Han har en riktig hoj, med kedja.Göingen skrev:BMW behöver väl inte klisterolja!
Ska han smörja kardanen?
Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Blomspruta får det bli sen isf. ÖB borde ha billigt sånt.Rerun skrev:Jag häller över i mindre sprayflaska och just nu kör jag med en från babyolja (don't ask!), en lagom och behändig storlek. Det finns faktiskt en WD-40-spruta, men i själva verket verkar det vara en vanlig blomspruta med "WD-40" tryckt på. Kostar typ 69kr...
Har inget garage, viffern står under balkongen med ett kapell över. Edwin får speciallyxbegandling pga att han ska köras under hela vintern med allt vad det innebär av salt och slask. Henning tipsade om att spreja allt med WD40. Eftersom Edwin ser ut som han gör, efter att Henning kört honom under vintern tidigare, tänker jag fortsätta med med WD40-sprejning.Rerun skrev:Varför inte använda smörjan på Viffern med? Då luktar det ju gott i garaget året om. Eller får Edwin någon slags speciallyxbehandling?
Märkte det idag... 8-P Sprejade i går och idag var allt nerkletat på Edwin. Tom på ovansidan av kedjeskyddet fanns det klet. Klet på stövlarna, lite på ställsbenen, på marken på jobbet, på uppfarten hemma, antagligen på bilarna jag körde om också...Rerun skrev: Förresten, vad gäller Biltemas klisterolja, så tycker jag personligen att den är kladdig, ja, men på fel ställe. Tycker att den slungas av för lätt och fastnar på ställen på hojen där man inte vill ha den. Skänkte burken till min garagegranne. Han kör BMW, så det gör inget.
Får se mig om efter nåt annat kladdigt eller skaffa Castrols kedjevax. Vaxet funkade urbra på viffern. Biltemas kedjesprej funkar på sin höjd på trampcykeln. Kanske... Den var åtminstone billig, så man behöver inte ha dåligt samvete för att göra sig av med den på ett eller annat sätt.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tycker det låter som en god idé, men då lär det gå åt aningen mer än en liten sprayburk...adrian_vg skrev:Henning tipsade om att spreja allt med WD40. Eftersom Edwin ser ut som han gör, efter att Henning kört honom under vintern tidigare, tänker jag fortsätta med med WD40-sprejning.
Använde själv samma vax på förra hojen och var helnöjd, så Viffern kommer få samma behandling. Men. Jag brukar kombinera det med WD-40. Speciellt om kedjan har blivit blöt så är det WD-40 som gäller.adrian_vg skrev:Får se mig om efter nåt annat kladdigt eller skaffa Castrols kedjevax. Vaxet funkade urbra på viffern. Biltemas kedjesprej funkar på sin höjd på trampcykeln. Kanske... Den var åtminstone billig, så man behöver inte ha dåligt samvete för att göra sig av med den på ett eller annat sätt.
Trampcykeln? Tja, kanske. Kan bli jobbigt att få bort kletet från ansiktet, men i håret kanske det fungerar till och med bättre än gelé?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du använder WD40 och vax på kedjan?Rerun skrev:Använde själv samma vax på förra hojen och var helnöjd, så Viffern kommer få samma behandling. Men. Jag brukar kombinera det med WD-40. Speciellt om kedjan har blivit blöt så är det WD-40 som gäller.
Vad jag menade med WD40, men inte uttryckte tillräckligt väl, var att WD40:n skulle sprejas på alla metalldelar, fälgar osv för att skydda mot rost.
Det förstås, cyklar man för snabbt lär det hamna på byxben osv ändå... Man kan kanske starta grillen till våren med Biltemas kedjesprej ist då.Rerun skrev:Trampcykeln? Tja, kanske. Kan bli jobbigt att få bort kletet från ansiktet, men i håret kanske det fungerar till och med bättre än gelé?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jepp. Men inte på samma gång. Kör ett tag med vax, sen när det börjar bli dags att smörja den igen så tar jag WD-40, sen WD-40 en eller några gånger till, sen vax osv. Körde dock nästan hela den här säsongen med WD-40 på kedjan, över 1800 mil hittills. Vax bara ibland.adrian_vg skrev:Du använder WD40 och vax på kedjan?
Förstod det, och tycker att det är en god idé. Som sagt, det lär gå åt mer än en liten sprayburk...adrian_vg skrev:Vad jag menade med WD40, men inte uttryckte tillräckligt väl, var att WD40:n skulle sprejas på alla metalldelar, fälgar osv för att skydda mot rost.
Dags att starta en ny tråd - "Användningsområden för Biltemas klisterolja"?adrian_vg skrev:Man kan kanske starta grillen till våren med Biltemas kedjesprej ist då.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Möööh... Hann aldrig byta avgas- och anslutningspackning på Edwin idag. Jag kommer att lukta avgaser ett tag till om låret...
Felsökning av och pillande med el och lampor på bilen inför besiktningen tog hela jäkla dan... Till råga på allt missade jag att parkeringsljuset höger fram var brunnet. Lär ta en dag att byta den. Har aldrig pillat på framstrålkastarna tidigare. Hoppas xenon-lampan inte ballar ur eller nåt. 8-P
Nu funkar iaf dimljuset bak (glappkontakt sen nåt år tillbaka) och vänster bakljus är äntligen bytt (den brinner med jämna mellan rum, tror inte den tål att man stänger bagageluckan).
Sen dog batteriet efter allt ljustestande och bilen vägrade starta pga att jag inte kört den regelbundet på några månader. Tur man har en laddare iaf...
Vilken idiot på Volvo kom på att man skulle ha en säkringsdosa under två paneler i fotbrunnen under ratten? Standardställningen för att se och ta ut en brunnen säkring är på knä utanför bilen och liksom halvliggande och vriden åt sidan in mellan säte och pedaler. Man kommer knappt åt dem, och jag är inte ens speciellt stor...
Det är inte utan att man undrar om de som konstruerar bilar använder dem i verkliga livet...
Felsökning av och pillande med el och lampor på bilen inför besiktningen tog hela jäkla dan... Till råga på allt missade jag att parkeringsljuset höger fram var brunnet. Lär ta en dag att byta den. Har aldrig pillat på framstrålkastarna tidigare. Hoppas xenon-lampan inte ballar ur eller nåt. 8-P
Nu funkar iaf dimljuset bak (glappkontakt sen nåt år tillbaka) och vänster bakljus är äntligen bytt (den brinner med jämna mellan rum, tror inte den tål att man stänger bagageluckan).
Sen dog batteriet efter allt ljustestande och bilen vägrade starta pga att jag inte kört den regelbundet på några månader. Tur man har en laddare iaf...
Vilken idiot på Volvo kom på att man skulle ha en säkringsdosa under två paneler i fotbrunnen under ratten? Standardställningen för att se och ta ut en brunnen säkring är på knä utanför bilen och liksom halvliggande och vriden åt sidan in mellan säte och pedaler. Man kommer knappt åt dem, och jag är inte ens speciellt stor...

