Sida 1 av 2
Consiglieri - nybliven ägare av en VFR800 VTEC
Postat: ons dec 05, 2007 20:10
av Consiglieri
Hej allihopa!
Tänkte jag skulle skriva lite kort om mig och min nya hoj.
Om mig: Kille 25 år, bor i Göteborg, jobbar och pöuggar samtidigt. Har flickvän sedan snart 4 år tillbaka, men har nu blivit förälskad i min nya hoj. Har inga barn (vad jag vet om iaf

) .
Om hojen: En silverfärgad VFR800 Vtec 02-a, har rullat ca 2500 mil, sv-såld, i kanon bra skick, förutom framdäcket som kommer att bytas inför säsongen. Förre ägaren verkar ha tagit väldigt bra hand om den. Jag föll för en VFR800 Vtec första gången jag satte mig på en sådan: jag är 193 cm lång och sitter perfekt på viffern. Den är fullt sportig samtidigt som den är körbar till skillnad från andra renodlade sporthojar där varje fullgas är rysk roulette (min höger hand känner enbart till två gaslägen: ingen alls och full gas)
Någon som kan tipsa mig om något jag bör kolla extra noggrant med tanke på mil och ålder på min älskling?
Känns trevligt med ett VFR forum och jag ser fram emot klubbträffar och dylikt.
Postat: ons dec 05, 2007 21:39
av Batte
Välkommen!
Tips: Kolla luftfiltret.
Jag köpte själv en vfr 03:a i sommras med 2700mil på mätaren, och på den hade filtret aldrig bytts verkade det som så det fick bli ett nytt K&N.
Rekomenderas varmt, kostar inte mkt mer än orginal och behöver aldrig bytas. (Orginal 595:- K&N 650:-)
En bonus är ljudet!
Postat: ons dec 05, 2007 22:13
av kennet
Välkommen

Re: Consiglieri - nybliven ägare av en VFR800 VTEC
Postat: tor dec 06, 2007 19:49
av Göingen
Consiglieri skrev:Någon som kan tipsa mig om något jag bör kolla extra noggrant med tanke på mil och ålder på min älskling?
Grattis till ett bra hojval och välkommen till forumet!
Det finns ett par grejor som kan vara eftersatta, om det är det på din hoj vet jag inte.

Gaffeloljan, är den bytt någon gång?

Drivpaket, sitter original kvar är det nog på upphällningen.

