Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
hoppas du blir nöjd, rapport efter provkörning krävs
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Självklart kommer rapport!Jimmy.S skrev:hoppas du blir nöjd, rapport efter provkörning krävs
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Här är rapporten.
I korthet; hojen går som inte en, men två, påsar nötter.
Vidare utveckling på viewtopic.php?f=3&t=4959&p=76189#p76189.
I korthet; hojen går som inte en, men två, påsar nötter.
Vidare utveckling på viewtopic.php?f=3&t=4959&p=76189#p76189.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Svartviffern bänkad och mappad. Skriver mer imorgon när jag lugnat mig efter att ha sett Uppdrag gransknings uppföljning av "Dödens väg"...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Hmm... tar nog mer tid innan man lugnar sig... fast vi tar gärna emot en bänkningsrapport ändå!adrian_vg skrev:Svartviffern bänkad och mappad. Skriver mer imorgon när jag lugnat mig efter att ha sett Uppdrag gransknings uppföljning av "Dödens väg"...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Så sant.
Rapport kommer så fort jag är hemma igen från barnakuten och fått sova lite...
Rapport kommer så fort jag är hemma igen från barnakuten och fått sova lite...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Nu ska vi se, bänkning och mappning...
Så här gick det till:
Kom till Upplands-Väsby och missade uppfarten till Turbo-Andersson, trots att det stod en massa konstiga Hayabusor utanför i varierande stadier av isärplockning, den stora skylten med "Turbo" och det allmänna verkstadsutseendet på "garaget".
Efter knackning på dörren belv jag mött av en massa skällande hundar och Andersson himself. Han såg ut lite som en tomte och jag undrade vad jag gett mig in på. Väl inne på hans verkstad blev det bättre; en etanolkonverterad dragbike stod prominent uppställd, tillsammans med en massa seriösa maskiner och verktyg, en ölkyl samt skrubben med bänkningsapparaten. Det artar sig var min tanke.
Efter lite mellansnack och avspolning av hojen rullade han in viffern och förklarade vad han skulle göra, hur han skulle uppnå det, vilka visare jag kunde hålla ett öga på på datorn osv. Han förklarade också varför han ville få en AFR (Air/Fuel Ratio) om 12,5 och inte 14 som alla andra optimerar runt. Han passade dessutom på att dissa Dynojet Autotune och att bänkverkstäderna som använder detta verktyg inte vet vad de pysslar med - de är mestadels ute efter att kunna visa upp före- och efterkurvor med rejäl skillnad i.
Sen fick jag lyfta på tanken så att han kunde klämma åt om några slangar som annars skulle kunna göra bänkningen felaktig, nåt med nån ventil som släpper in luft i avgasrören efter motorn (inte att förväxla med PAIR/flapper-moddarna).
Han sa också att man gott kunde sätta en kula eller skruv i de hålen i motorn för att täppa till och plocka bort slangarna helt, de gör ingen nytta på en "racemotor" som våra mc-motorer räknas in som ändå. Jag kände mig stolt.
Jag frågade om att aktivera accpumpen i PCtrean, men Andersson sa att om mappningen är bra gjord, behövs detta försäljningstrick inte alls. Motorn får precis vad den behöver ändå, även vid kraftig acceleration.
Jag fick också "vitt på svart" att insprutningssystemen på våra hojar är ytterst primitiva, Powercommandern spelar bara med trottel och varvtal, till skillnad från vissa Kawa-modeller som han berättade som var PITA:or att ställa in pga alla sensorer överallt.
Så med öronproppar och lånehörselkåpor på satte "vi" igång, jag uppflugen på bänken bredvid och han på hojen. Motorn var varm, så det var bara att köra igång. Han började med lågtrottelinställningarna, men skakade på huvudet och övergav det för ett tag och började på fulltrottelkörningarna ist då han tyckte att hojen var "lynning" och "ingen snäll hoj det här" på låga varv. Ett mellansnack där och han berättade att vissa motorer koksar igen tändstiften väldigt snabbt med vissa mappningar, och han misstänkte att min "bra" mappning från Dynojets databas hade medverkat i detta. Hojen hoppade och ryckte medan han gasade på rullen. Man kunde se på hans minspel vad han tyckte om Dynojets generiska inställingar...
