Ajax - Röd VFR750 >100kkm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ajax - Röd VFR750 >100kkm
Hej (igen)!
Nu är det dags att presentera sig igen! Jag skrev min första introduktion mitt i serverkraschen under nicket HeRo och naturligtvis försvann det vid återställningen. Sedan frågade jag våra moderatorer om det gick bra att byta till något som inte låter som fantomens häst, därav nytt nick.
Jag är en nybliven motorcyklist och VFR-ägare. Tog kortet sent i oktober 2009 och två dagar senare stod en röd VFR-96 i garaget som jag ett tag senare förstått har en hel del extrautrustning; Öhlins-dämpare, Pretech sexkolvsok fram, hugger, Scott oiler och hot grips.
När jag inte åker motorcykel jobbar jag som IT-konsult och bor sedan ett knappt år i Solna tillsammans med min sambo, som tycker det är skitkul att hänga med bakpå.
Tyvärr har den röda faran fått stå den här veckan eftersom det verkar vara någonting som kortsluter när den blir varm. Två gånger har den varit stendöd när jag ska starta den efter att ha kört den varm, inte en lampa lyser när jag vrider nyckeln till on. Den enda som händer är att lcd-klockan dimmar ut och när jag vrider tillbaka nyckeln till off är klockan återställd. Har mätt upp laddregulatorn och den är okej, skulle mäta upp statorn ikväll men problemet är att den just nu startar så jag måste först köra den varm, se om problemet upprepar sig, och då mäta igen för att se om det är den som är problemet. Skönt att man har garanti från handlaren...
Vi ses på vägarna i sommar!
/Herbert - aka Ajax
Nu är det dags att presentera sig igen! Jag skrev min första introduktion mitt i serverkraschen under nicket HeRo och naturligtvis försvann det vid återställningen. Sedan frågade jag våra moderatorer om det gick bra att byta till något som inte låter som fantomens häst, därav nytt nick.
Jag är en nybliven motorcyklist och VFR-ägare. Tog kortet sent i oktober 2009 och två dagar senare stod en röd VFR-96 i garaget som jag ett tag senare förstått har en hel del extrautrustning; Öhlins-dämpare, Pretech sexkolvsok fram, hugger, Scott oiler och hot grips.
När jag inte åker motorcykel jobbar jag som IT-konsult och bor sedan ett knappt år i Solna tillsammans med min sambo, som tycker det är skitkul att hänga med bakpå.
Tyvärr har den röda faran fått stå den här veckan eftersom det verkar vara någonting som kortsluter när den blir varm. Två gånger har den varit stendöd när jag ska starta den efter att ha kört den varm, inte en lampa lyser när jag vrider nyckeln till on. Den enda som händer är att lcd-klockan dimmar ut och när jag vrider tillbaka nyckeln till off är klockan återställd. Har mätt upp laddregulatorn och den är okej, skulle mäta upp statorn ikväll men problemet är att den just nu startar så jag måste först köra den varm, se om problemet upprepar sig, och då mäta igen för att se om det är den som är problemet. Skönt att man har garanti från handlaren...
Vi ses på vägarna i sommar!
/Herbert - aka Ajax
Senast redigerad av Ajax den sön aug 26, 2012 19:13, redigerad totalt 3 gång.
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Ajax - Första hojen en VFR-96
Välkommen tillbaka!
Du får rapportera tillbaka vad felet var sen. Är lite nyfiken.
Du får rapportera tillbaka vad felet var sen. Är lite nyfiken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Välkommen igen.
Sen, har du ju träffen att besöka i augusti
Btw, när min laddningsregulator gick sönder så var det så många olika symtomer.När jag mätte, så visade sig vara ok. Så ta och kolla med donners tips.
Sen, har du ju träffen att besöka i augusti
Btw, när min laddningsregulator gick sönder så var det så många olika symtomer.När jag mätte, så visade sig vara ok. Så ta och kolla med donners tips.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Varm ligger den med halvljus på:Donner skrev:Hej och välkommen.
