Sida 11 av 15

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: lör maj 12, 2012 13:50
av Ajax
Dags att planera sommaren med andra ord.

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: lör jul 07, 2012 22:23
av Ajax
Bytte olja i framgafflarna häromdagen och passade då även å att byta packboxarna. Oljan som jag tömde ur vad mest en grå smet, så det var nog hög tid för ett byte. Även om de gamla packboxarna inte läckte så var det en så liten kostnad att byta så jag tänkte att det var värt besväret. Resultat: stum fjädring, mycket trevligare i kurvorna och vid hård inbromsning så niger det inte alls lika mycket som tidigare.

Dagens mek var att renovera huvudcylindern i bromshandtaget. Ett rätt enkelt jobb, speciellt med Gsson som mentor och hjälpande hand. Resultatet är en mycket bättre känsla i bromsen, väl värt kostnaden för delarna. Tack Tommy för din generositet och kompetens, utan dig hade jag inte klarat det!

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: sön jul 08, 2012 20:50
av Tommy Gsson
Välbekomme!

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: tor jul 12, 2012 17:44
av Ajax
Jahapp, 2-dagars på Gelleråsen inbokat! Det blir första gången på storbana och det ska bli riktigt spännande. Helställ införskaffat och nya stövlar är det också tänkt att bli. Däckbyte till Michelin Power Pure fram och Pilot Power bak (Pure finns tyvärr inte in dimension 170/60/17) , montering strax innan bandagarna.

Dessutom har jag äntligen fått in min ansökan om att bli instruktörsaspirant!

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: tor jul 12, 2012 19:10
av Råttis
=)

Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: tor jul 12, 2012 19:13
av Mister
Jag sulade oxå om till Michelin Pure nu du får gärna återkomma med vad du tycker om dem :)

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: tor jul 12, 2012 21:56
av Tommy Gsson
Ajax skrev:Jahapp, 2-dagars på Gelleråsen inbokat! Det blir första gången på storbana och det ska bli riktigt spännande. Helställ införskaffat och nya stövlar är det också tänkt att bli. Däckbyte till Michelin Power Pure fram och Pilot Power bak (Pure finns tyvärr inte in dimension 170/60/17) , montering strax innan bandagarna.

Dessutom har jag äntligen fått in min ansökan om att bli instruktörsaspirant!
Bra jobbat H.
T.

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: tor jul 12, 2012 23:02
av Donner
Ajax skrev:Jahapp, 2-dagars på Gelleråsen inbokat! Det blir första gången på storbana och det ska bli riktigt spännande. Helställ införskaffat och nya stövlar är det också tänkt att bli. Däckbyte till Michelin Power Pure fram och Pilot Power bak (Pure finns tyvärr inte in dimension 170/60/17) , montering strax innan bandagarna.

Dessutom har jag äntligen fått in min ansökan om att bli instruktörsaspirant!
Men det går att köra 180/55-17 på den fälgen utan problem :wink:

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 07:14
av tersan
Ajax skrev:Jahapp, 2-dagars på Gelleråsen inbokat!
Gälleråsen är en trevlig bana! Iallafall med bil... men den borde passa hojar också.

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 09:10
av Ajax
Donner skrev: Men det går att köra 180/55-17 på den fälgen utan problem :wink:
Ja, fast jag undrar om det passar med min hugger då. Som det är nu är det högst en halv centimeters marginal mellan däck och hugger och ändrar jag profilen så gissar jag att det blir knepigt att få ihop det.

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 09:11
av Ajax
tersan skrev:
Ajax skrev:Jahapp, 2-dagars på Gelleråsen inbokat!
Gälleråsen är en trevlig bana! Iallafall med bil... men den borde passa hojar också.
Det tror jag med. Ser grymt fram emot det i varje fall!

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 10:18
av Donner
Ajax skrev:
Donner skrev: Men det går att köra 180/55-17 på den fälgen utan problem :wink:
Ja, fast jag undrar om det passar med min hugger då. Som det är nu är det högst en halv centimeters marginal mellan däck och hugger och ändrar jag profilen så gissar jag att det blir knepigt att få ihop det.
Utan att räkna på det så tror jag rullningsomkretsen blir mindre med 180 däcket. Du får komma hit och testa mitt hjul :wink:

Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 10:23
av Conseal
Gelleråsen är skoj.. Körde där med vtren.

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 10:36
av Tommy Gsson
Donner skrev:
Ajax skrev:
Donner skrev: Men det går att köra 180/55-17 på den fälgen utan problem :wink:
Ja, fast jag undrar om det passar med min hugger då. Som det är nu är det högst en halv centimeters marginal mellan däck och hugger och ändrar jag profilen så gissar jag att det blir knepigt att få ihop det.
Utan att räkna på det så tror jag rullningsomkretsen blir mindre med 180 däcket. Du får komma hit och testa mitt hjul :wink:
Ajax har den smala fälgen, så det blir nog inte jämförbart. Annars kunde han fått prova mitt hjul.
Det finns redan idag spår av huggern på däcket. Hmmm.. undrar vad Adrian har för däck på den gröna?
Tommy.

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

Postat: fre jul 13, 2012 10:40
av Donner
Ja det blir ju lite bredare men lite lägre, då profilen är % av bredden. Är det på bredden det tar i huggern?

Jag hade 180 på fightern på den smala fälgen.