Första fullgasmätningen rensade ut systemen på alla sätt och vis - det kom en stor puff svart rök ut. Lite skämmigt för mig var det, jag tycks gasa för lite...
Motorn blev efter en stund överhettad och han var tvungen att ta en kort paus. Kylslangarna från bänkningsapparaten gick inte så bra att ställa in för de radiella kylarna på viffern. Medan vi väntade på att motorn skulle svalna lite, pratade vi mer. Det kunde gå åt tändstift för flera tusen när man mappar lite större och starkare hojar. Nu pratar vi alltså Hayabusor med turbo och andra mer exotiska dragbike-maskiner. Han berättade också att det är lite som att spela ett instrument när man gör en mappning. Man kunde tydligen se samlade sjok och band med positiva och negativa värden i mappningstabellen när en motor är ordentligt inställd. Nånting är definitivt fel när man ser generiska mappningar från Dynojet som folk laddat upp som visar +20 i en mapruta och -50 i rutan under, berättade Andersson vidare. Det ska finnas och synas en harmoni i tabellen när mappningen är bra. Killen är en virtous, ett geni eller kanske en galning, tänkte jag då men sa inget utan nickade bara instämmande som om jag visste vad han pratade om...
Sen fortsattes det med mappning på högtrottel vilket gick ganska snabbt, jämförelsevis, för att sen fortsätta till mellan och låg trottel. Sen gick säkringarna i hela huset och hundarna började skälla. Kunde bli så när frun började med maten i köket och bänkapparatens fläktar mm gick för fullt, som han sa...
När allt var på igen fortsatte han med lågtrottelinställningarna nu när förbränningsutrymmet och tändstift var renbrända. Han pillade runt ett tag, svor lite över Dynojet igen och raderade de fyra eller fem första kolumnerna och gjorde om hela kånkarongen.
Nu kunde man både se och höra hur hojen bara gick bättre och bättre för varje ändring i mappningen. Från att ha hackat och brumlat igång var det mer rrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!bimpbimpbimp (när den studsade mot varvstoppet) i motorn. Själv satt jag bara och myste där till ljudet av en morrande och ylande V4 om och om igen. Måste nog säga att bara att få höra det där, var lätt värt 1800 kr och två timmars ängslan över att ha lämnat en uttröttad fru och gapiga barn hemma!
Jag fick fö en känsla av att man måste lite autistisk, eller åtminstone väldigt ensidigt fokuserad på en enda uppgift, för att kunna mappa en motor så där, liten siffra upp där, lite ner där, ändra tillbaka, justera på annat varvtal, börja om igen, om och om igen från 1000 rpm upp till 12500 och från 0 till 100 % trottel. Han höll på ett par timmar som sagt...
Sen var han plötsligt klar, skrev ut och visade mig ett papper med AFR-kurvan. Den var i princip spikrak och låg på 12,4-12,6 från 1000 rpm upp till 12500 rpm. Imponerande måste jag säga. Det var egentligen det enda intressanta som han sa, är AFR:en bra, går motorn rent och fint. Effekt och vridmoment är ointressanta enl Turbo-Andersson.
Men han visade suckande upp ett papper till iaf, och nämnde också att motorn gett som mest 108 hk på bakhjulet, men att motorn inte gick helt rent då (i våra ögon och öron gick den bra, men AFR:en var inte tillräckligt bra). Som den är mappad nu ger den lite drygt 104 hk och lite över 75 Nm på bakhjulet. Inte så illa pinkat av en tretton år gammal hoj med bara ett öppnare slipon och K&N-luftfilter!
Han beklagade sig att det inte blev bättre än så, då han var lite tveksam om (de nybytta) tändstiften och om de kanske fortfarande var lite koksade ändå. Han trodde också att spridarna kunde vara slitna och att det ger utslag direkt på hojens gång - ryckigt. Tydligen kunde detta slitage komma rätt snabbt, redan efter 2000 mil eller så, uppfattade jag det som. Han föreslog injector cleaner edyl i tanken lite då och då och se om det hjälper nåt. Att byta spridare på en så gammal hoj tyckte varken han eller jag var värt det, då en spridare går på runt 2500 kr stycket, och man skulle behöva fyra st...
Han lovade också att justera kostnadsfritt om det är något uppenbart område hojen inte går bra i. Hedersknyffel!
Nu var jag så nyfiken på att köra hem och känna på motorn att jag höll på att spricka i mitt skinnställ. Och mycket riktigt, det var en helt annan hoj. Inga ryck från motorn mer, bara silkeslen kraft på i stort sett alla varvtal, förutom ett mystiskt hål, eller fördröjning, i botten där den känns lite kraftlös jmfm tidigare. Hålet ligger nånstans mellan tomgång och 3000 rpm, ungefär där man börjar accelerera från ca 30 km/h på ettan. Men det viktiga är att motorn inte rycker och hoppar mer! Struntar egentligen i hålet i botten bara motorn går bra i övrigt.
Faktum är att motorn är så silkeslen i gången nu, att jag kan känna hur slitet drivpaketet är, kedjan är inte lika lång överallt sas...
Det här är lätt den bästa fix jag låtit göra på svartviffern. T.o.m. bättre än de stålomspunna bromsslangarna!
Bänkning och mappning rekommenderas varmt till alla!
Ska lägga upp bänkningspapprena snart.
Edit: Måste tillägga en grej som är ganska viktig. Andersson påpekade att just denna mappning är lite av en kompromiss eftersom motorn gått så varm och att det inte är helt bra att trycka på med ännu mer bränsle i motorn för att få den att gå bättre när utetemperaturen är så låg. Hojtempen som den låg nu, skulle ungefär motsvara aktiv körning under en mycket varm sommardag på 25-30 plusgrader, och det går ju inte att mappa för bara det, utan man måste ta lite hänsyn till Sveriges något "skiftande sommartemperaturer".
Edit2: Bänkningen och mappningen var gjord med katalysatorn kvar i hojen. Lite miljövänligt ska det vara. Och så gick det åt en halv tank 99 oktanig V-Power. Andersson och hans Dynojet hade inga problem med mina Clas Ohlson-motstånd som O2-eliminatorer.
Edit3: Bänkningspapprena som utlovat.
Så här gick det till:
Kom till Upplands-Väsby och missade uppfarten till Turbo-Andersson, trots att det stod en massa konstiga Hayabusor utanför i varierande stadier av isärplockning, den stora skylten med "Turbo" och det allmänna verkstadsutseendet på "garaget".
Efter knackning på dörren belv jag mött av en massa skällande hundar och Andersson himself. Han såg ut lite som en tomte och jag undrade vad jag gett mig in på. Väl inne på hans verkstad blev det bättre; en etanolkonverterad dragbike stod prominent uppställd, tillsammans med en massa seriösa maskiner och verktyg, en ölkyl samt skrubben med bänkningsapparaten. Det artar sig var min tanke.
Efter lite mellansnack och avspolning av hojen rullade han in viffern och förklarade vad han skulle göra, hur han skulle uppnå det, vilka visare jag kunde hålla ett öga på på datorn osv. Han förklarade också varför han ville få en AFR (Air/Fuel Ratio) om 12,5 och inte 14 som alla andra optimerar runt. Han passade dessutom på att dissa Dynojet Autotune och att bänkverkstäderna som använder detta verktyg inte vet vad de pysslar med - de är mestadels ute efter att kunna visa upp före- och efterkurvor med rejäl skillnad i.
