Ok, tackar för för förklaringen. Då kan jag förstå att det slår/knackar högre när neutral är i och kopplingen är ute, för mer delar rör på sig då väl? I växellådan också alltså?Tommy Gsson skrev:![]()
Angående synken: när det är osynkat så går motorn ojämnt på tomgång och då "slår" det i alla små glapp, om det är synkat så vrider den på hela varvet och då klonkar / klapprar det inte.
T.
Skarp med en 750
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Skarp med en 750
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Skarp med en 750
nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Skarp med en 750
Ok, men när neutral är i då? För det är då jag märker det mestTommy Gsson skrev:nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
Re: Skarp med en 750
För då är ingen växel vald av växelmekanismen och då är inte ingående drivaxel "engagerad" så att säga, mao drivaxeln kan snurra fritt utan att påverkas av friktion i lagren på vald växel. Därav mera skrammel i kopplingskorgen, typ...Skarp skrev:Ok, men när neutral är i då? För det är då jag märker det mestTommy Gsson skrev:nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Anledningen till att olika motorer kan låta olika mycket från kopplingskorgen kan ha med ryckutjämningsfjädrarna på baksidan av korgen att göra och hur mycket dom glappar.
Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Skarp med en 750
blacken skrev:För då är ingen växel vald av växelmekanismen och då är inte ingående drivaxel "engagerad" så att säga, mao drivaxeln kan snurra fritt utan att påverkas av friktion i lagren på vald växel. Därav mera skrammel i kopplingskorgen, typ...Skarp skrev:Ok, men när neutral är i då? För det är då jag märker det mestTommy Gsson skrev:nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?Tyrannosaurus skrev:Anledningen till att olika motorer kan låta olika mycket från kopplingskorgen kan ha med ryckutjämningsfjädrarna på baksidan av korgen att göra och hur mycket dom glappar.
Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Jag vet inte om det går att byta dom eller om man isf får byta hela kopplingskorgen?Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?Tyrannosaurus skrev:Anledningen till att olika motorer kan låta olika mycket från kopplingskorgen kan ha med ryckutjämningsfjädrarna på baksidan av korgen att göra och hur mycket dom glappar.
Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
Dom enda hojarna som jag har hört hade problem med detta var Suzuki GSX1100 i början på 80-talet där nitarna i bakkant gick av med resultat att korgen lossnade och slog sönder motorn.
Men det var främst vid trim och det fanns en s.k. "superhub" som skulle lösa det. En annan anledning till problemet var att den hade snedskurna drev som ger en belastning sidledes så det kom även en "super-superhub" med rakskurna drev vilket innebar att man även fick byta drev på vevaxeln som är delbar och var tvungen att svetsas för att inte paja (läs dyrt).
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig? Om det hade med att göra att veven var kullagrad? I stort sett alla andra hojar med fyror har glidlagrad vev. Fördelen med kullager är att man kan ha hela vevstakar utan överfall, men nackdelen är att veven måste vara delbar.
Honda har aldrig haft det problemet. När man i början på 80-talet övergav den kedjedrivna primärtransmissionen så fick dom istället Hondas fina och patenterade rakskurna men delade och fjäderbelastade drev för att vina mindre. Dessutom har Honda alltid haft vevaxlar smidda i ett stycke.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Skarp med en 750
Då vinkar jag och ler baraTyrannosaurus skrev: Jag vet inte om det går att byta dom eller om man isf får byta hela kopplingskorgen?
Dom enda hojarna som jag har hört hade problem med detta var Suzuki GSX1100 i början på 80-talet där nitarna i bakkant gick av med resultat att korgen lossnade och slog sönder motorn.
Men det var främst vid trim och det fanns en s.k. "superhub" som skulle lösa det. En annan anledning till problemet var att den hade snedskurna drev som ger en belastning sidledes så det kom även en "super-superhub" med rakskurna drev vilket innebar att man även fick byta drev på vevaxeln som är delbar och var tvungen att svetsas för att inte paja (läs dyrt).
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig? Om det hade med att göra att veven var kullagrad? I stort sett alla andra hojar med fyror har glidlagrad vev. Fördelen med kullager är att man kan ha hela vevstakar utan överfall, men nackdelen är att veven måste vara delbar.
Honda har aldrig haft det problemet. När man i början på 80-talet övergav den kedjedrivna primärtransmissionen så fick dom istället Hondas fina och patenterade rakskurna men delade och fjäderbelastade drev för att vina mindre. Dessutom har Honda alltid haft vevaxlar smidda i ett stycke.


