StigH - En VF750C ok???

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#61 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:
tersan skrev:
StigH skrev:...Nåt geni inom byråkratikåren (som VI avlönar) har beslutat att reg bes inte godkänds som kontrollbesiktning, dvs man måste först göra en reg bes och därefter även en kontrollbes. Nästan samma jobb 2ggr..
Hmm... vad är det som är samma? Om inte regelverket ändrats på sistone så är det ju två helt olika regelverk. I praktiken brukar man dock göra bägge besiktningarna vid samma tillfälle, för det har man väl inte satt stopp för?
Reg bes-folket är överordnade Kontroll bes folket som saknar behörigheten att göra en reg bes så varför detta dubbeljobb?
Inser dock det omöjliga i situationen, det är bara att pynta.. :cry:
När jag gjort reg bes på bil/lb så har jobbet varit nästan identiskt. Man har vid reg bes varit lite petigare med att kolla att allt verkligen är original och att kolla ID.
Nåt måste man väl få för mellanskillnaden mellan 300 spänn (k-bes) och 970 (reg bes)...?
Sätter mig och väntar till all papperexercis är klar. Under tiden kan jag tvätta förgasarna på VF:n. Troligen helt igensatta.
Jo så är det, noterade samma sak när jag tog in min nuvarande bil. Men man behöver inte köra genom hallen två gånger vad jag förstår, utan dom gör allt på samma gång.
Det var Piet som fixade det åt mig så jag var inte med. Men det gick snabbt och smärtfritt och jag fick även det glädjande beskedet att den har en nyare generation av bakaxel som är kraftigare.

Då var det mer strul när jag tog in hojen -87.
För kort bakskärm och eftersom det inte finns några fästen för en förlängare som Europamodellerna hade så fick jag improvisera. Godkänd reflex finns inbyggt i baklampan, så det var inget problem.
Efter två misslyckanden, för kort, fel, för klen och det gick inte att få dispens så blev det till slut en lastbilslapp, den som brukar sitta bakom tvillingmontaget bak, men på högkant och utspänd med en packrem så den inte skulle gå in i hjulet.
- "Det här borde jag inte godkänna för det är fan provokation", nästan skrek gubben :lol: , men det blev iaf godkänt efter lite mutter :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#62 Inlägg av StigH »

Visst är det kul på SBP när man kommer in med något som synbarligen är en tillfällig "SBP-modifikation..." :D

Detta verkar bli spännande..
Upptäckte, när jag letade el-mätställen inför att försöka få igång den, att det är nån typ av sealed-beam-strålkastare monterad. Glödampan ej utbytbar!
Ska kolla på donatorhojen vad som sitter där..
"1982" är ju ett tag sen så det finns plats för överraskningar.
Ska kolla bakljuset också ang E-märkt reflex..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#63 Inlägg av StigH »

Brev från transportstyrelsen idag..
Ursprungskontroll godkänd!
Hojen existerar nu i Svedala, även officiellt, och den är min i lagens mening..
Men, eftersom vi är i Sverige så är inget definitivt..
Får inte sälja den, då upphör beslutet.
Vid reg bes görs ytterligare sökningar för att bekräfta dess id..(sannolikt koll mot "stulet-register")
Även en godkänd reg bes innebär inte att den är "godkänd", definitivt...än.
Förstår jag detta rätt går det alltså inte att göra en reg bes, bli "godkänd" och sen köra fem meter fram i hallen och göra en kontrollbes...

Only in Sweden... :twisted:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#64 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Men, eftersom vi är i Sverige så är inget definitivt..
Får inte sälja den, då upphör beslutet.
:lol: Jo så är det. Men när den är reggad och klar då får du sälja den om du vill :wink:
Vid reg bes görs ytterligare sökningar för att bekräfta dess id..(sannolikt koll mot "stulet-register")
Även en godkänd reg bes innebär inte att den är "godkänd", definitivt...än.
Förstår jag detta rätt går det alltså inte att göra en reg bes, bli "godkänd" och sen köra fem meter fram i hallen och göra en kontrollbes...

Only in Sweden... :twisted:
Nja, riktigt så illa är det inte. Den blir ju både regbesiktad och besiktad samtidigt även om det på pappret är två besiktningar.
Däremot får du ändå inte köra hem den sen såvida du inte har giltig exportskylt från Tyskland eller vad du tog den ifrån alternativt svensk interimskylt. För när den är besiktad och klar gäller följande...
1. Den är då förregistrerad = Avställd utan skylt.
2. Du ska få skylten med posten.
3. Fixa försäkring.
4. Ställa på.
5. Sen är det bara att tuta :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#65 Inlägg av StigH »

Tyrannosaurus skrev:Vid reg bes görs ytterligare sökningar för att bekräfta dess id..(sannolikt koll mot "stulet-register")
Även en godkänd reg bes innebär inte att den är "godkänd", definitivt...än.
Förstår jag detta rätt går det alltså inte att göra en reg bes, bli "godkänd" och sen köra fem meter fram i hallen och göra en kontrollbes...

Only in Sweden... :twisted:
Nja, riktigt så illa är det inte. Den blir ju både regbesiktad och besiktad samtidigt även om det på pappret är två besiktningar.
Däremot får du ändå inte köra hem den sen såvida du inte har giltig exportskylt från Tyskland eller vad du tog den ifrån alternativt svensk interimskylt. För när den är besiktad och klar gäller följande...
1. Den är då förregistrerad = Avställd utan skylt.
2. Du ska få skylten med posten.
3. Fixa försäkring.
4. Ställa på.
5. Sen är det bara att tuta :D
Så förstår jag inte det som skrivits i godkännandet...?
Frågade uttryckligen om detta i telefon.
Körde hem den på holländska skyltar och förs betald av säljande företaget. Billigare lösning, enl principen "nån annan betalar".
Strunt samma, nu ska vi rensa förgasare och ställa ventiler sen blir det SBP, i höst..

Edit: Kollat upp detaljer. Strålkastarinsats måste bytas, är av typ sealed-beam (ej godkänt) och E-märke på bakljus saknas, och reflex bak förstås..
Tur man har en helsvensk donatorhoj på lager..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re:

#66 Inlägg av StigH »

En del här fyller på "sin" tråd mest varje dag - andra är lite tröttare..

Så vad har hänt eller snarare vad skulle ha hänt..
När jag skulle börja fixa VF-n till regbes kom det ett kärleksbrev från skattemyndigheten och som egenföretagare har det absolut högsta prio!
Kom dessutom från en synnerligen nitisk nyanställd....
Drygt en vecka åt h-e och sen blev det lite akut snabbjobb på huset (dränering..) så när det var "hojdags" då hade den där "##¤(&% snön kommit. Minusgraderna var väl bonus?
Där är läget just nu. Har iaf tagit in batteriet för underhållsladd och kontroll.
Med under -20 ute gäller det att det är laddat för att tåla kylan.
Håller på och skriver listor på vad jag ska köpa.
I sommar ska Wingen rulla, krav från hustrun, (och den ska få nya kamremmar) VF:n skall vara klar (min leksak) och sen ska det göras en del på "långtidsobjektet" (från 2001)..
Närmast behöver jag inhandla lite batterisyra, Bike i Trollhättan hade kanonrea på torrladdade ackar. Ett 12V 20Ah för 250:-..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Re:

#67 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Närmast behöver jag inhandla lite batterisyra[...]
Kan man fortfarande köpa sånt på lösvikt i butik?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Re:

#68 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
StigH skrev:Närmast behöver jag inhandla lite batterisyra[...]
Kan man fortfarande köpa sånt på lösvikt i butik?
Tror att vi av skattemyndigheterna traksserade företagare har en del fördelar i fall som detta.
Köpte lack till SAABen (nr 153) och den såldes inte till privatpersoner. Tror att det kan funka på samma sätt m batterisyra..
Är inte helt säker.
( Nu ska jag bara inhandla lite salpetersyra så kan vi göra nitroglycerin.. :cEvil:)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Re:

#69 Inlägg av tersan »

StigH skrev:
adrian_vg skrev:
StigH skrev:Närmast behöver jag inhandla lite batterisyra[...]
Kan man fortfarande köpa sånt på lösvikt i butik?
Tror att vi av skattemyndigheterna traksserade företagare har en del fördelar i fall som detta.
Köpte lack till SAABen (nr 153) och den såldes inte till privatpersoner. Tror att det kan funka på samma sätt m batterisyra..
Är inte helt säker.
( Nu ska jag bara inhandla lite salpetersyra så kan vi göra nitroglycerin.. :cEvil:)
Visst är det kul att driva eget (hade själv en viss korrespondens med Skatteverket i höstas, men i sista brevet stod det "Skatteverket beslutar att godta de inlämnade uppgifterna"... ibland är det bra att jag jobbar med det jag gör.)?

Batterisyra borde väl gå att få tag i hos firmor som säljer batterier?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Re:

#70 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Batterisyra borde väl gå att få tag i hos firmor som säljer batterier?
Bara om man fyller direkt i batteriet. Man kan inte köpa med en flaska hem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Re:

#71 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Batterisyra borde väl gå att få tag i hos firmor som säljer batterier?
Bara om man fyller direkt i batteriet. Man kan inte köpa med en flaska hem.
På Biltema har jag köpt. Det var ett tag sen så jag vet inte om dom har idag.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Re:

#72 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Batterisyra borde väl gå att få tag i hos firmor som säljer batterier?
Bara om man fyller direkt i batteriet. Man kan inte köpa med en flaska hem.
De var liksom det som var grejen..
Har ju egna torrladdade ackar..

(Helt OT, men kan påpeka att om man har enbart halva acken fylld med syra minskar kapaciteten radikalt.. upptäckte nämlige det idag på bilen. En liter vatten gick åt..)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#73 Inlägg av StigH »

Ingen uppdatering av tråden sen 3 feb.... :cry:
Nu håller vi på och flyttar och igår gjorde jag ett fynd i garaget - nycklarna till VF:n som varit osynliga sen "ett tag". :lol:
Monterade iaf in ett nytt och nyladdat batteri och nu ska det bli reg bes av så snart det går..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#74 Inlägg av StigH »

Låg (hoj)aktivitet pga flytten som har tagit all kraft..för att inte tala om de griniga köparna som köpte vårt gamla hus. :evil:
Men projektet "bygga garage för hojarna" (8st) flyter iaf på alldelses utmärkt.
Extragarage behövs, vi har halverat boytan.
Hittade iaf en bra garagedörr för 500 pix och en mkt fin gångdörr (villadörr) för 200, inkl lås!
Startdatum 1 okt. (optimistiskt slutdatum 31okt?)
Lite markplanering behövs även om det bara är en 15 kvm friggebod som ska byggas..
Nu ska jag bara göra en bra byggritning, plintritning etc..
Ingen färdig byggsats passade så de blir till att rita och bygga själv. :mrgreen:
Äger iaf ett par vattenpass och vinkelhakar (ovanliga redskap i byggbranschen?) så resultatet blir förhoppningsvis bra, om inte Moder Natur spiller för mycket vatten ovanifrån.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#75 Inlägg av tersan »

StigH skrev:Men projektet "bygga garage för hojarna" (8st) flyter iaf på alldelses utmärkt.
Garagebygge låter himla trevligt, du har inte nån byggtråd nånstans?
VFR750F -92, grön

Skriv svar