Cimmerier - Tror det är här jag hör hemma...

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Inte för att jag vill vara taskig, men det verkar som om du har hoppat över inkörning och såna "oväsentligheter" på pärlan
Inkörning är för mesar. Wikipedia påstår att med dagens toleranser i motorerna är inkörningen inte nödvändigt. :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#32 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte för att jag vill vara taskig, men det verkar som om du har hoppat över inkörning och såna "oväsentligheter" på pärlan
Inkörning är för mesar. Wikipedia påstår att med dagens toleranser i motorerna är inkörningen inte nödvändigt. :P
Med mindre toleranser är inkörning i allmänhet ännu viktigare. Däremot kanske motordelarna är bättre bearbetade än förr och lämnar ifrån sig mindre spån.

Det finns massor med teorier om inkörning, ett exempel är dåren som snackar om Break in secrets men som jag på min hemsida föredrar att kalla "Breaking Secrets" - Bästa metoden om du snabbt vill döda din nya eller nyrenoverade motor

(längs ner på sidan)

Här är anledningen - och den är både enkel och logisk
Att köra in en motor hårt kommer att få den att "lossna" tidigare/snabbare vilket annars med en försiktig inkörning kan ta upp till 1000-1500 mil innan motorn har fått sin fulla potential. Men vilken hetsig race-inspirerad mc-åkare har tålamod att vänta så länge?
Visst, du får mer effekt tidigare genom att köra in motorn hårt, men motorn tar också slut tidigare. Istället för en motor som kanske håller 10,000-20,000 mil får du en som kanske bara håller 5000 mil, om du har tur.

Men valet är ditt. Gör som du vill. Du kanske säger: "Jag kommer inte behålla hojen så länge ändå". Det kanske stämmer, men försök inte att sälja din "Mototune-metod-inkörda" motorcykel till mig sen - Jag vill inte ha den. Om jag skulle vilja ha en död motor så kan jag nog hitta en på skroten
:P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Däremot kanske motordelarna är bättre bearbetade än förr och lämnar ifrån sig mindre spån.
Sorry, skulle ha varit lite mer klar i min framställning. Det är just det du nämner som jag menade.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Cimmerier - Tror det är här jag hör hemma...

#34 Inlägg av Tommy Gsson »

Grattis på födelsedagen.
Hoppas du haft en rolig dag med många skratt.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar