Ojdå, 2 år sedan senaste uppdateringen.
Då får jag väll fylla på lite om vad som hänt med "Faxen" inför denna säsong.
- Byte av olja och filter
- Byte av stift (i ett försök att komma tillrätta med "startproblem" men det var inte det)
- Byte av stötdämparolja (Det behövdes, den var ganska mörk)
- Byte av dammskydd stötdämpare
- Målning av stötdämparben
- Byte av bromsbelägg (Brembo) (försök att bli av med pulserande bromsverkan fram, blir nog till att leta efter nya skivor)
- Byte av bromsvätska (Ev får jag ge mig på det en gång till, lite svampig broms)
- Byte av kopplingsvätska
- Byte av koppling (EBC) (Hmm, lite blått på innersta stålskivan)
- Byte av kopplingsfjädrar (EBC) (Slitagemärken efter de gamla fjädrarna, ganska grovt på något ställe)
- Byte av övre stryrkrona (Moto-CNC)
- Byte till "Cross-styre" (ABM)
- Nya styrvikter (ABM)
- Ny gasrulle
- Nya gasvajrar (Slinky wire)
- Nya värmehandtag (KOSO HG-13)
- Ett "mount" för tillbehör vid "HISSen"
- Voltmeter (ca 14 v vid tomgång, OK?)
- Belyst powerknapp till tillbehör
- Bytt kamkedjesträckare (Oj, vad tyst motorn blev)
- Målat värmeskölden
- Fäst huggern bättre. Nu med gummimutter och M5 skruv.
- Smort upp Vaxenheten till "choken" och alla länkar till förgasare.
På väg:
- Nytt GPS-fäste (SW-Motech)
Fortsatta problem:
Lite orolig att den innersta stålskivan i koppling är blå på vissa ställen samt att de gamla fjädrarna har gjort märken i några av "fjäderhållarna".
Pulserande bromsen. Ska prova att motionera nitarna men jag gissar att det är skivbromslåset som har "vingat" till den ena skivan (nej, inget skivbromslåsolycka). Det är nog "trycket" från låset, för låset har legat på fälgen och liksom bänt lite på skivan.
Startproblem med kall eller "ostartad" motor.
När man vrider om nyckeln hör man pumpen gå. När man sedan trycker på start så hoppar hojen igång i ca 10-15 sek på ca 1000-1200 varv för att sedan dö. Provar man att starta igen så hoppar den till men startar inte riktigt. Man måste starta med ett visst gaspådrag.
Då hoppar den igång, lite motvilligt, men... Man måste hålla gasen en liten stund 10-20 sek på ca 1500 - 2000 varv. Här brukar det ryka lite blått och lukta bränd olja. Sedan kan man släppa gasen och den går ner till ca 12-1300 för att gå upp till "choke"varv (ca 2000) och sedan går den succesivt ner.
Det sitter en PCV i den men i kolumnen för 0 (noll) gas är det satt 0 som värde, alltså ska inte PCV påverka.
Hojen har varit inne på mappning och då sa teknikern att de hade gjort en "EGR-modd",. var sitter EGRen på VFRen?
"Pair" och "Flapper" moddar är gjorda.
Vad kan det vara som är fel?
Kan det behövas en förgasarsynkning?