Catman - RC30 '87

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tomas skrev:Hur är den att köra? Hur står den sig mot dagens hojar?
Det kan jag iaf delvis tala om.

Fråga 1. Kolla var soffan, styret och fotpinnarna sitter i förhållande till varandra. Dagens sporthojar är nästan touring i jämförelse :wink:

Fråga 2. Hyfsat bra eftersom den var rätt långt före sin tid när den kom. Men det klart att det har hänt lite på 20 år så effektmässigt har den nog inte så mycket att sätta emot.
Men här handlar det inte om att vinna Superbike utan att vara kultigast och då vinner RC30 ohotat, det skulle väl möjligen vara om det kommer upp en RC45 på samma bana. Men den hör ännu inte hemma i Classic Racing.
Du kanske inte är så sugen på att säga vad du gav för den?
Har han haft den ett tag behöver det inte vara speciellt mycket. Dom var nere på ca. 60-70,000 innan dom vände. Idag ligger en fräsh på 200k eller mer.
Tillgång och efterfrågan heter det. En hoj som både är billig att försäkra för gatbruk, spöar allt i Classic Racing och dessutom har kultstatus blir dyr 8)

Det finns ju inte så många kvar då många är kraschade bl.a. denna apsnygga Castollackade RC30 som planterades inuti en bil och har visats upp på hojmässan i både Stockholm och Göteborg.

Sorgligt slut på en fin hoj. Behöver väl knappast tilläggas att både de i bilen och hojägaren sitter och spelar harpa idag.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#17 Inlägg av Catman »

Karlsson skrev:Välkommen!! :D

Jag får nog ta en sväng till dig och kolla på dina hojar.
Jag har ju bara hört talas om dem men inte sett dem än.
välkommen magnus.
fast jag hoppas att det bara är en hoj i garaget snart....600:an måste bort
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#18 Inlägg av TG »

Välkommen!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#19 Inlägg av Catman »

Tomas skrev:Välkommen! Fan vad inihelvetesjävla snygg RC30:n är!! Drömhojen för min del iaf. Hur är den att köra? Hur står den sig mot dagens hojar?
Grattis till forumets dreggelobjekt :) Du kanske inte är så sugen på att säga vad du gav för den?
dreggelobjekt... den var ny :) tack!

RC30'n är gjord för att köras. Körställningen är "aktiv" och då funkar allt jättebra. Att ta hojen ner till grillen och slököra lite gör i det närmsta ont i kroppen :roll:

Chassit är underbart och står sig bra mot konkurrensen. Fjädringen på mitt ex var inte bra. Väldigt mjuk gaffel och en bakdämpare som inte riktigt ville vara med. Jag har fixat till gaffeln lite med distanser och bak sitter nu en Öhlinare.

Bromsarna var faktiskt en besvikelse. tom min CBR600 -96 hade bättre bromsar. Har fått förklaringen att de är underdimensionerade(nu pratar vi bana). Detta avhjälptes med en Brembo bromspump och stålomspunna slangar.

Priset håller jag för mig själv :)
Tyrannosaurus skrev: Har han haft den ett tag behöver det inte vara speciellt mycket. Dom var nere på ca. 60-70,000 innan dom vände. Idag ligger en fräsh på 200k eller mer.
Tillgång och efterfrågan heter det. En hoj som både är billig att försäkra för gatbruk, spöar allt i Classic Racing och dessutom har kultstatus blir dyr 8)
Jag köpte RC', förra våren faktiskt :oops:
Mitt ex är importerat från Japan. Där började de säljas redan -87, ett slags förproduktion för den inhemska marknaden. Syns på de små framlamporna.
Tyvärr får den inte tävla i Classic än. Det hade något med homlogiseringe att göra tydligen. (det var ju en racehoj från början)
RC30 och OW01 är inte godkända. (vet ej detta till 100% då någon berättat detta för mig)

Det såldes 1 helt ny, 0 mil, i England i somras på en mässa/utställning.
Den gick för £22500. De hade hoppats på ca £24-25.
I höstas såldes en RC här i Sverige för närmare 200'. Det var den som var med i reportaget i Classic Bike i våras.
Det verkar som om priserna har ökat lite till nu eftersom många "investerare" köper sällsynta MC/bilar för att inte förlora pengar.
Jag har köpt min för att använda den och det kommer jag att göra också.
Tyvärr på gott och på ont. Modellen är sällsynt och delarna är dyra. En del delar har dessutom slutat tillverkas :(

För de som vill läsa lite, så "bloggar" jag på SH:
http://www.sporthoj.com/blogg/?catman
Bilagor
rc30-2.jpg
(133.43 KiB) Nerladdad 132 gånger
Senast redigerad av Catman den tor feb 26, 2009 13:28, redigerad totalt 1 gånger.
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det finns ju inte så många kvar då många är kraschade bl.a. denna apsnygga Castollackade RC30 som planterades inuti en bil och har visats upp på hojmässan i både Stockholm och Göteborg.