Det är inte utan att man undrar om de som konstruerar bilar använder dem i verkliga livet...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det kändes rätt passande att ta fram en klubba och fixa Edwin... Låsdelen på bygellåset fastnade i ena ändan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Njae, inte direkt. Var lite kallt ute i helgen när jag skulle kolla, så det blev aldrig av. Det liksom lockade inte att skruva av kåporna och fippla runt. Fick den bara tvättad, körd till baksidan på altanen och kapellad. Fick klippa lite i häcken på baksidan för att få in den... Frun var lätt irriterad över att hon behövde hjälpa till med puttning bakåt på den mjuka gräsmattan, eftersom det tog tid från Dr. Phil eller vad det nu var hon tittade på...Invalido skrev:har du hittat soppakranen på din gröna????

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Edwin startade på en kick imorse!! Jag blev minst sagt förvånad, och antagligen grannarna också, att de slapp de vanliga fem-sex kickarna, puffarna med nästan-tändning och dämpade svordomarna så tidigt på morgonen. 
Uppdatering: Tro't eller ej, men Edwin startade på en kick när jag skulle hem från jobbet också. Ryggskyddet satt perfekt, väglaget var bra och bilisterna var snälla. Vad kommer att hända nu? Edwins motor trillar ur ramen imorgon? Akut skatteökning på fordon om 500%? Huga...


Uppdatering: Tro't eller ej, men Edwin startade på en kick när jag skulle hem från jobbet också. Ryggskyddet satt perfekt, väglaget var bra och bilisterna var snälla. Vad kommer att hända nu? Edwins motor trillar ur ramen imorgon? Akut skatteökning på fordon om 500%? Huga...


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Affären är redan ett faktum...Invalido skrev:jaha...när ska ni gifta er?


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
* Bytte olja och filter på Edwin idag, lite svart, tunnt och kletigt rann ur... Fick inte loss silen i nederdelen av ramen, får ta det nästa gång ist till våren eller så. Kåpan för filtret är nästan symmetrisk, kan alltså bara sitta på ett sätt, och skiljer en knapp millimeter mellan de tre skruvflänsarna som håller den. Tvivlar på att Honda tänkt igenom det där riktigt ordentligt... Varför har inte alla motorcyklar ett spinnon-filter som VFR??
* Satte i avgaspackningar mellan cylinder och avgasrör. En avgasport saknade packning, den andra packningen trillade ur när jag skruvade loss den och var nåt tunnt och tillknycklat, tänk aluminiumfolie. Verkar inte läcka från cylindern mer iaf.
* Avgaspackningen mellan avgasrör och dämpare är fortfarande inte tillfredställande, det fuffar en del än. Hur i helskotta ska man få på packningen egentligen? Den går inte in ljuddämparens öppning, och inte utanpå heller. Slutade med att jag klippte upp den, trädde den över skarven mellan dämpare och rör och tog två slangklämmor om. Funkar hjälpligt. Jag ser ljuddämparbandage i en nära framtid dock. Avgasrörsflänsen (som ska in i ljuddämparen) lever på lånad tid, den är helt sönderbränd och tunn som skrutt. Nyinköp snart kanske.
* Fettsprutan och molybdensulfidfettet jag köpte på Biltema idag är super! Kickpedalen och länkarna i stötdämparen bak fick sig en rejäl omgång. Hade en äldre kvalitetsproffsfettspruta som jag fick efter min far, men den klarade inte av att träs på fettmunstyckena, så allt fett man tryckte ur sprutan trycktes ut bredvid ist... Biltemas modell har också en bättre låsanordning av stickan som trycker på, så att man kan dra ut den och låsa den där utan tryck på fettet.
* Kedjan fick sig en sprej med CRC's klisterolja.
* Skaffade en gummimatta på Biltema att ha under Edwin. Frun hade börjat kommentera de mystiska oljefläckarna som dykt upp på senare tid på vår uppfart...
Imorgon ska Saaben inspekteras ordentligt och sommardäcken bytas till vinterdito. Har laddat upp med olja, oljefiler och nya tändstift också. Allt från Biltema. No rest for the wicked, not even the extremely wicked...
* Satte i avgaspackningar mellan cylinder och avgasrör. En avgasport saknade packning, den andra packningen trillade ur när jag skruvade loss den och var nåt tunnt och tillknycklat, tänk aluminiumfolie. Verkar inte läcka från cylindern mer iaf.
* Avgaspackningen mellan avgasrör och dämpare är fortfarande inte tillfredställande, det fuffar en del än. Hur i helskotta ska man få på packningen egentligen? Den går inte in ljuddämparens öppning, och inte utanpå heller. Slutade med att jag klippte upp den, trädde den över skarven mellan dämpare och rör och tog två slangklämmor om. Funkar hjälpligt. Jag ser ljuddämparbandage i en nära framtid dock. Avgasrörsflänsen (som ska in i ljuddämparen) lever på lånad tid, den är helt sönderbränd och tunn som skrutt. Nyinköp snart kanske.
* Fettsprutan och molybdensulfidfettet jag köpte på Biltema idag är super! Kickpedalen och länkarna i stötdämparen bak fick sig en rejäl omgång. Hade en äldre kvalitetsproffsfettspruta som jag fick efter min far, men den klarade inte av att träs på fettmunstyckena, så allt fett man tryckte ur sprutan trycktes ut bredvid ist... Biltemas modell har också en bättre låsanordning av stickan som trycker på, så att man kan dra ut den och låsa den där utan tryck på fettet.
* Kedjan fick sig en sprej med CRC's klisterolja.
* Skaffade en gummimatta på Biltema att ha under Edwin. Frun hade börjat kommentera de mystiska oljefläckarna som dykt upp på senare tid på vår uppfart...
Imorgon ska Saaben inspekteras ordentligt och sommardäcken bytas till vinterdito. Har laddat upp med olja, oljefiler och nya tändstift också. Allt från Biltema. No rest for the wicked, not even the extremely wicked...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Både munstycket på sprutan och fettnipplarna är förbrukningsvaror. Så om det alltid läcker när man smörjer byter man munstycke på sprutan, om det läcker på vissa nipplar byter man dom. Vissa munstycken är också justerbara så att man kan skruva åt dom om dom läcker.adrian_vg skrev:*
Hade en äldre kvalitetsproffsfettspruta som jag fick efter min far, men den klarade inte av att träs på fettmunstyckena, så allt fett man tryckte ur sprutan trycktes ut bredvid ist... Biltemas modell har också en bättre låsanordning av stickan som trycker på, så att man kan dra ut den och låsa den där utan tryck på fettet.
Lycka till med SAAB servicen.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P