Så nu har man träffat det gode Blacken (först på forumet tror jag).
Var på Snurrande Hjulet förra veckan för att köpa lite elgrejer. När jag står där och rotar i lådorna så hör jag en viffer som står och går på baksidan.
När jag hade hittat mina grejer, var nöjd (hoppas jag, har inte testat än), hade betalt och lagt in grejerna i bilen så gick jag runt huset och vem står inte där och håller på att synka gasarna om inte allas vår egen Blacken
Det vart en hel del trevligt snack innan jag var tvungen att dra iväg (damen väntade). Vi lär nog ses igen
Svar till Adrian också när jag ändå håller på:
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Själv har jag inte klockor utan kvicksilverstaplar som jag beställde från
JC Whitney i Staterna (något motsvarande Biltema fast större). Hade tullen tittat i det paketet så hade dom nog aldrig slutat skrika eftersom det vad jag vet är ganska förbjudet att skicka denna flytande metall med posten och kanske även att ta in till landet

Jag har en gång smällt en kvicksilvertryckmätare. Det blir en j@vla massa kvicksilver överallt...
Det är inget tryck och inget som kan smälla utan som en liten behållare därifrån det går upp staplar/plaströr som avslutas med slangar i toppen som kan kopplar in på insugsrören. När man startar motorn sugs sen kvicksilvret upp i i rören. Det enda som är "farligt" och som man ska akta sig för är:
1. Att varva mycket och hårt eftersom motorn då kan suga i sig skiten.
2. Att lägga staplarna på backen eftersom det då rinner ut, de ska alltid vara uppräta och hanteras lite försiktigt. Följer man bara de här enkla reglerna så är det inga problem.
Att man överhuvudtaget använder kvicksilver är bara för att det är tungt att suga upp. Det går att göra egna mätare också och använda vatten. Men rören/staplarna måste vara längre/grövre och det blir större rörelse på vätskan/staplarna/klockvisarna/de polerade rostfria stavarna (som Tommy Gsson nämner på förra sidan) som hoppar i takt med kolvslagen.