Sida 1 av 3
Niklas Ö
Postat: ons aug 05, 2009 10:25
av Avarage
Född -65 men känner mig inte en dag äldre än 25!
Kör VFR750-97 på gatan som ersatte min gamla VFR750-89:a som var trotjänare från den var ny.
Kör dock mindre och mindre med VFR:en till förmån för den CBR600 jag använder på kursdagar och bandagar.
Brukar inte byta hoj så ofta mest pga. att jag är nöjd med det jag har så innan VFR:en från -89 kontrollerades en FJ1200 -87 som ersatte en GSX 550 EF-85.
Brukade, fram till 2007, rulla mellan 2300-2500mil/säsong varför VFR:erna fått visa prov på tillförlitlighet vilket de klarat galant (förutom likriktarna dårå

som tidigare varit ett standardfel). Ovanstående innebär att 89:an fick i min ägo rulla ca. 22 500mil innan den såldes till en god vän. 97:an, som jag fortfarande har kvar, var knappt inkörd med 3000mil på mätaren när jag köpte den från en klubbkamrat, den är fortfarande nästan ny och har rullat ca. 13 500mil idag.
Är i stort nöjd med maskinen, det är en allround, och stabil hoj. Önskar dock att man bibehållit samma höga kvalité som på -88-89:orna men konkurrenterna sätter ju press på Honda så något tvingas ju även de göra för att sänka tillverkningskostnaderna, tyvärr.
Till sist kan väl nämnas att VFR:en inte är någon direkt bansmiskare även om det naturligtvis GÅR att köra bana hyfsat aktivt med den. Vikten är dock ett dilemma därav införskaffandet av CBR:en som är risig men fyller sin funktion!
Det var kort om mig grabbs/girls!
Mvh!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 10:26
av TG
Varmt välkommen!!!
Postat: ons aug 05, 2009 10:28
av Avarage
Tegfors skrev:Varmt välkommen!!!
Tackar och bockar!
Mvh!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 10:33
av Rerun
Välkommen!
Det var på tiden att du hittade hit...

Postat: ons aug 05, 2009 11:01
av tersan
Välkommen!
Kul med lite seriösa fortåkare här...
En kontrollfråga bara: sa du att du kört din VFR 22500 mil?

Postat: ons aug 05, 2009 11:10
av Avarage
Rerun skrev:Välkommen!
Det var på tiden att du hittade hit...

Hmm, och jag borde naturligtvis veta vem "Rerun" är!? Men minnet är tyvärr inte 25 bast så please update me!!!
Mvh!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 11:12
av Avarage
tersan skrev:Välkommen!
Kul med lite seriösa fortåkare här...
En kontrollfråga bara: sa du att du kört din VFR 22500 mil?

Japp, utan problem dessutom förutom laddningsregulatorn som byttes en gång. Bytte också bromsskiva bak en gång och en uppsättning lameller med stålskivor samt några drivpaket (håller ca. 6000mil/drivpaket). Jag sa ju att de är tillförlitliga!
Mvh!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 11:15
av Rikard
hej
Postat: ons aug 05, 2009 11:27
av Avarage
Rikard skrev:hej
Hej Rikard!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 11:40
av adrian_vg
Välkommen!
Du har rätt viffer-generation och årsmodell. Det blir inte bättre än så!
Den eviga frågan; vilken färg är din viffer? Bilder önskas också förstås.

Postat: ons aug 05, 2009 11:47
av Avarage
adrian_vg skrev:Välkommen!
Du har rätt viffer-generation och årsmodell. Det blir inte bättre än så!
Den eviga frågan; vilken färg är din viffer? Bilder önskas också förstås.

Hmm, jo...eeeeh...ja...om det är rätt generation råder det säkert delade meningar om kan jag gissa. Och det lär vara högst personlig dessutom. Kvalitén på årsmodellerna 88-89 lär bli svårslagen och jag köpte sista 750:an (dvs. -97) av den anledningen att jag ansåg att man försämrat allt för mycket (fick låna en årsmodell -00 i en vecka av Honda Sportmanship och blev lite missnöjd (dvs. jag hade höga förväntningar). Därmed inte sagt att senare årsmodeller är dåliga maskiner, absolut inte, men i relation till 88-89:orna är byggkvalit´en sämre (vilket också gäller min 97:a), tyvärr!
Min är för övrigt röd! Jag har väl lite bilder på den, skall se om jag kan rota fram något ur arkivet. Jag brukar ju annars mest stå BAKOM kameran.
Mvh!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 11:55
av Rerun
Avarage skrev:Hmm, och jag borde naturligtvis veta vem "Rerun" är!? Men minnet är tyvärr inte 25 bast så please update me!!!
Egentligen inte.
Men vi ses väl i morgon kväll...
Postat: ons aug 05, 2009 12:01
av adrian_vg
Avarage skrev:Hmm, jo...eeeeh...ja...om det är rätt generation råder det säkert delade meningar om kan jag gissa. Och det lär vara högst personlig dessutom.
Det var ett försök till humor. Ska aldrig hända igen.

Har en '97:a också.
Det retar en del på forumet när jag skriver att 97:ans VFR var den sista riktiga VFR:en, vilket innebär 750cc, en manlig rejäl förgasarbrygga och kuggdrivna kammar.

Postat: ons aug 05, 2009 12:25
av Avarage
Rerun skrev:Avarage skrev:Hmm, och jag borde naturligtvis veta vem "Rerun" är!? Men minnet är tyvärr inte 25 bast så please update me!!!
Egentligen inte.
Men vi ses väl i morgon kväll...
Japp, det gör vi, om du skall till Kinnekulle vill säga!?
Mvh!
// Niklas
Postat: ons aug 05, 2009 12:28
av Avarage
adrian_vg skrev:Avarage skrev:Hmm, jo...eeeeh...ja...om det är rätt generation råder det säkert delade meningar om kan jag gissa. Och det lär vara högst personlig dessutom.
Det var ett försök till humor. Ska aldrig hända igen.

Har en '97:a också.
Det retar en del på forumet när jag skriver att 97:ans VFR var den sista riktiga VFR:en, vilket innebär 750cc och kuggdrivna kammar.

Jo, men det ÄR det sista riktiga VFR:en!
Men försvann inte kuggdrivning av kammarna först -07 eller nått sånt (i samband med VTEC-motorn)? Jag minns inte men vill minnas att man behöll kammdrivningen med kuggar även på 800:orna ett tag!
Faktum är dock att du är inte fel ute. Mina tankar gick faktiskt åt det hållet att 97:an var sista "riktiga" VFR:en så...halllo mate!
Mvh!
// Niklas