Sen fick jag lyfta på tanken så att han kunde klämma åt om några slangar som annars skulle kunna göra bänkningen felaktig, nåt med nån ventil som släpper in luft i avgasrören efter motorn (inte att förväxla med PAIR/flapper-moddarna).
Han sa också att man gott kunde sätta en kula eller skruv i de hålen i motorn för att täppa till och plocka bort slangarna helt, de gör ingen nytta på en "racemotor" som våra mc-motorer räknas in som ändå. Jag kände mig stolt.
Jag frågade om att aktivera accpumpen i PCtrean, men Andersson sa att om mappningen är bra gjord, behövs detta försäljningstrick inte alls. Motorn får precis vad den behöver ändå, även vid kraftig acceleration.
Jag fick också "vitt på svart" att insprutningssystemen på våra hojar är ytterst primitiva, Powercommandern spelar bara med trottel och varvtal, till skillnad från vissa Kawa-modeller som han berättade som var PITA:or att ställa in pga alla sensorer överallt.
Så med öronproppar och lånehörselkåpor på satte "vi" igång, jag uppflugen på bänken bredvid och han på hojen. Motorn var varm, så det var bara att köra igång. Han började med lågtrottelinställningarna, men skakade på huvudet och övergav det för ett tag och började på fulltrottelkörningarna ist då han tyckte att hojen var "lynning" och "ingen snäll hoj det här" på låga varv. Ett mellansnack där och han berättade att vissa motorer koksar igen tändstiften väldigt snabbt med vissa mappningar, och han misstänkte att min "bra" mappning från Dynojets databas hade medverkat i detta. Hojen hoppade och ryckte medan han gasade på rullen. Man kunde se på hans minspel vad han tyckte om Dynojets generiska inställingar...
Första fullgasmätningen rensade ut systemen på alla sätt och vis - det kom en stor puff svart rök ut. Lite skämmigt för mig var det, jag tycks gasa för lite...
Motorn blev efter en stund överhettad och han var tvungen att ta en kort paus. Kylslangarna från bänkningsapparaten gick inte så bra att ställa in för de radiella kylarna på viffern. Medan vi väntade på att motorn skulle svalna lite, pratade vi mer. Det kunde gå åt tändstift för flera tusen när man mappar lite större och starkare hojar. Nu pratar vi alltså Hayabusor med turbo och andra mer exotiska dragbike-maskiner. Han berättade också att det är lite som att spela ett instrument när man gör en mappning. Man kunde tydligen se samlade sjok och band med positiva och negativa värden i mappningstabellen när en motor är ordentligt inställd. Nånting är definitivt fel när man ser generiska mappningar från Dynojet som folk laddat upp som visar +20 i en mapruta och -50 i rutan under, berättade Andersson vidare. Det ska finnas och synas en harmoni i tabellen när mappningen är bra. Killen är en virtous, ett geni eller kanske en galning, tänkte jag då men sa inget utan nickade bara instämmande som om jag visste vad han pratade om...
Sen fortsattes det med mappning på högtrottel vilket gick ganska snabbt, jämförelsevis, för att sen fortsätta till mellan och låg trottel. Sen gick säkringarna i hela huset och hundarna började skälla. Kunde bli så när frun började med maten i köket och bänkapparatens fläktar mm gick för fullt, som han sa...
När allt var på igen fortsatte han med lågtrottelinställningarna nu när förbränningsutrymmet och tändstift var renbrända. Han pillade runt ett tag, svor lite över Dynojet igen och raderade de fyra eller fem första kolumnerna och gjorde om hela kånkarongen.
