Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
De nya vågiga skivorna är monterade! Hann med det innan regnet kom. Bilder och guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=40934#40934.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Viffermätaren slog om till 7000mil häromdagen - viffer still going strong.
Rörkenpremiären igår var kul men jobbig för låren och knäna. Träningsvärk i benen och ryggen. Kändes skönt att få bort kycklingränderna längst ut på däcken...
Och så har problemet med att ljuddämparen vrider sig runt mellanbiten på avgasröret kommit tillbaka, efter bytet av bakhjulet (var tvungen att plocka av dämparen för att få ut gjulet). Ingen stor grej, men efter lite körning ligger ljuddämparen an mot sidan av bakdäcket...
Vet inte hur jag ska göra för att förhindra vridningen. Man kan ju inte dra åt avgasklammern hur mycket som helst...
Avrostningen i lördags började med bromsprov. Först tog de nya skivorna och beläggen knappt nånting. Två-tre repor senare fick jag en bump av instruktörerna att "nu börjar du ligga på gränsen för framhjulslåsning" - med två fingrar på bromshandtaget... Skivor och belägg inslitna. Check. Det gick snabbt...
Jag skulle vilja påstå att det är en rejäl skillnad på frambromsen nu och innan med originalskivorna. Känslan är stummare i handtaget bla. Lite roligare bromsok skulle dock inte vara helt fel. Kanske sexkolvsok...
Rörkenpremiären igår var kul men jobbig för låren och knäna. Träningsvärk i benen och ryggen. Kändes skönt att få bort kycklingränderna längst ut på däcken...
Och så har problemet med att ljuddämparen vrider sig runt mellanbiten på avgasröret kommit tillbaka, efter bytet av bakhjulet (var tvungen att plocka av dämparen för att få ut gjulet). Ingen stor grej, men efter lite körning ligger ljuddämparen an mot sidan av bakdäcket...

Avrostningen i lördags började med bromsprov. Först tog de nya skivorna och beläggen knappt nånting. Två-tre repor senare fick jag en bump av instruktörerna att "nu börjar du ligga på gränsen för framhjulslåsning" - med två fingrar på bromshandtaget... Skivor och belägg inslitna. Check. Det gick snabbt...

Jag skulle vilja påstå att det är en rejäl skillnad på frambromsen nu och innan med originalskivorna. Känslan är stummare i handtaget bla. Lite roligare bromsok skulle dock inte vara helt fel. Kanske sexkolvsok...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Då lär du nog även få byta huvudcylindern också annars får du en svamp i handtaget. Originalet som pumpar två kolvar lär knappast räcka till för sex, troligen inte ens för fyra.adrian_vg skrev:Lite roligare bromsok skulle dock inte vara helt fel. Kanske sexkolvsok...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Du satte dit en äldre fälg (har jag för mig) de är bredare, 5,5" istället för 5" ... om det nu har sådan påverkan.adrian_vg skrev:Ingen stor grej, men efter lite körning ligger ljuddämparen an mot sidan av bakdäcket...![]()
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Där slog du huvudet på spiken! Måste kolla lite till på Ajax hoj och hans Pretech sexkolvsok plus huvudcylinder och se vad som är gjort. Får ta det utifrån det. Bettet är bra nu, men ska det pimpas så...Tyrannosaurus skrev:Då lär du nog även få byta huvudcylindern också annars får du en svamp i handtaget. Originalet som pumpar två kolvar lär knappast räcka till för sex, troligen inte ens för fyra.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Inte helt säker på det. Fälgen är från en gen 90-93. Har bestämt för mig att de ska vara lika breda. Iaf verkade det vara så på sidorna jag kollade på, på nätet.Mister skrev:Du satte dit en äldre fälg (har jag för mig) de är bredare, 5,5" istället för 5" ... om det nu har sådan påverkan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Fälgdimentionen brukar vara instansat eller ingjutet någonstans i fälgen.adrian_vg skrev:Inte helt säker på det. Fälgen är från en gen 90-93. Har bestämt för mig att de ska vara lika breda. Iaf verkade det vara så på sidorna jag kollade på, på nätet.Mister skrev:Du satte dit en äldre fälg (har jag för mig) de är bredare, 5,5" istället för 5" ... om det nu har sådan påverkan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har inte sett det någonstans på den gamla vita fälgen, eller den svarta nyare för den delen.Tyrannosaurus skrev:Fälgdimentionen brukar vara instansat eller ingjutet någonstans i fälgen.
Kan man anta att om däckdimensionen är samma på båda modellerna, så är det samma fälgdimension också?
Enl http://www.bikez.com/motorcycles/honda_ ... f_1990.phphar VFR-1990 samma däckdimension både fram och bak som 1997:ans.
Edit: VFR 94-97 har ett 17X5.00" bakhjul. Nu ska jag bara hitta ett motsvarande mått för gen 90-93...
Edit2: Gaaah!! Jag har gjort ett misstag! Från http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29
VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Den äldre modellen är bredare!
Nu är frågan, hur påverkar detta vägegenskaperna??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Du kan sätta 170/60 på 5,5", men varför att det specas ibland till viffern har jag faktiskt inte fått någon bra förklaring till.
För 5,5" har ju varit "standard" på många sporthojar och då är den vanligaste dimensionen då 180/55 profil.
Men, fälgen blev smalare, till 5", from 94. Förklaringen, jag har läst någonstans ska tydligen bero på att det var för att göra den lättare.
Info:: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29
Edit: var visst lite sen
För 5,5" har ju varit "standard" på många sporthojar och då är den vanligaste dimensionen då 180/55 profil.
Men, fälgen blev smalare, till 5", from 94. Förklaringen, jag har läst någonstans ska tydligen bero på att det var för att göra den lättare.
Info:: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29
Edit: var visst lite sen
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tack. Kan vi fortsätta diskussionen på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=41310#41310 ist? Tror att det av kan vara av intresse för fler.Mister skrev:Du kan sätta 170/60 på 5,5", men varför att det specas ibland till viffern har jag faktiskt inte fått någon bra förklaring till.
För 5,5" har ju varit "standard" på många sporthojar och då är den vanligaste dimensionen då 180/55 profil.
Men, fälgen blev smalare, till 5", from 94. Förklaringen, jag har läst någonstans ska tydligen bero på att det var för att göra den lättare.
Info:: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29
Edit: var visst lite sen

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det är snart mitten av maj och sommaren gott och väl på väg, och jag kör fortfarande mc med merinoyllelångkallingarna under stället. Något är ruttet i det svenska riket (för att göra en mindre parodi på Hamlet)... 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag var nyligen med om en customåkare (nåt stort kromat var det iaf) på en SMC Knix-kurs. Han skrapade i fotplattor och allt hela vägen runt banan (Rörken). Föreslog att han skulle hänga ut lite med överkroppen och räta upp cykeln lite grann för att slippa skrapet. De första kurvorna hängde jag på honom och det vinglades ju en del - var faktiskt lite rädd att han skulle gå omkull... Efter några varv ökade tempot. Inne i depån när han tog av hjälmen gick hans flin från öra till öra. Det värmde inombords på mig och jag fånflinade nog en del själv också... Han var såååå tacksam! Det äger fett att vara instruktör(saspirant)! 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tröttnade på den vridna ljuddämparen igår och hur den låg an mot däcket efter en stunds körning. Under en stilla irritation, och med regnet hängande över mig, klammade jag fast den med världens största slangklämma. Satte fast klämman mellan infästningen på ljuddämparen där avgasröret går in i dämparen och längst ner på passagerarfotpinnens hållare med lite gummi emellan för att undvika repor. Gröna Faran ser lite råttig ut nu bak, om man står för nära, men funktionen är klockren som det verkar hittills.
Har nu ett avstånd på ca 2cm mellan däck och ljuddämpare. Tidigare var det ca 2mm som mest efter en justerande vridning. Tror jag nu skulle kunna få på ett 180-bakdäck också.
Har nu ett avstånd på ca 2cm mellan däck och ljuddämpare. Tidigare var det ca 2mm som mest efter en justerande vridning. Tror jag nu skulle kunna få på ett 180-bakdäck också.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag har ju strulat runt lite med Techspec Gripstertankpaddarna nu ett tag, och kan meddela att de funkar mycket bra på bana. Vid vardagskörning har jag dock upptäckt att de inte gör så mycket väsen av sig...
Lösningen var att klistra på ytterligare en remsa under knäpaddarna på biten av sidokåpan precis under tanken. Borde ha gjort det tidigare, för nu glider jag inte fram i sadeln mer när jag bromsar, något jag gjorde tidigare, trots ordentlig knipning.
Av detta kan man sluta sig till att man verkligen ska prova ut var tankpaddarna gör mest nytta, och inte bara gå på tillverkarens mallar och allmänna rekommendationer.
Anledningen till att paddarna inte funkade så bra i vardagslag innan var att jag helt enkelt inte hade kontakt med knät mot padden, bara i dess underkant. På bana funkar det bra, för då pressar man upp med foten så att knät hakar fast i utbuktningen på tanken, men det gör man ju i stort sett aldrig på väg till jobbet (iaf inte jag - jag tar aldrig kurvorna så aggressivt på allmän väg). Lösningen var som sagt att lägga på några remsor Gripster till en bit ner.
Nu har jag bra kontakt med knät och glider inte mer. På bana har jag nu bra med grepp om bågen i princip från fotknölen och upp till knät.
Bara ett tips för dem som ska montera tankpaddar...
Lösningen var att klistra på ytterligare en remsa under knäpaddarna på biten av sidokåpan precis under tanken. Borde ha gjort det tidigare, för nu glider jag inte fram i sadeln mer när jag bromsar, något jag gjorde tidigare, trots ordentlig knipning.
Av detta kan man sluta sig till att man verkligen ska prova ut var tankpaddarna gör mest nytta, och inte bara gå på tillverkarens mallar och allmänna rekommendationer.
Anledningen till att paddarna inte funkade så bra i vardagslag innan var att jag helt enkelt inte hade kontakt med knät mot padden, bara i dess underkant. På bana funkar det bra, för då pressar man upp med foten så att knät hakar fast i utbuktningen på tanken, men det gör man ju i stort sett aldrig på väg till jobbet (iaf inte jag - jag tar aldrig kurvorna så aggressivt på allmän väg). Lösningen var som sagt att lägga på några remsor Gripster till en bit ner.
Nu har jag bra kontakt med knät och glider inte mer. På bana har jag nu bra med grepp om bågen i princip från fotknölen och upp till knät.
Bara ett tips för dem som ska montera tankpaddar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det är kul att vara SMC-instruktör, om än bara aspirant än så länge.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!