Bromsvätska, ser den ut som te eller kanske ännu mörkare, se till att få den utbytt.
Jag utgår från att den ganska omfattande 2400-milaservicen är gjord.
Postat: tor dec 06, 2007 21:40
av Karlsson
Välkommen!!
Postat: tor dec 06, 2007 23:26
av Consiglieri
Hej alla och tack för välkomsten!
Kollade genom hojen idag och ifrån tidigare snack med ägaren kan jag bekräfta följande:
Bromsklossar bytta fram och bak
Har inte kollat igenom bromsvätskan, men det skall jag göra snarast
Olja och filter bytt för 25 mil sen (ser frächt ut men jag byter till nästa säsong ändå)
Ventiler kollades igenom på senaste servicen utan behov av åtgärd (talade med en mekaniker på Honda i Göteborg, denne sa att det är ytterst sällan som ventilinställning behövs göras på VTEC motorn vid 2400 mil), jag hörde heller inget konstigt vid undersökningen
Nytt batteri
Gafflarna är helt torra = ingen olja som läcker, vet ej om det har bytts
Drivpaket i bra skick, dock har ej bytts (Hondamekanikern meddelade att drivpaketet byts vid 2400 mils servicen efter behov, olika från hoj till hoj, mitt tycker jag verkar vara i mycket bra skick )
Luftfilter vet jag ej om det är bytt, glömde kolla
Tändstift är helt nya
Bakdäcket är helt nytt
Framdäcket duger till körning till närmaste däckfirma
Hojen står i varmgarage och jag längtar till soliga dagar.
Postat: fre dec 07, 2007 10:03
av danhak
Får man fråga hur mkt du fick ge för hojen?
Jag går i hojbytartankar (det är en cb 900 som lockar) så det skulle va kul att veta ungefär hur mkt man kan förvänta sig..
Nu har jag iofs tillbehör som packväskor, slipon, bagster mm, men det kanske följde med en massa lullull på din med?
Postat: fre dec 07, 2007 13:27
av Consiglieri
Tja....
Vill helst inte skriva här hur mycket jag gav för den, men kolla igenom alla annonser på blocket, priserna ligger från ca 50 k för importbarn och uppåt, vad jag har lärt mig så verkar det vara svårprutat, inte många tusingar att dra ner priset, men vill du få ett bra pris så rekommenderar jag att du säljer hojen till våren. Om din ekonomi tillåter så köper du din nästa hoj nu till lägre pris, det är vad jag gjorde.
Och beträffande utrustning så fick jag med original packväskor och tankpad. Annan slipon vet jag ej om jag behöver, gillar ljudet som det är.
Postat: fre dec 07, 2007 13:36
av danhak
Consiglieri skrev:vad jag har lärt mig så verkar det vara svårprutat, inte många tusingar att dra ner priset
Det var nån sån info jag var ute efter. Kika på blocket är såklart det första man tänker på, men det finns inget som säger att det faktiskt är dom priserna som gäller. Hade varit kul att veta hur mkt du fick ge, men vill du hålla det hemligt så respekterar jag det
Har tyvärr inte 80k liggandes till en ny hoj, så det blir att byta i vår.. Priserna på nya cb900 lär ju inte gå upp när det kommer en ny modell till sommaren.. Däremot lär jag nog få, precis som du säger, bättre betalt för min till våren.
Postat: fre dec 07, 2007 14:15
av Consiglieri
danhak kolla PM
Postat: fre dec 07, 2007 18:08
av Conseal
Välkommen

Postat: mån dec 17, 2007 20:16
av Excalibur105
Välkommen hit, kul med nya medlemmar.
Du ska få samma råd som jag fick...."Skriv mycket!!!"
Postat: tor dec 20, 2007 00:12
av elias
Consiglieri skrev:Annan slipon vet jag ej om jag behöver, gillar ljudet som det är.
Du vet inte vad du missar.... Hoppas vi kan få till en vårträff som förra året, så får du iaf lyssna på min 750 med slipon.
Fö. VÄLKOMMEN!
Re: Consiglieri - nybliven ägare av en VFR800 VTEC
Postat: mån jan 14, 2008 11:48
av Json
Välkommen!
Consiglieri skrev:Hej allihopa!
Tänkte jag skulle skriva lite kort om mig och min nya hoj.
Om mig: Kille 25 år, bor i Göteborg, jobbar och pöuggar samtidigt. Har flickvän sedan snart 4 år tillbaka, men har nu blivit förälskad i min nya hoj. Har inga barn (vad jag vet om iaf

) .
Om hojen: En silverfärgad VFR800 Vtec 02-a, har rullat ca 2500 mil, sv-såld, i kanon bra skick, förutom framdäcket som kommer att bytas inför säsongen. Förre ägaren verkar ha tagit väldigt bra hand om den. Jag föll för en VFR800 Vtec första gången jag satte mig på en sådan: jag är 193 cm lång och sitter perfekt på viffern. Den är fullt sportig samtidigt som den är körbar till skillnad från andra renodlade sporthojar där varje fullgas är rysk roulette (min höger hand känner enbart till två gaslägen: ingen alls och full gas)
Någon som kan tipsa mig om något jag bör kolla extra noggrant med tanke på mil och ålder på min älskling?
Känns trevligt med ett VFR forum och jag ser fram emot klubbträffar och dylikt.
Postat: tor jan 17, 2008 18:43
av Silverbitch
Välkommen!