyskens hoj (också VF1100) behöver en mer omfattande motorgenomgång eftersom den drar en hel del olja. Jag har föreslagit en topprenovering och steg 1 portning och erbjudit hjälp med rivning och ihopmontering. Vi får se om han tar det.

- Själv sitter jag här och skriver med en hand eftersom högern nästan inte alls vill vara med och leka längre (tur att jag är vänsterhänt). Försöker jag använda den till mer än att trycka ner skifttangenten ibland så blir det närmast oläsligt. Har även vid några tillfällen testat att dricka öl med sugrör (ny upplevelse) eftersom jag har känt att jag skulle tippa glaset om jag försöker lyfta det.
Med det är hela tiden olika och ändrar sig från dag till dag och timme till timme och efter att ha inmundigat några öl så blir världen stabilare.
- "Jo ru föschtår kunschtapeln, ja schör mycke bättre bil när ja ha tagi nåra bäsch. ja kan vischa läkaintyg på de" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#164 Inlägg av adrian_vg »

Hoppas man kan fixa problemet.
Håll ut!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#165 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hoppas man kan fixa problemet.
Håll ut!
Fortsätter lite lätt på ämnet, för vissa problem går att fixa, men det har tillkommit fler som inte går att fixa och som har gjort att min tid är ganska utmätt. Därav mitt uttalande i "Idag hatar jag-tråden" 14/9 att jag hatar allt: viewtopic.php?f=19&t=1985&p=88917#p88917

Jag har ju som bekant tyvärr inte kört hoj alls i år. Nu har jag jagat på dom så jag kanske får mina "antenner" snart och hoppas vara tillbaka på banan igen nästa år så jag kanske iaf får några lyckliga och aktiva hojåkarår till. Men sen vet jag inte hur länge det kommer att vara med tanke på diverse sjukdomar och sånt skit.

Men kommer jag upp på hojen igen så ska jag köra och försöka se var alla vägar tar slut (för att citera en fin gammal låttext av Peter LeMarc https://www.youtube.com/watch?v=Strv5PrHMF0 ) under den begränsade tid jag har kvar :cry: :cAngry:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar