1. Osannolikt efter rengöringen och dessutom att två skulle ha gegg i sig.blacken skrev:En "vild" gissning antingen nålventiler trots deras ungdom är inkontinenta, och orsak kan vara 1: skit/gegg/segguckkel på sätet/nålspets. 2: annat skit som förhindrar ordentlig stängning av flottörhus. 3; flottörnivå för hög. 4: defekta genom fabrikationsfel. 5: läckage genom nålsätes infästning i flottörhus. 6: Bakfull ägare/mekaniker monterade dom upp och ner.
2. Då skulle det läcka från packningen och inte ur överflödningshålet.
3. Kollat. när jag hade dom isär.
4. Osannolikt att två originalgrejer har fabrikationsfel.
5. Nya alutätningsringar och åtdraget. Också osannolikt att jag skulle ha missat att dra åt två.
6. Ah, där har vi det
Jag fick ett tips av en polare hur man kan skrämma bort ev. skit/gegg ur knasarna. Man tar av luftburken så man kommer åt trattarna, startar (man lär ju få använda nån slags extern tank), drar upp varvet till 2-3000 och med handen blockar ett insug i taget några gånger. Det baksug som då bildas menade han slår loss ev. skit/gegg.
Har du koll på hur en sån där membranpumpsmojäng funkar? Den ska ju känna av baktryck på nåt sätt och stannar så jag gissar att det måste bara nån slags tryckregulator i den. Min tanke är att om det är skit/gegg i den så känner den inte av det på rätt sätt och skapar ett övertryck och då pallar inte nålventilerna att stänga ordentligt. När jag hade igång den igår så blattade den inte heller ut en massa soppa på backen, utan det var bara ett ganska litet läckage.Mjaeeeaeee, Liasom om den fyller flottörhuset sakta så både kan och hinner nålventil att stänga, snarare tvärt om, att pump genererar för mycket såsflöde/tryck, då kan sås skvitta förbi litegranna pga det högre trycket, innan ventil orkar/hinner med att stänga.
Och som tidigare nämnt, pumpmembran har ena sidan av membranet öppet mot atmosfärtryck, annars skulle den inte funka. och skulle såsen rinna ut, så är det i första hand där det är minst motstånd, dvs genom pumpmotorn/bakre del av membranhus. (Teoretiskt sett i allafall)...
Åtgärd 1 blir att ta loss och kolla pumpen. Det är iaf betydligt enklare än att riva ner knasarna igen bara för att sannolikt konstatera att dom är rena.
Åtgärd 2 blir att byta luftskruvar.
På tal om det, har du nån synpunkt på om man ska ta skruvarna från CMS för €8/st. eller dom från David Silver för £17/st.? Det är ju rätt stor prisskillnad, 4 st. för typ 320 spänn respektive 800 spänn.