Hade inte aning om det. Ska kolla om munstyckena från Biltemasprutan passar på den gamla sprutan. Tack för tipset!Tommy Gsson skrev:Både munstycket på sprutan och fettnipplarna är förbrukningsvaror. Så om det alltid läcker när man smörjer byter man munstycke på sprutan, om det läcker på vissa nipplar byter man dom. Vissa munstycken är också justerbara så att man kan skruva åt dom om dom läcker.
Tommy.
Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Andra tankningen av Edwin skedde idag. Fick pinsamt nog soppatorsk 100m hemifrån. Lätt panik i en halv sekund innan jag kom mig för att vrida bensinkranen till reserven. Kickade och Edwin startade snällt igen.
Vid tankningen denna gång fick jag i BF95 för 99,39kr och 8,65 liter. Utslaget på ca 150km blir det 0,58l/mil. Ganska ok med tanke på alla kallstarter och chokning. Viffern drar bara lite mer trots sin extremare trimning, fler cylindrar och 150cc större motor. Undrar om det är Edwin som drar mycket eller viffern som drar lite.
Edwins bensintank kan iaf inte vara speciellt stor, 12-13 liter? Nu vet jag iaf vad trippen ska stå på för att slippa soppatorsk i framtiden.
Trodde inte man kunde sakna bensinmätaren på viffern...
Edwin går mycket tystare med packningar mellan cylinder och avgasrör.
Funderar på stålomspunnen bromsslang till frambromsen igen... Gillar inte utseendet på plastslangen som går till bromsen nu. Ska kolla om det är en lång eller flera små bitar, vad längden är och vad Lelles vill ha för kalaset.
Vid tankningen denna gång fick jag i BF95 för 99,39kr och 8,65 liter. Utslaget på ca 150km blir det 0,58l/mil. Ganska ok med tanke på alla kallstarter och chokning. Viffern drar bara lite mer trots sin extremare trimning, fler cylindrar och 150cc större motor. Undrar om det är Edwin som drar mycket eller viffern som drar lite.
Edwins bensintank kan iaf inte vara speciellt stor, 12-13 liter? Nu vet jag iaf vad trippen ska stå på för att slippa soppatorsk i framtiden.


Edwin går mycket tystare med packningar mellan cylinder och avgasrör.
Funderar på stålomspunnen bromsslang till frambromsen igen... Gillar inte utseendet på plastslangen som går till bromsen nu. Ska kolla om det är en lång eller flera små bitar, vad längden är och vad Lelles vill ha för kalaset.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Gudars vad kallt det var i morse! Hade knappt fingertoppar kvar när jag kom fram till jobbet. Styrmuffar. Helt plötsligt verkar det vara en bra idé... Snorhalt var det också, dimman la sig över hela vägarna och frös. När jag skulle hem var det lika tjockt i luften. Måste fixa till nåt som tar bort åtminstone en del av imman på visiret.
Edwin startar ok, men är lite knölig när den fått stå över en helg.
Edwin startar ok, men är lite knölig när den fått stå över en helg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Lelles kan inte uppbringa en "riktig" bygellåshållare av rätt sort för kung och fosterland...
Två kopparrörsstumpar á 17mmx270 på den lokala Comfortbutiken, 78 kr och sex st vackert röda buntband från Bilterma plus tre minuter ger en bygellåshålare för Edwin. Inte speciellt vackert men jädrar så funktionellt. 
Fotsvett och varmt som fan under ryggskyddet, efter en tur från jobbet och hem. Hur sannolikt är det i november på en skala... Körde inte ens speciellt aktivt. Suck...
Har en lätt längtan efter att köra viffer, men sandningen på vägarna i Uppsala gör detta till en risktagning utan dess like.


Fotsvett och varmt som fan under ryggskyddet, efter en tur från jobbet och hem. Hur sannolikt är det i november på en skala... Körde inte ens speciellt aktivt. Suck...
Har en lätt längtan efter att köra viffer, men sandningen på vägarna i Uppsala gör detta till en risktagning utan dess like.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så normalt det går antar jag. Det var lite småfuktigt i luften också. Kan ha bidragit. Det är Halvarsson Track ryggskydd vi talar, den blir varm. Sen hade jag en fleeceväst över den. En t-tröja underst och jackan är fodrad.Rerun skrev:Hmmm... Hur är DU skapt?adrian_vg skrev:Fotsvett och varmt som fan under ryggskyddet [...]
Har en misstanke att stövlarna (Lindstrands Gap) inte andas så bra, som reklamen utger sig för att göra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Aaaah! Lite syftningsfel från min sida, bjuder på den.Rerun skrev:Nja... Tänkte mer på fotsvett under ryggskyddet.![]()

I götet är det väl sommar än. Hur kan man frysa då? ;->Själv tycker jag att Halvarssons Track är behaglig nu. Sist frös jag dock trots underställ och två ylletröjor under skinnstället. Men å andra sidan var det någon minusgrad...
Känns som om det går en magisk gräns vid ca 5 plusgrader för mig med Halvarssons Track, allt ovanför det och svettten rinner om en, allt under och det är riktigt behagligt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag kan frysa mitt i sommaren med...adrian_vg skrev:I götet är det väl sommar än. Hur kan man frysa då? ;->
Känns som om det går en magisk gräns vid ca 5 plusgrader för mig med Halvarssons Track, allt ovanför det och svettten rinner om en, allt under och det är riktigt behagligt.
Jo, det ligger något i det. Förra året - mitt första med Halvarssons Track - kändes allt över ca 5C svettigt, men i år har jag inte alls tänkt på det. Känns bara behagligt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
En vanesak tror jag!Rerun skrev:Jo, det ligger något i det. Förra året - mitt första med Halvarssons Track - kändes allt över ca 5C svettigt, men i år har jag inte alls tänkt på det. Känns bara behagligt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så där, då var Heat-trollern och kablarna dragna och fastbuntade på Edwin. På måndag ska de eluppvärmda handskarna provas i skarpt läge! Snabbprovet efter monteringen antyder att det kommer att bli mycket och skön värme om händerna. Batteriet orkade dock inte trycka ut speciellt mycket ström, så jag provade inte mer, men skulle tro att det kommer att vara ytterligare lite mer värme när generatorn under färd vid färd.
Pga snöfallet i Uppsala under natten och kylan, gick det inte att fixa utomhus, så jag körde in lille Edwin i hallen. La dock ut nån meter täckplast först, för mattans och fruns skull. Frun är turligt nog på en ungdomsfest med jobbet denna helg, så med lite tur till kommer hon inte att märka nåt öht.
Måste säga att det var väldigt skönt att meka i 22 graders värme. 
Passade även på att skruva ett sjuttiotal dubbar fram och bak, denna gång spred jag dem lite mer och la även till en rand mitt på. Gillade inte riktigt att Edwin viftade på svansen i låg fart vid sväng...
Pga snöfallet i Uppsala under natten och kylan, gick det inte att fixa utomhus, så jag körde in lille Edwin i hallen. La dock ut nån meter täckplast först, för mattans och fruns skull. Frun är turligt nog på en ungdomsfest med jobbet denna helg, så med lite tur till kommer hon inte att märka nåt öht.


Passade även på att skruva ett sjuttiotal dubbar fram och bak, denna gång spred jag dem lite mer och la även till en rand mitt på. Gillade inte riktigt att Edwin viftade på svansen i låg fart vid sväng...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tog Edwin till jobbet idag, nu när det mesta av isen smält bort och med de två vurporna i måndags i minnet. Ca 4 plusgrader i luften och Heat-Trollern inställd på ca 50% effekt är händerna skönt varma, på gränsen till heta. Hastigheten varierade mellan 50-80km/h under morgonturen till jobbet.
Greppet är bra, och handskarna är förhållandevis tunna i handflatan, bara lite lätt fodrade. Det ger ett bra grepp.
På Edwin sticker strömuttaget ut ca 10cm alldeles bakom tanken. Eftersom Y-kabeln jag fick med på köpet, är lite för kort, eftersom jag ville dra strömkabeln på ryggen i jackan (mellan yttertyget och det inre fodret) och sen ner genom ärmarna till handskarna, fick jag köpa till en 50cm förlängningskabel. Nu sticker förlångaren ut en bit, ca 20cm, i höfthöjd och biten som är för lång snurrade jag bara upp.
Kan lägga upp lite bilder om intresse finns.
Överlag är jag jättenöjd med elhandskarna! Funderar på att skaffa en Heat-Troller till min viffer också, för de tidiga vårfärderna. Får se hur det blir framåt april.
Henning, tack för ditt tips!
Greppet är bra, och handskarna är förhållandevis tunna i handflatan, bara lite lätt fodrade. Det ger ett bra grepp.
På Edwin sticker strömuttaget ut ca 10cm alldeles bakom tanken. Eftersom Y-kabeln jag fick med på köpet, är lite för kort, eftersom jag ville dra strömkabeln på ryggen i jackan (mellan yttertyget och det inre fodret) och sen ner genom ärmarna till handskarna, fick jag köpa till en 50cm förlängningskabel. Nu sticker förlångaren ut en bit, ca 20cm, i höfthöjd och biten som är för lång snurrade jag bara upp.
Kan lägga upp lite bilder om intresse finns.
Överlag är jag jättenöjd med elhandskarna! Funderar på att skaffa en Heat-Troller till min viffer också, för de tidiga vårfärderna. Får se hur det blir framåt april.
Henning, tack för ditt tips!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tankade igen efter jobbet. 8,5l på lite drygt 145km. Lite mystisk sänkning av den genomsnittliga förbrukningen. Kanske att man hittat rätt växel för rätt hastighet nu...
Vädret i Uppsala är fortsatt offroadvänligt, men förbaskat blött. Man ser ut som en zebra när man kommit in till kontoret. Sidorna på kläderna är blöta och mörka och insidorna närmast den varma motorn är torra och ljusgråa av allt skit som jag fått uppsprutat på mig.
Frun börjar knorra om skitiga skyddställ som hänger på tork i hennes badrum (nedervåningen närmast hallen). Nåväl...
Jag kommer så att behöva nya byxor till våren och viffersäsongen. Tvivlar på att allt grus kommer att kunna tvättas ur byxorna. Dessutom verkar pinlock och andningsskydd i hjälmen mer och mer som en rimlig grej att skaffa. Antingen det eller en HJC snöskoterhjälm med dubbla visir och redan inbyggt andningskydd.
Vädret i Uppsala är fortsatt offroadvänligt, men förbaskat blött. Man ser ut som en zebra när man kommit in till kontoret. Sidorna på kläderna är blöta och mörka och insidorna närmast den varma motorn är torra och ljusgråa av allt skit som jag fått uppsprutat på mig.
Frun börjar knorra om skitiga skyddställ som hänger på tork i hennes badrum (nedervåningen närmast hallen). Nåväl...
Jag kommer så att behöva nya byxor till våren och viffersäsongen. Tvivlar på att allt grus kommer att kunna tvättas ur byxorna. Dessutom verkar pinlock och andningsskydd i hjälmen mer och mer som en rimlig grej att skaffa. Antingen det eller en HJC snöskoterhjälm med dubbla visir och redan inbyggt andningskydd.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!