"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Jag vet hur det är. På hojen sitter man på motorn och dessutom med en kåpa som skickar allt mekaniskt ljud rakt upp i hjälmen, så det kanske inte konstigt att man blir lite lätt paranoid till slut "vad är det där för nytt ljud?" åså böjer man sig ner bakom kåpan för att lyssna ordentligtSkarp skrev:Då vinkar jag och ler baraTyrannosaurus skrev: Jag vet inte om det går att byta dom eller om man isf får byta hela kopplingskorgen?
Dom enda hojarna som jag har hört hade problem med detta var Suzuki GSX1100 i början på 80-talet där nitarna i bakkant gick av med resultat att korgen lossnade och slog sönder motorn.
Men det var främst vid trim och det fanns en s.k. "superhub" som skulle lösa det. En annan anledning till problemet var att den hade snedskurna drev som ger en belastning sidledes så det kom även en "super-superhub" med rakskurna drev vilket innebar att man även fick byta drev på vevaxeln som är delbar och var tvungen att svetsas för att inte paja (läs dyrt).
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig? Om det hade med att göra att veven var kullagrad? I stort sett alla andra hojar med fyror har glidlagrad vev. Fördelen med kullager är att man kan ha hela vevstakar utan överfall, men nackdelen är att veven måste vara delbar.
Honda har aldrig haft det problemet. När man i början på 80-talet övergav den kedjedrivna primärtransmissionen så fick dom istället Hondas fina och patenterade rakskurna men delade och fjäderbelastade drev för att vina mindre. Dessutom har Honda alltid haft vevaxlar smidda i ett stycke.Det vore kul att möta upp er med erfarenhet, så ni kan säga med säkerhet att jag inte ska oroa mig alla ljud jag hör


Bilar har lika mycket ljud för sig, om inte mer. Men där sitter motorn bakom en isolerad torpedvägg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Le och vinka.Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
"If it ain't broken, don't fix it."

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
På tal om dom visdomsorden som jag också brukar nyttja mig av. Men du vet väl vad som gäller inom datavärlden?adrian_vg skrev:Le och vinka.Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
"If it ain't broken, don't fix it."
"If it ain't broken, then fix it until it breaks"

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Skarp med en 750
Då ser jag till att serva den normalt bara då och ler och vinkarTyrannosaurus skrev:På tal om dom visdomsorden som jag också brukar nyttja mig av. Men du vet väl vad som gäller inom datavärlden?adrian_vg skrev:Le och vinka.Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
"If it ain't broken, don't fix it."
"If it ain't broken, then fix it until it breaks"

Det där skulle man kunna fortsätta göra om till att passa när man hemmamekar och inte gör rätt.
"If it is broken, then fix it until it breaks some more"

"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
Re: Skarp med en 750
I stort sett så kan du "Le och vinka", alla snurror har sina egna ljud, använd "magkänslan" den brukar ha rätt, i dylika fall. prova först med en knasarsynk och se/hör sedan, lite oljud ska en knot ha, annars så är det fel på denOk, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?

Svetsade man slängen så var den brutalt trimvänlig, alla tävlingsresultat bekräftar det, och tack vare Terry Vance ilska på Yamaha och hans uppfinningsrikedom som kom på TSCC toppen till Suka.Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig?
Nållagrad om jag får be, kullager var det bara på stödlagringarna.Om det hade med att göra att veven var kullagrad?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
Magkänslan säger ju att nåt är galet för den knackar högre och högre när den blir varm, men det går ju bra och är inte trasig än, såå, då har jag hört att man inte ska laga detblacken skrev:I stort sett så kan du "Le och vinka", alla snurror har sina egna ljud, använd "magkänslan" den brukar ha rätt, i dylika fall. prova först med en knasarsynk och se/hör sedan, lite oljud ska en knot ha, annars så är det fel på denOk, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?. Du äger den knarren som har det bästa ryktet angående kvalitét och driftssäkerhet av alla knarrar i världshistorien. Liasom det är en anledning till att den samlade motorpressen är rörande överens att det är det bästa knarren, någonsin!. https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM

Ja precis, många gillar VFR:en

"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
Re: Skarp med en 750
Det är bara för att oljan blir lättflyktigare/"tunnare" när den är varm, och segare när den är kall, ska vara så, och det blir "värre" när oljan inte är bytt på ett tag.för den knackar högre och högre när den blir varm
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02