Nu kunde man både se och höra hur hojen bara gick bättre och bättre för varje ändring i mappningen. Från att ha hackat och brumlat igång var det mer rrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!bimpbimpbimp (när den studsade mot varvstoppet) i motorn. Själv satt jag bara och myste där till ljudet av en morrande och ylande V4 om och om igen. Måste nog säga att bara att få höra det där, var lätt värt 1800 kr och två timmars ängslan över att ha lämnat en uttröttad fru och gapiga barn hemma!
Jag fick fö en känsla av att man måste lite autistisk, eller åtminstone väldigt ensidigt fokuserad på en enda uppgift, för att kunna mappa en motor så där, liten siffra upp där, lite ner där, ändra tillbaka, justera på annat varvtal, börja om igen, om och om igen från 1000 rpm upp till 12500 och från 0 till 100 % trottel. Han höll på ett par timmar som sagt...
Sen var han plötsligt klar, skrev ut och visade mig ett papper med AFR-kurvan. Den var i princip spikrak och låg på 12,4-12,6 från 1000 rpm upp till 12500 rpm. Imponerande måste jag säga. Det var egentligen det enda intressanta som han sa, är AFR:en bra, går motorn rent och fint. Effekt och vridmoment är ointressanta enl Turbo-Andersson.
Men han visade suckande upp ett papper till iaf, och nämnde också att motorn gett som mest 108 hk på bakhjulet, men att motorn inte gick helt rent då (i våra ögon och öron gick den bra, men AFR:en var inte tillräckligt bra). Som den är mappad nu ger den lite drygt 104 hk och lite över 75 Nm på bakhjulet. Inte så illa pinkat av en tretton år gammal hoj med bara ett öppnare slipon och K&N-luftfilter!
Han beklagade sig att det inte blev bättre än så, då han var lite tveksam om (de nybytta) tändstiften och om de kanske fortfarande var lite koksade ändå. Han trodde också att spridarna kunde vara slitna och att det ger utslag direkt på hojens gång - ryckigt. Tydligen kunde detta slitage komma rätt snabbt, redan efter 2000 mil eller så, uppfattade jag det som. Han föreslog injector cleaner edyl i tanken lite då och då och se om det hjälper nåt. Att byta spridare på en så gammal hoj tyckte varken han eller jag var värt det, då en spridare går på runt 2500 kr stycket, och man skulle behöva fyra st...
Han lovade också att justera kostnadsfritt om det är något uppenbart område hojen inte går bra i. Hedersknyffel!
Nu var jag så nyfiken på att köra hem och känna på motorn att jag höll på att spricka i mitt skinnställ. Och mycket riktigt, det var en helt annan hoj. Inga ryck från motorn mer, bara silkeslen kraft på i stort sett alla varvtal, förutom ett mystiskt hål, eller fördröjning, i botten där den känns lite kraftlös jmfm tidigare. Hålet ligger nånstans mellan tomgång och 3000 rpm, ungefär där man börjar accelerera från ca 30 km/h på ettan. Men det viktiga är att motorn inte rycker och hoppar mer! Struntar egentligen i hålet i botten bara motorn går bra i övrigt.
Faktum är att motorn är så silkeslen i gången nu, att jag kan känna hur slitet drivpaketet är, kedjan är inte lika lång överallt sas...
Det här är lätt den bästa fix jag låtit göra på svartviffern. T.o.m. bättre än de stålomspunna bromsslangarna!
Bänkning och mappning rekommenderas varmt till alla!
Ska lägga upp bänkningspapprena snart.
Edit: Måste tillägga en grej som är ganska viktig. Andersson påpekade att just denna mappning är lite av en kompromiss eftersom motorn gått så varm och att det inte är helt bra att trycka på med ännu mer bränsle i motorn för att få den att gå bättre när utetemperaturen är så låg. Hojtempen som den låg nu, skulle ungefär motsvara aktiv körning under en mycket varm sommardag på 25-30 plusgrader, och det går ju inte att mappa för bara det, utan man måste ta lite hänsyn till Sveriges något "skiftande sommartemperaturer".
Edit2: Bänkningen och mappningen var gjord med katalysatorn kvar i hojen. Lite miljövänligt ska det vara. Och så gick det åt en halv tank 99 oktanig V-Power. Andersson och hans Dynojet hade inga problem med mina Clas Ohlson-motstånd som O2-eliminatorer.
Edit3: Bänkningspapprena som utlovat.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
trevlig läsning som alltid
Tur att det är vår nu och du kan åtnjuta många mil med denna underbara justering
Fast samtidigt är det väl skönt för själen att hojen är ok när det är dags att trycka på startknappen i vår
Tur att det är vår nu och du kan åtnjuta många mil med denna underbara justering
Fast samtidigt är det väl skönt för själen att hojen är ok när det är dags att trycka på startknappen i vår
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Trevlig läsning, jag upplever samma sak med min viffer efter bänkning. Ingen puckel utan jämt drag hela vägen och silkeslen motorgång. Visst är det trevligt
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Tack!
Så länge vägarna är isfria och torra är det vifferväder, så där har du, pessimist där!Jimmy.S skrev:trevlig läsning som alltid
Tur att det är vår nu och du kan åtnjuta många mil med denna underbara justering
Fast samtidigt är det väl skönt för själen att hojen är ok när det är dags att trycka på startknappen i vår
Så raka vridmomentkurvor har jag bara sett på betydligt större hojar, typ touringlok på tusen eller mer kubik. Vår VFR-V4 är egentligen lite smått fantastisk i dess uppförande, med tanke på hur liten den egentligen är!Donner skrev:Trevlig läsning, jag upplever samma sak med min viffer efter bänkning. Ingen puckel utan jämt drag hela vägen och silkeslen motorgång. Visst är det trevligt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Lite död i botten men det har ju med kubiken och kammar att göra, byta kammar är jag inte inne på än . Man kan även sätta trattar på insuget osv.... tänk att montera VVT, reglerbara kammar....då hade vi haft bottendrag som en 1300ccadrian_vg skrev:Så raka vridmomentkurvor har jag bara sett på betydligt större hojar, typ touringlok på tusen eller mer kubik. Vår VFR-V4 är egentligen lite smått fantastisk i dess uppförande, med tanke på hur liten den egentligen är!Donner skrev:Trevlig läsning, jag upplever samma sak med min viffer efter bänkning. Ingen puckel utan jämt drag hela vägen och silkeslen motorgång. Visst är det trevligt
2500rpm är inga problem idag när man glider i stan, sen att den drar till varvstopp med full effekt gör inte ont
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Ha ha ha är absolut ingen pessimist, är lika optimistisk som du och snö och salt kommer inte förens nästa år!!!!adrian_vg skrev:
Så länge vägarna är isfria och torra är det vifferväder, så där har du, pessimist där!
Finns inga pessimistiska vifferister
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Bottendöden kändes inte av före bänkningen. Nå, det viktiga är att motorn går rent.Donner skrev:Lite död i botten men det har ju med kubiken och kammar att göra, byta kammar är jag inte inne på än . Man kan även sätta trattar på insuget osv.... tänk att montera VVT, reglerbara kammar....då hade vi haft bottendrag som en 1300cc
Om man gör allt det du nämner, har man ju en fläskig storviffer, och är ett definitivt no-no i min värld.
Till varvstoppet inne i stan?donner skrev: 2500rpm är inga problem idag när man glider i stan, sen att den drar till varvstopp med full effekt gör inte ont
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Jimmy.S skrev:Ha ha ha är absolut ingen pessimist, är lika optimistisk som du och snö och salt kommer inte förens nästa år!!!!adrian_vg skrev:
Så länge vägarna är isfria och torra är det vifferväder, så där har du, pessimist där!
Finns inga pessimistiska vifferister
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Okej ja jag känner ingen direkt skillnad i botten men hade en puckel vid 7000 varv. Varvstopp undviker jag i stan haha.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera