Har aldrig råkat ut för att olja och fett gjort sånt för mig. Brukar ha det på bilens hjulbultar, de rostar som f@n och sitter som berget till våren sen annars.Ajax skrev:Sant - vilket innebär att använder du olja/fett som är tryckbeständigt så kan du dra av såna här bultar utan större problem, den låga friktionen mellan gängorna och bulten gör att du aldrig känner att bulten fastnar ordentligt.blacken skrev: Glöm inte att även friktionen mellan delarna är avgörande för låsning av skruv/bultförband..
Jag antar att ni som är mekar här på forumet vet jag menar.
Fromm ny vfr typ
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fromm ny vfr typ
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fromm ny vfr typ
Mjaa en sanning med modifikation som det heter, man känner att bulten/muttern liasom "suger" fast, där så stannar man. Annars så kan det även vara lite omvänt, att om gängorna är för "torra" så värmenyper dom lite diskret, och man överbelastar bulten/muttern så att den pajjar även den vägen, så att säga.Ajax skrev:Sant - vilket innebär att använder du olja/fett som är tryckbeständigt så kan du dra av såna här bultar utan större problem, den låga friktionen mellan gängorna och bulten gör att du aldrig känner att bulten fastnar ordentligt.blacken skrev: Glöm inte att även friktionen mellan delarna är avgörande för låsning av skruv/bultförband..
Jag antar att ni som är mekar här på forumet vet jag menar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Fromm ny vfr typ
En rejäl dos grafitpasta på dom, (underförstått att man noga borstat dem med en stålborste innan) så släpper dom så fint och snällt när man ska ha den dom..adrian_vg skrev:Har aldrig råkat ut för att olja och fett gjort sånt för mig. Brukar ha det på bilens hjulbultar, de rostar som f@n och sitter som berget till våren sen annars.Ajax skrev:Sant - vilket innebär att använder du olja/fett som är tryckbeständigt så kan du dra av såna här bultar utan större problem, den låga friktionen mellan gängorna och bulten gör att du aldrig känner att bulten fastnar ordentligt.blacken skrev: Glöm inte att även friktionen mellan delarna är avgörande för låsning av skruv/bultförband..
Jag antar att ni som är mekar här på forumet vet jag menar.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fromm ny vfr typ
Grafikpasta blir som lim efter ett tag. Kladdigt och dant. 8-Sblacken skrev:En rejäl dos grafitpasta på dom, (underförstått att man noga borstat dem med en stålborste innan) så släpper dom så fint och snällt när man ska ha den dom..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fromm ny vfr typ
Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fromm ny vfr typ
Aha, så alla momentangivelser baseras på "torra" skruv/bultförband utan någon som helst grafitpasta, fett edyl?Fransson skrev:Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fromm ny vfr typ
Japp, om det inte står något annat, därav att många bultar dras av fast man har dragit efter momenttabbelenadrian_vg skrev:Aha, så alla momentangivelser baseras på "torra" skruv/bultförband utan någon som helst grafitpasta, fett edyl?Fransson skrev:Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fromm ny vfr typ
Bra tips isf, man får tacka!Fransson skrev:Japp, om det inte står något annat, därav att många bultar dras av fast man har dragit efter momenttabbelenadrian_vg skrev:Aha, så alla momentangivelser baseras på "torra" skruv/bultförband utan någon som helst grafitpasta, fett edyl?Fransson skrev:Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fromm ny vfr typ
Det var nytt, har dragit tusentals "oljiga" bultar efter anvisat moment, aldrig dragit av någon..Fransson skrev:Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Fromm ny vfr typ
Mja så kladdigt blir det inte om vi ska vara ärliga, men den "torkar" lite och kan därför kännas lite kladdig. Men den är överlägset bäst på förband/skruvar/muttrar/ bromsbelägg/bromsdetaljer osv, som blir varma, samt att den behåller sin "halhet" även efter det har torkat och "kladdat" till..adrian_vg skrev:Grafikpasta blir som lim efter ett tag. Kladdigt och dant. 8-Sblacken skrev:En rejäl dos grafitpasta på dom, (underförstått att man noga borstat dem med en stålborste innan) så släpper dom så fint och snällt när man ska ha den dom..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Fromm ny vfr typ
Vanlig smörjolja är inte så farligt men däremot kopparpasta och liknande produkter tar bort friktionenblacken skrev:Det var nytt, har dragit tusentals "oljiga" bultar efter anvisat moment, aldrig dragit av någon..Fransson skrev:Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
Re: Fromm ny vfr typ
Brukar även applicera ett tunt lager av grafitpasta på större bultar, typ toppdito. aldrig haft en avdragen. Kanske haft tur bara..Fransson skrev:Vanlig smörjolja är inte så farligt men däremot kopparpasta och liknande produkter tar bort friktionenblacken skrev:Det var nytt, har dragit tusentals "oljiga" bultar efter anvisat moment, aldrig dragit av någon..Fransson skrev:Tänk på att dom flesta smörjmedel minskar friktionen och därmed måste man minska momentdragningen tex vid andvändande av kopparpasta så ska du minska momentet med 40%

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Fromm ny vfr typ
I vissa verkstadshandböcker finns i vissa fall olika moment, inoljade bultar eller torra bultar.
Men har man rost och skit i gängorna samt torra bultar så blir det också fel moment.
Jag har momentnyckeln i handleden
Men har man rost och skit i gängorna samt torra bultar så blir det också fel moment.
Jag har momentnyckeln i handleden

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Fromm ny vfr typ
Verkar vara lite likt oljediskussioner det här med åtdragning. Själv har jag en momentnyckel jag använder vid speciella tillfällen, som till jul o midsommar
För att klargöra bulten i mitt fall så har alltså en tidigare ägare haft vissa problem med moment alternativt så har bulten utmattats, samt haft en kopparpastafetisch. Jag gick verkstad på gymnasiet och är en mäster som aaalldrig skulle göra fel.. Iaf så har nya lyset hämtats och ska monteras, fullt med fina E märken och andra världsliga tecken. Passar på att byta lite lampor i instrumentet när det ändå är lätt att komma åt.

Röd Vfr800 -98
Re: Fromm ny vfr typ
Jaha imorrn är stunden kommen. Regbes + bes. Håller mina tummar för nu börjar lappmöglet dunsta. Prognos säger sol och plus hela veckan så det kan gå fort. RÄÄÄtttt sugen att provköra en vfr för första gången. Den ser ledsen ut i garaget i sällskap med ett gäng skunkiga gubbilar.
Röd Vfr800 -98