Blåviffer skrev:Jag undrar hur pass bra det går att köra väskorna utan byglar? Hur beter det hela sig i lite fart?
Inge problem med väskor och utan byglar i... ähum... 160km/h mätarfart.
Blåviffer skrev:Jag har ju lågt monterat orginalsystem än så länge så det lär ju inte vara nåt värmeproblem för mig. Finns det nån annan olägenhet man kommer undan (typ häng o släng) eller annan vinst man får? Är inte säker på att krombyglar funkar lika bra ihop med blåviffer som svartviffer

Nej, inte som jag såg det. Ville bara ha bort väskorna från ljuddämparen.
Du kan ju pröva ändå om du vill med byglar, det är ju inte som att de är ruskigt oöverkomliga.
Blåviffer skrev:Var det förresten någonting extra som behövdes förberedas eller köpas extra för byglarna eller är det helt "plug n play" från biltema?
I efterhand ja.
* Väskorna tryckte en del på byglarna, så jag fick ett mindre skavmärke på ljuddämparen. Fixas lämpligen med lite silvertejp edyl runt höger bygel närmast dämparen.
* Upphängningen i de långa bultarna är inte helt idealisk, då monteringen inte är helt stum - man får en del spel i det hela.
* Monteringsblecken för byglarna kan skava hål på bakkåpan, som det gjorde på min, trots gummiskydd mellan. Tror dock att jag behöver lite större gummiskydd så är det ur världen.
Ska grunna lite på ett bättre monteringssätt av byglarna. Just nu är det dock inget akut för min del.
Blåviffer skrev:Känns som att det är lite newbie-frågor men jag har aldrig nånsin tourat eller kört med mer bagage än en tankväska...
Ingen fara. Jag hade lite av samma frågeställningar innan. Gjorde i år mina första lite längre touringar, sen 1992...