Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#721 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:Monterade Biltemaväskbyglar på viffern. De smälter in ganska bra - svart och krom funkar. Fransvarning!!

Biltemaväskorna hänger inte in i hjulen mer varken på höger eller vänster sida längre. :D

Bild

Bild

Bild
Jag köpte de mjuka biltemaväskorna förra helgen. Jag har inte ens hunnit packa upp dem och testat - det tänkte jag göra nu i helgen. Jag planerar en liten tur till östkusten nästa vecka i jobbet. Än så länge verkar ju väderprognosen lovande. Jag undrar hur pass bra det går att köra väskorna utan byglar? Hur beter det hela sig i lite fart? Jag har ju lågt monterat orginalsystem än så länge så det lär ju inte vara nåt värmeproblem för mig. Finns det nån annan olägenhet man kommer undan (typ häng o släng) eller annan vinst man får? Är inte säker på att krombyglar funkar lika bra ihop med blåviffer som svartviffer :-) Var det förresten någonting extra som behövdes förberedas eller köpas extra för byglarna eller är det helt "plug n play" från biltema? Känns som att det är lite newbie-frågor men jag har aldrig nånsin tourat eller kört med mer bagage än en tankväska...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#722 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Jag undrar hur pass bra det går att köra väskorna utan byglar? Hur beter det hela sig i lite fart?
Inge problem med väskor och utan byglar i... ähum... 160km/h mätarfart. :oops:
Blåviffer skrev:Jag har ju lågt monterat orginalsystem än så länge så det lär ju inte vara nåt värmeproblem för mig. Finns det nån annan olägenhet man kommer undan (typ häng o släng) eller annan vinst man får? Är inte säker på att krombyglar funkar lika bra ihop med blåviffer som svartviffer :-)
Nej, inte som jag såg det. Ville bara ha bort väskorna från ljuddämparen.

Du kan ju pröva ändå om du vill med byglar, det är ju inte som att de är ruskigt oöverkomliga. ;-)
Blåviffer skrev:Var det förresten någonting extra som behövdes förberedas eller köpas extra för byglarna eller är det helt "plug n play" från biltema?
I efterhand ja.

* Väskorna tryckte en del på byglarna, så jag fick ett mindre skavmärke på ljuddämparen. Fixas lämpligen med lite silvertejp edyl runt höger bygel närmast dämparen.

* Upphängningen i de långa bultarna är inte helt idealisk, då monteringen inte är helt stum - man får en del spel i det hela.

* Monteringsblecken för byglarna kan skava hål på bakkåpan, som det gjorde på min, trots gummiskydd mellan. Tror dock att jag behöver lite större gummiskydd så är det ur världen.

Ska grunna lite på ett bättre monteringssätt av byglarna. Just nu är det dock inget akut för min del.
Blåviffer skrev:Känns som att det är lite newbie-frågor men jag har aldrig nånsin tourat eller kört med mer bagage än en tankväska...
Ingen fara. Jag hade lite av samma frågeställningar innan. Gjorde i år mina första lite längre touringar, sen 1992... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#723 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev: * Väskorna tryckte en del på byglarna, så jag fick ett mindre skavmärke på ljuddämparen. Fixas lämpligen med lite silvertejp edyl runt höger bygel närmast dämparen.
Kan man inte fixa det med silvertejp är det sönder, eller hur är det?
adrian_vg skrev: * Monteringsblecken för byglarna kan skava hål på bakkåpan, som det gjorde på min, trots gummiskydd mellan. Tror dock att jag behöver lite större gummiskydd så är det ur världen.
DET tycker jag verkar som rejäl nackdel om man inte hängt på krashkåpor :-D

Tackar för det uttömmande svaret annars :-)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#724 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Kan man inte fixa det med silvertejp är det sönder, eller hur är det?
Just så! Skavfläckarna jag fick fyllde jag i med en svart märkpenna. Nu syns det knappt om man inte tittar noga och från mycket nära håll. ;-)
Blåviffer skrev:DET tycker jag verkar som rejäl nackdel om man inte hängt på krashkåpor :-D

Tackar för det uttömmande svaret annars :-)
Ingen orsak. Biltema har gummiark i A4-storlek. Köp en sån för några tior och klipp ut en bit som täcker fördjupningen vid bultarna så är saken ur världen. Det är nåt sånt här liknande, men svart och helt i gummi.
===

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#725 Inlägg av Blåviffer »

Jo,angående biltemaväskora: Fick du med två breda plastremsor som är täckta med skyddsfilm? Hur och till vad används dessa? Jag kopplar inte riktigt :oops:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#726 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Jo,angående biltemaväskora: Fick du med två breda plastremsor som är täckta med skyddsfilm? Hur och till vad används dessa? Jag kopplar inte riktigt :oops:
Plaststycken ja, men såg ingen skyddsfilm. Mina plaststycken skulle man ha i väskan för att staga upp dem i sidorna (i färdriktning och bakåt) samt i botten.
===

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem

#727 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Jo,angående biltemaväskora: Fick du med två breda plastremsor som är täckta med skyddsfilm? Hur och till vad används dessa? Jag kopplar inte riktigt :oops:
Plaststycken ja, men såg ingen skyddsfilm. Mina plaststycken skulle man ha i väskan för att staga upp dem i sidorna (i färdriktning och bakåt) samt i botten.
Jaha...jag ska kolla på det. Skyddsfilmen var kanske ett villospår. Det antyder att det ska sitta på nåt synligt ställe :? Tack hursomhelst :-)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#728 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Tack hursomhelst :-)
Ingen orsak. ;-)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#729 Inlägg av adrian_vg »

Om nu någon mot förmodan har missat det, är jag med i senaste MC-Nytt i Kawa/Yamma/Sukki-testet. 8) :lol:
===

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#730 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:Om nu någon mot förmodan har missat det, är jag med i senaste MC-Nytt i Kawa/Yamma/Sukki-testet. 8) :lol:
Ha där e du ju....hade jag missat när jag bläddrade. :tummenupp

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#731 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:
adrian_vg skrev:Om nu någon mot förmodan har missat det, är jag med i senaste MC-Nytt i Kawa/Yamma/Sukki-testet. 8) :lol:
Ha där e du ju....hade jag missat när jag bläddrade. :tummenupp
Tack!

Är glad att alla mina kommentarer kom med, men kanske lite nertonade. ;-)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#732 Inlägg av adrian_vg »

Underbart vackert med enkelsving, högmonterad ljuddämpare och vit bakfälg för kontrastens skull!
Bilagor
DSCF2313bk.jpg
DSCF2313bk.jpg (119.93 KiB) Visad 8130 gånger
===

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#733 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:Underbart vackert med enkelsving, högmonterad ljuddämpare och vit bakfälg för kontrastens skull!
Tror det hade blivit coolt med två högmonterade slipon, en på var sida. Hmm får nog kolla om man kan bygga nåt sånt. Dom två främre cyl till ena sidan och dom två bakersta till det andra. Gjorde så på min -87:a dock inte högdraget. Coolt ljud iaf.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#734 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Tror det hade blivit coolt med två högmonterade slipon, en på var sida. Hmm får nog kolla om man kan bygga nåt sånt. Dom två främre cyl till ena sidan och dom två bakersta till det andra. Gjorde så på min -87:a dock inte högdraget. Coolt ljud iaf.
Varför inte bara köpa en VTR? ;-)
===

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#735 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Tror det hade blivit coolt med två högmonterade slipon, en på var sida. Hmm får nog kolla om man kan bygga nåt sånt. Dom två främre cyl till ena sidan och dom två bakersta till det andra. Gjorde så på min -87:a dock inte högdraget. Coolt ljud iaf.
Varför inte bara köpa en VTR? ;-)
Saknas ju två cyl på den....låter mest töff töff...hehe.

Skriv svar