Ajax - Röd VFR750 >100kkm

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#136 Inlägg av Ajax »

Jag fick iofs en kommentar om att kedjan är rätt spänd, fast enligt spec ska den vara 15-25 mm vilken faktiskt är rätt hård spänd. Är det någon annan som spänner enligt den specen?

Dessutom måste jag säga att den här scottoilern är rätt kladdig, jäkla vad mycket skit det är framme vid framdrevet!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#137 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Jag fick iofs en kommentar om att kedjan är rätt spänd, fast enligt spec ska den vara 15-25 mm vilken faktiskt är rätt hård spänd. Är det någon annan som spänner enligt den specen?
Jag ligger nog oftast i överkanten där. 15 mm känns som ganska lite, speciellt om man kör med skjuts.
Ajax skrev:Dessutom måste jag säga att den här scottoilern är rätt kladdig, jäkla vad mycket skit det är framme vid framdrevet!
Jag har slutat olja min kedja så ofta. Vaxet samlar bara skit och gör inget för länkarna. När rullarna börjar se lite torra ut sprejar jag på lite, men bara från insidan, mot drevtänderna sett.

Det råder lite delade meningar om man ska smörja sin kedja eller inte. O-ringarna håller ju tätt, så inget man sprutar på tar sig ju in, och o-ringskedjor är ju permanent färdigpackade med fett. Det enda smörjningen isf skulle syfta till, är att minska friktionen mellan kedjerullarna och drevet, inget annat. Frågan är då om tex en Scottoiler egentligen gör nytta, den släpper väl en droppe per minut eller så. Känns lite overkill, speciellt som Scottoileroljan är ganska dyr.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#138 Inlägg av Ajax »

Yes!

Nu har jag anmält mig till Arlanda TT imorgon! Här ska köras storbanekurs! Vrooom vrooom!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#139 Inlägg av stefan »

Ajax skrev:Yes!

Nu har jag anmält mig till Arlanda TT imorgon! Här ska köras storbanekurs! Vrooom vrooom!
Härligt då ses vi där!!!

//Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#140 Inlägg av Ajax »

Och härligt var det!
Fantastiskt roligt, otroligt lärorikt och därtill en instruktör som överträffade mina förväntningar med råge!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#141 Inlägg av Ajax »

Idag blev det premiärtur, +7 grader och sol och en tur in i stan för defilering på Sveavägen, Hamngatan och Strandvägen. Fullt med folk på stan och riktigt gott att vara på två hjul igen! Det enda som inte är optimalt än är att jag behöver ett nytt batteri, det nuvarande räcker inte för att starta hojen ens när den är varm, så att slå av tändningen när jag luftade däcken var inte att tänka på. Blev riktigt sugen på att planera nästa mc-resa, och har börjat fundera på om det ska bli Tyskland/Österrike och hälsa på släkten eller om jag kanske ska styra mot England, hälsa på vänner i London och sedan köra sydväst mot Stonehenge och Lands End, mm.

Säsongen har börjat.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#142 Inlägg av MagnusFbg »

Ajax skrev:Idag blev det premiärtur, +7 grader och sol och en tur in i stan för defilering på Sveavägen, Hamngatan och Strandvägen. Fullt med folk på stan och riktigt gott att vara på två hjul igen! Det enda som inte är optimalt än är att jag behöver ett nytt batteri, det nuvarande räcker inte för att starta hojen ens när den är varm, så att slå av tändningen när jag luftade däcken var inte att tänka på. Blev riktigt sugen på att planera nästa mc-resa, och har börjat fundera på om det ska bli Tyskland/Österrike och hälsa på släkten eller om jag kanske ska styra mot England, hälsa på vänner i London och sedan köra sydväst mot Stonehenge och Lands End, mm.

Säsongen har börjat.
Låter som att du också hade en go säsongspremiär!
Hade ett batteri som var kasst i höstas, men bestämde mig för att lägga pengar på en laddare i st f nytt batteri. Vet fortfarande inte om batterit mår bättre nu än i höstas, men det orkade i varje fall dra igång en rätt segstartad motor igår när jag skulle iväg. I höstas var det dött när hojen stått över helgen :( får se om det är bättre på att hålla sig nu. Droppen var när jag blev stående på stan efter jobbet när hojen stått över dagen. Den ville bara inte starta...

Hade hoppats på en tur idag också, men vädret i Falkenberg lockar inte riktigt lika mycket idag som igår. +2, snålblåst och mulet. :?
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#143 Inlägg av Ajax »

Det blir nog ett nytt batteri, tror inte att det är värt att lägga pengar på en laddare för att kanske komma fram till att det inte gick att rädda det gamla batteriet. Just nu funderar jag på om jag ska lägga pengarna på ett Yuasa eller köpa ett gel-batteri på Biltema.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#144 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Idag blev det premiärtur, +7 grader och sol och en tur in i stan för defilering på Sveavägen, Hamngatan och Strandvägen. Fullt med folk på stan och riktigt gott att vara på två hjul igen! [massor med kul]
Säsongen har börjat.
Skönt! :tummenupp
Ajax skrev:Det blir nog ett nytt batteri, tror inte att det är värt att lägga pengar på en laddare för att kanske komma fram till att det inte gick att rädda det gamla batteriet. Just nu funderar jag på om jag ska lägga pengarna på ett Yuasa eller köpa ett gel-batteri på Biltema.
Biltema gel. Lägg mellanskillnaden på en Ctek Safir 45/90 från Clas Ohlson. Den behövs i vilket fall. Dessutom är laddaren billig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#145 Inlägg av Ajax »

I år gick det fort - jag har redan nu kört mera hoj än bil... och säsongen har knappt börjat känns det som!

Jag kör inte speciellt mycket bil kan ju tilläggas.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#146 Inlägg av Råttis »

HAHAHA

Förresten kommer du ner till träffen?

/Råttis

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#147 Inlägg av Ajax »

Råttis skrev: Förresten kommer du ner till träffen?
/Råttis
Jag har inga såna planer just nu, har faktiskt inte planerat sommaren alls än. Frågan om du och andra tycker att jag ska komma ner kanske är överflödig? ;)
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#148 Inlägg av HondaHasse »

Ajax skrev:
Råttis skrev: Förresten kommer du ner till träffen?
/Råttis
Jag har inga såna planer just nu, har faktiskt inte planerat sommaren alls än. Frågan om du och andra tycker att jag ska komma ner kanske är överflödig? ;)
Klart vi vill att NI ska komma!!!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#149 Inlägg av Donner »

Ajax skrev:
Råttis skrev: Förresten kommer du ner till träffen?
/Råttis
Jag har inga såna planer just nu, har faktiskt inte planerat sommaren alls än. Frågan om du och andra tycker att jag ska komma ner kanske är överflödig? ;)

Jaaaa klart ni skall komma....det finns plats till er :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Ajax - VFR-96, pure cornering passion

#150 Inlägg av Råttis »

Det enda jag kan göra är att instämma!

/Råttis

Skriv svar