Sorgligt slut på en fin hoj. Behöver väl knappast tilläggas att både de i bilen och hojägaren sitter och spelar harpa idag.
Verkar som om bilisten inte hade det där med högerregel klart för sig...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#21 Inlägg av Catman »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det finns ju inte så många kvar då många är kraschade bl.a. denna apsnygga Castollackade RC30 som planterades inuti en bil och har visats upp på hojmässan i både Stockholm och Göteborg.

Sorgligt slut på en fin hoj. Behöver väl knappast tilläggas att både de i bilen och hojägaren sitter och spelar harpa idag.
Verkar som om bilisten inte hade det där med högerregel klart för sig...
Om det var som jag har fått förklarat för mig....så kunde de omöjligt ha hunnit se MC'n.
Kolla på bilderna hur långt in i bilen MC'n sitter :(
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Catman skrev:Om det var som jag har fått förklarat för mig....så kunde de omöjligt ha hunnit se MC'n.
Kolla på bilderna hur långt in i bilen MC'n sitter :(
Hög fart på mc plus bilistens högerregelignorans plus mc-förarens bristande konsekvenstänkande om att bilen kan köra ut ändå ("det är ju en moped, jag hinner!") = resultat på bilden. Eller nåt sånt. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#23 Inlägg av Tomas »

Tyrannosaurus skrev: Det kan jag iaf delvis tala om.
osv...

Körställningen kan jag tänka mig är extrem! Men det måste ju vara en jäkla feeling att få susa runt på den?!
Chassit är underbart och står sig bra mot konkurrensen. Bromsarna var faktiskt en besvikelse. tom min CBR600 -96 hade bättre bromsar.
Chassit består ju av exklusiva delar som uppenbarligen funkar även efter 20 år! Jag har en känsla av att de flesta bromsar var underdimensionerade på 80-talet?

Kul att ha en RC30-ägare på forumet!

//Tomas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Catman skrev:Jag köpte RC', förra våren faktiskt :oops:
Mitt ex är importerat från Japan. Där började de säljas redan -87, ett slags förproduktion för den inhemska marknaden. Syns på de små framlamporna.
Aha, det är en sån... Riktigt ovanlig med andra ord. Funderade lite på det när du skrev -87:a eftersom den kom officiellt före -88.

Men samtidigt tyckte jag inte "VFR750R"-texten på kutsen passade. Ska det inte stå "RC30" på den egentligen?
Tyvärr får den inte tävla i Classic än. Det hade något med homlogiseringe att göra tydligen. (det var ju en racehoj från början)
RC30 och OW01 är inte godkända. (vet ej detta till 100% då någon berättat detta för mig)
Det verkar konstigt, för det är ju trots allt gatreggade produktionshojar. Att dom sen inte har producerats under så många år och i så jättemånga exemplar borde inte ha någon betydelse.

Som exempel får t.ex. Laverda SFC750 vad jag vet delta i Classic Racing och den var också avsedd som racehoj och inte på något sätt vanligare eller producerades i fler ex än RC:n. Det finns fler exempel.

Kolla med SVEMO vad som gäller om du inte har gjort det redan. Det är dom som bestämmer. Du kan ju ange SFC:n och liknande hojar som samma kategori.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#25 Inlägg av Catman »

Tyrannosaurus skrev:
Catman skrev:Jag köpte RC', förra våren faktiskt :oops:
Mitt ex är importerat från Japan. Där började de säljas redan -87, ett slags förproduktion för den inhemska marknaden. Syns på de små framlamporna.
Aha, det är en sån... Riktigt ovanlig med andra ord. Funderade lite på det när du skrev -87:a eftersom den kom officiellt före -88.

Men samtidigt tyckte jag inte "VFR750R"-texten på kutsen passade. Ska det inte stå "RC30" på den egentligen?
Tyvärr får den inte tävla i Classic än. Det hade något med homlogiseringe att göra tydligen. (det var ju en racehoj från början)
RC30 och OW01 är inte godkända. (vet ej detta till 100% då någon berättat detta för mig)
Det verkar konstigt, för det är ju trots allt gatreggade produktionshojar. Att dom sen inte har producerats under så många år och i så jättemånga exemplar borde inte ha någon betydelse.