Mät vad den laddar när den är varm.
Batterispänning 12,7 V
Tomgång 12,9 V (utan ljus 15 V)
4000 varv 14,5 V (utan ljus 14,5 V)
Dvs lika som psalmroth efter laddregbyte:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... 332fa9edf5
Nu idag när jag körde den varm och väntade lite så startar den igen utan problem. Funderar på om det kan vara så att det har blivit kortslutning i kontakten från statorn, den var rätt oljig igår när jag skulle mäta upp statorn (nu är den ren!).
Det kan även vara batteriet som är rökt.Ajax skrev:Varm ligger den med halvljus på:Donner skrev:Hej och välkommen.
Mät vad den laddar när den är varm.
Batterispänning 12,7 V
Tomgång 12,9 V (utan ljus 15 V)
4000 varv 14,5 V (utan ljus 14,5 V)
Dvs lika som psalmroth efter laddregbyte:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... 332fa9edf5
Nu idag när jag körde den varm och väntade lite så startar den igen utan problem. Funderar på om det kan vara så att det har blivit kortslutning i kontakten från statorn, den var rätt oljig igår när jag skulle mäta upp statorn (nu är den ren!).
Vad är spänningen på batteriet när du stänger av den ( och allt avstängt) efter en halvtimme ungefär?.
Visst ja! kanonvälkommen hit..
Ja den verkar ju ladda normalt.
Tänkte om nåt relä drar och sen inte släpper när man stänger av, så det ligger och suger ström. Ja man kan nog leta ett tag i så fall.
Min laddregulator var bränd och med nyladdat batteri så drog den ut batteriet helt över en natt. Trodde först att det var nåt annat men efter att ha bytt den så har det funkat utmärkt.
Testa att koppla ur regulatorn över natten och se om den tömmer batteriet.
Tänkte om nåt relä drar och sen inte släpper när man stänger av, så det ligger och suger ström. Ja man kan nog leta ett tag i så fall.
Min laddregulator var bränd och med nyladdat batteri så drog den ut batteriet helt över en natt. Trodde först att det var nåt annat men efter att ha bytt den så har det funkat utmärkt.
Testa att koppla ur regulatorn över natten och se om den tömmer batteriet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Tack för tipset. Jag tror inte att det är ett laddproblem, har haft regulatorn ute sedan förra veckan fram till igår utan att batteriet laddar ur (varför skulle batteriet ladda ur när laddregulatorn är urkopplad egentligen?!). Med den i så stämmer mätvärdena.Donner skrev: Testa att koppla ur regulatorn över natten och se om den tömmer batteriet.
Det som händer är att det verkar bli kortslutning när cykeln har stått ett tag efter att ha körts varm. Just nu undrar jag om det skulle kunna bero på krypströmmar i smutsiga kontakter, gjorde rent kontakterna höger om motorn (där statorns kabel kommer fram tillsammans med två andra tåtar) och där var det rejält med oljig smuts. Det skulle inte förvåna mig om det börjar krypa när hojen är varm och kortsluter någonting. När jag skulle mäta upp statorn idag och varmkörde hojen så får jag inte längre fram felet, den startar utmärkt nu - även när den har stått ett tag när den är varm. Hoppas hoppas att det har med de numera rengjorda kontakterna att göra.
Om den laddar ur batteriet fast den är urkopplad så är det ju inte den iaf, det var så jag tänkte. Uteslutningsmetoden.Ajax skrev:Tack för tipset. Jag tror inte att det är ett laddproblem, har haft regulatorn ute sedan förra veckan fram till igår utan att batteriet laddar ur (varför skulle batteriet ladda ur när laddregulatorn är urkopplad egentligen?!).Donner skrev: Testa att koppla ur regulatorn över natten och se om den tömmer batteriet.
Eftersom min orsakade att batteriet tömdes så tänkte jag att du skulle kunna testa iaf.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg