Conkers
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Conkers
Hej.... Jag heter egentligen inte Conkers.... Mike Billett är mitt riktigt namn.
Kommer från England, och gör mitt bästa på den svenska språket.....
Har varit i sverige sedan '92.
Jobbade tidigare med WRC, mest för Ford teamet, men hade också lite att göra med TTE under en period också. Var också inblandad i Eklunds Pikes Peak satsning, fixade topplockar och hjälpt till att bygga bilen inne i små timmarna.
Har mekat moto-x (fast då hette det scrambling), banracing, rally, rally-x, körde lite banracing själv, både i porsche samt i formel ford 2000 i USA. Jobbad ei USA som instrukör på racing skola och tech-chief på race teamet...
Jobba sedan 2001 på Volvo Aero, har också ett litet företåg som trimma topplockar då och då..... gillar allt som går att trimma..
Music smak...... Loud=bra. Spelar trummor, men är vad jag skulle kalla en "motions-trummis" (alltså, inte tillräckligt bra för att spela offentligt!)
Har en trevlig BMW café racer som jag har vunnit lite priser med.... och är trots allt reletivt ny till MC åkning.... fast jag körde i några år i England fast utan att man behövde tar kort.... Fick MC kort 2007, första riktiga Hoj var en Africa Twin.
Köpt nyligen en VFR750F 1986 till frugan som ska köra upp snart..... men tror att det bli kanske jag som få åka flest mil på den.
Conkers... <---- http://en.wikipedia.org/wiki/Conkers
Kommer från England, och gör mitt bästa på den svenska språket.....
Har varit i sverige sedan '92.
Jobbade tidigare med WRC, mest för Ford teamet, men hade också lite att göra med TTE under en period också. Var också inblandad i Eklunds Pikes Peak satsning, fixade topplockar och hjälpt till att bygga bilen inne i små timmarna.
Har mekat moto-x (fast då hette det scrambling), banracing, rally, rally-x, körde lite banracing själv, både i porsche samt i formel ford 2000 i USA. Jobbad ei USA som instrukör på racing skola och tech-chief på race teamet...
Jobba sedan 2001 på Volvo Aero, har också ett litet företåg som trimma topplockar då och då..... gillar allt som går att trimma..
Music smak...... Loud=bra. Spelar trummor, men är vad jag skulle kalla en "motions-trummis" (alltså, inte tillräckligt bra för att spela offentligt!)
Har en trevlig BMW café racer som jag har vunnit lite priser med.... och är trots allt reletivt ny till MC åkning.... fast jag körde i några år i England fast utan att man behövde tar kort.... Fick MC kort 2007, första riktiga Hoj var en Africa Twin.
Köpt nyligen en VFR750F 1986 till frugan som ska köra upp snart..... men tror att det bli kanske jag som få åka flest mil på den.
Conkers... <---- http://en.wikipedia.org/wiki/Conkers
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Tack.... Oj, sikken trevligt gäng ni är.....
Tack sååå mycket...
Jag gjörde en form av byggtråd på BMW klubbens forum för min café racer bygge..... bilderna finns lite längre ner i tråden.. sid 4 tror jag finns den färdig.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic. ... 5fad5f7e95
eller direkt länk till bilden:
http://farm4.static.flickr.com/3008/266 ... d53546.jpg
VFR toppar...... har inte gjört så många MC motorer, men det skulle vara kul att plocka isär och se om det är värt eller gå att plocka ut lite mer.....
Själv är det sällan nu för tiden att jag trimmar mina egna maskiner.... men det har hänt!
Tumregel för sugmotorer är att man kan få ut 10-25% extra med en maximal utveckling av topplock.... 10% om det är en fräsch japanare... 25% om det är en trött jänkare (eller gammalt engelskt sh1t)
Vissa moderna topplock är såpass bra från fabriken.... Porsche, BMW M series, japansk hojar osv.... så att det gå att optimera, men tveksamt om det är värt 10kkr för att hitta 10hk...... men kul är det!
Men jag skulle tror att min VFR som är 22år gammal (design och ålder), så är det inte säkert att alla av dom orignal 98hk finns kvar.... nya ventil styrningar, fräsa säterna, slicka av toppen lite och en liten portning skulle säkert lifta den till 110hk, från dom befintliga 88hk (?) som finns kvar idag........ sen finns det luftfilter, avgas..... kanse lite trim kammar, högkomp kolvar..... ja.... den ta aldrig slut....... berör på hur mycket pengar man vill lägga på den...... (eller frugan vill lägga på den)!
Om du har extra toppar som jag få tittar på, skulle jag kunna kanske göra ett litet reportage..... vart finns du/toppar.... skulle kanske kommer förbi och ta en titt......... alltid kul med nånting ny....
Conkers <----aka Mike.
Tack sååå mycket...
Jag gjörde en form av byggtråd på BMW klubbens forum för min café racer bygge..... bilderna finns lite längre ner i tråden.. sid 4 tror jag finns den färdig.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic. ... 5fad5f7e95
eller direkt länk till bilden:
http://farm4.static.flickr.com/3008/266 ... d53546.jpg
VFR toppar...... har inte gjört så många MC motorer, men det skulle vara kul att plocka isär och se om det är värt eller gå att plocka ut lite mer.....
Själv är det sällan nu för tiden att jag trimmar mina egna maskiner.... men det har hänt!

Tumregel för sugmotorer är att man kan få ut 10-25% extra med en maximal utveckling av topplock.... 10% om det är en fräsch japanare... 25% om det är en trött jänkare (eller gammalt engelskt sh1t)

Vissa moderna topplock är såpass bra från fabriken.... Porsche, BMW M series, japansk hojar osv.... så att det gå att optimera, men tveksamt om det är värt 10kkr för att hitta 10hk...... men kul är det!
Men jag skulle tror att min VFR som är 22år gammal (design och ålder), så är det inte säkert att alla av dom orignal 98hk finns kvar.... nya ventil styrningar, fräsa säterna, slicka av toppen lite och en liten portning skulle säkert lifta den till 110hk, från dom befintliga 88hk (?) som finns kvar idag........ sen finns det luftfilter, avgas..... kanse lite trim kammar, högkomp kolvar..... ja.... den ta aldrig slut....... berör på hur mycket pengar man vill lägga på den...... (eller frugan vill lägga på den)!
Om du har extra toppar som jag få tittar på, skulle jag kunna kanske göra ett litet reportage..... vart finns du/toppar.... skulle kanske kommer förbi och ta en titt......... alltid kul med nånting ny....
Conkers <----aka Mike.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
En original orange R90/S är charmig i sig, men din kafferäser ser ganska fräck ut. Stilren!Conkers skrev:Jag gjörde en form av byggtråd på BMW klubbens forum för min café racer bygge..... bilderna finns lite längre ner i tråden.. sid 4 tror jag finns den färdig.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jag är inte helförtjust i äldre boxer-BMW... men den där var helrätt!adrian_vg skrev:En original orange R90/S är charmig i sig, men din kafferäser ser ganska fräck ut. Stilren!Conkers skrev:Jag gjörde en form av byggtråd på BMW klubbens forum för min café racer bygge..... bilderna finns lite längre ner i tråden.. sid 4 tror jag finns den färdig.

VFR750F -92, grön