Som exempel får t.ex. Laverda SFC750 vad jag vet delta i Classic Racing och den var också avsedd som racehoj och inte på något sätt vanligare eller producerades i fler ex än RC:n. Det finns fler exempel.

Kolla med SVEMO vad som gäller om du inte har gjort det redan. Det är dom som bestämmer. Du kan ju ange SFC:n och liknande hojar som samma kategori.
Jag ska inte tävla den....så jag skiter i det ärligt talat :lol:
JAg får tillräckligt med bantid ändå.

Det tillverkades en begränsad upplaga enbart för USA-marknaden 1990(eller 91) och dessa har texten "RC30" på kutsen.

Körställningen är inte extrem direkt....Personligen tycker jag att ZXR750 -91 är mer extrem.
Däremot så sitter du helt rätt för aktiv körning. mao ner i hojen, hukad över tanken, bra grepp runt tanken med ben/knän och armarna parellellt med tanken. Helt enkelt underbar! 8)

tack för de snälla orden om Ylva.
Läs gärna bloggen som är länkad på sida 1.....där står en del om själva användandet av Ylva :)
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

Catman skrev:Det tillverkades en begränsad upplaga enbart för USA-marknaden 1990(eller 91) och dessa har texten "RC30" på kutsen.
Ok, var det så det var? Man kan ju inte ha koll på allt :wink:
Läs gärna bloggen som är länkad på sida 1.....där står en del om själva användandet av Ylva :)
Om du inte har något emot det så lägger jag gärna ut en länk till din blogg som "RC30 story" på min länksida http://www.iww.se/links/v65 under "Honda V4 in Scandinavia" (finns ännu inte men uppdatering är planerad till söndag 1/3).

Du kan titta på sidan här http://www.iww.se/links/v65/sabmag.htm . Anledningen till att det ser konstigt ut är att sidan kommer som ett nytt litet fönster när man går rätt väg sen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#27 Inlägg av Catman »

du har PM...men det visste du redan.

Gillade "min" VF1000R rejält. fan vad häftig den blev i färdigt skick
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#28 Inlägg av Catman »

@Tyrannosaurus:

släng du upp länken.
Har funderat lite och det är klart att folk ska ha nåt att läsa.

Annars är det stilltje på mekfronten nu.
Väntar in delarna från England så att vi kan göra klart topparna.
Sen ska kammarna viktas in och allt ska monteras ihop,

Visst ja.....räkningarna ska betalas också :(
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

Catman skrev:släng du upp länken.
Har funderat lite och det är klart att folk ska ha nåt att läsa.
Ok, det var så jag också tänkte eftersom det var ett bra meckreportage med bilder på en RC30.
Annars är det stilltje på mekfronten nu.
Väntar in delarna från England så att vi kan göra klart topparna.
Sen ska kammarna viktas in och allt ska monteras ihop,
Menar du att du balanserar kammarna? Det låter nästan som überseriös meck, men sånt gillar vi :D
Antar då att du då också passar på att balansera upp veven och väga in stakar och kolvar, när du ändå har skiten isär menar jag. Med sånt meck lär den ju spinna som en katt sen :D

Jag har tänkt på ett liknande sätt den dagen jag måste riva (har aldrig varit nedanför topparna än med 11,000 mil på mätaren).
Men då blir det ALLT när det ändå är isär, alla lager, kedjor (jag har ju ingen kuggdrift :( ), balansera, väga in, kutta lådan, mäta alla slitage osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

#30 Inlägg av Catman »

nästa rätt.

Problemet med de första årsmodellerna är att vid höga varv så vibrerar kammarna. De orsakar så att ventilerna roterar i sätena och det sliter ut ventilerna. Peter Sköld har tillverkat vikter som sätts på kamaxlarna och eliminerar detta problem. JAg har lyckats hitta sådana vikter.
Andra sätt att bota problöemet är att köpa HRC's trimkammar med ingjutna vikter eller att köpa HRC's ventiler. (båda dessa saker har utgått och tillverkas inte längre = DYRT!!)

Min vevaxel var krokig med 3/10 och är inlämnad.
De byter vevstakslagrena och passarin alltihop också.
Blir kanon!!

Det är en underbar hoj....men den har lite barnsjukdomar :)
Kör man lugnt, så uppkommer dessa probleman aldrig.
RC36-93 NC35-97

Skriv svar