StigH - En VF750C ok???

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#46 Inlägg av StigH »

Äntligen....
..har jag fått tummen ur och ska försöka få in VF:en i Sverige, officiellt alltså.
Jag har lämnat in nödiga papper för ursprungskontroll och därvid blivit 700:- fattigare.
Bör vara klart om drygt en vecka då ska jag också ha fått ett svenskt reg nummer.
Så nu ska det kollas upp att den överenstämmer med svenska lagar på alla punkter. vilket den fn INTE gör.
Bl a så lyser båda framblinkers med fast ljus under körning, men när det ska blinkas så blinkas det på rätt sätt....
Blir spännande, har inte hittat den funktionen i kopplingsschemat!
Tänkte få den (reg)besiktigad, dvs klar, innan vårrusningen.
Den kan ju inte heller (garage)försäkras innan den har ett eget nummer
(Bild finns på avataren)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#47 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Bl a så lyser båda framblinkers med fast ljus under körning, men när det ska blinkas så blinkas det på rätt sätt....
Blir spännande, har inte hittat den funktionen i kopplingsschemat!
Du får titta i amerikanska kopplingsschemat http://www.denbrook.com/Motorcycles/Schematics

De måsta kopplas ur för besiktningen, men det är väldigt enkelt.
Det sitter i eller bakom lamphuset. De vanliga blinkerskablarna är orange och ljusblå för höger och vänster (kommer aldrig ihåg vilken som är vilken, men det visar sig). Kablarna till positionslyset är samma färger men med en vit rand. Dra ur dom och saken är klar.
Det räcker med att dra ur dom två som kommer från lamporna, allt annat kan sitta kvar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#48 Inlägg av StigH »

Planerade idag att fixa enligt rådet ovan, men först ville jag ha igång hojen. Helt död. Har ju aldrig haft den enligt kopplad enligt original, var ju fel på startreläet vid köpet, nåt som löstes med en quick-fix (fungerande..).
Nu med utbytt relä.. död.
Har jag förstått rätt så måste man ha växel i neutral och koppling inne för start??
Om jag nu förstod elschemat korrekt.
Sen har det visst hänt nåt mera, instr panelen är svart med "tändning på. Där slutade jag pga mörker (i dubbel bemärkelse..)
Batteriet är Ok och laddat (nytt).
Man börjar ju vanligen jobba utan vst handbok, använda sån är ju osportsligt..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#49 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Har jag förstått rätt så måste man ha växel i neutral och koppling inne för start??
Eller... Kopplingen inne gäller bara om du har växel i.
Sen har det visst hänt nåt mera, instr panelen är svart med "tändning på. Där slutade jag pga mörker (i dubbel bemärkelse..)
Batteriet är Ok och laddat (nytt).
Om den är helt död och inget lyser när du slår på tändningen så har troligen huvudsäkringen gått.

Den sitter i den lilla svarta boxen tillsammans med startreläet. Dra upp och av multikopplingen ovanför, vik ner locket och kolla.
Det är ingen vanlig säkring utan special, ser ut som en liten plåtbit som sitter med två skruvar. Det ska finnas en reserv i locket, gör det inte det så får du åka till någon Hondahandlare eftersom det som sagt är special. Köp isf minst två samtidigt så att du har en i reserv. Den brukar vara på 30A.
Man börjar ju vanligen jobba utan vst handbok, använda sån är ju osportsligt..
Um, kan vara rätt bra att ha :wink:
Originalböcker finns här, helt gratis att ladda ner http://thepit.shacknet.nu/honda
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#50 Inlägg av StigH »

Ska ut en sväng idag och fortsätta..
Nja, jag använde ett startrelä från donatorhojen, en -83 och säkringen är OK, har mätt den, även visuelltgranskat. :?
Jag HAR en original Honda verkstadshandbok på eng, ty, fra, och spanska, bara att välja vad man känner för.
Outputen till "övrigt" (instr panel etc) hämtas från 4-poliga koppl blocket ovanpå reläet och där tycks något fallera...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#51 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Outputen till "övrigt" (instr panel etc) hämtas från 4-poliga koppl blocket ovanpå reläet och där tycks något fallera...
Om huvudsäkringen är ok så är nästa steg att det kan vara någon av småsäkringarna. Jag vet inte helt säkert var dom sitter på 750C, men på 1100C sitter dom i en box bakom tutorna under lamphuset, så troligen sitter dom där även på din.

Att något skulle vara fel i outputen från kopplingsblocket ovanpå reläet är ovanligt, men du kan ju kolla att alla kablar (även dom två grova) sitter som dom ska. Den enda elen som brukar faliera under soffan är de tre gula kablarna från generatorn som man då bör löda och klä med krympslang. Sen är det problemet ur världen tills den dagen man ev. ska lyfta ur motorn.
Jag HAR en original Honda verkstadshandbok på eng, ty, fra, och spanska, bara att välja vad man känner för.
Ok, dåså. Men det är boken för Europamodellen. USA-modellen (låter som om du har en sån med tanke på dina positionsljus) är lite annorlunda, särskilt med elen. Men det kan du kolla i länkarna jag postade ovan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#52 Inlägg av StigH »

Vi löser det här... Får jag bara jobba ifred för den bättre hälften så...
Säkringarna är kollade, de sitter i en box under limpan.
Begriper jag bara principerna för hur man kopplat och tänkt så ska vi lösa detta, som förmodligen är en skitsak.
Det enda som gjordes inför hemfärden var ju att brygga startreläet med en annan startswitch, övrig el funkade ju...Den switchen brann f ö upp nånstans i norra Tyskland, efter det blev det springstart :lol:
Pga detta kom jag sist av färjan i Varberg och fick som belöning "blåsa ballong", vilket tog så lång tid att de hann stänga grindarna ut från terminalområdet..
Man har ju pysslat med el och elektronik i över 40 år!
Studera schemat noga, förstå hur Honda tänkt, mät upp, jämför med förväntade "börvärdet"- hitta felet - och fixa.
Hoppas jag... :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#53 Inlägg av StigH »

Detta var nåt av det mest korkade fel jag sett..
Det var säkringen vid startreläet!
Men, En resistansmätning med beepern i multimetern visade OK, dvs det var under 100ohm.
Så det var 12v på BÅDA sidor om säkringen, ( med nyckel "från") när jag sen skulle ta isär reläet visade det sig att det var ett avbrott som med en ohmmeter visade "ok". En osynlig spricka i säkringsplåten, inte helt osannolikt åstadkommen av mig när jag tvättade ur och kollade insidan på reläet och ffa kontaktytorna.
Säkringen funkade som ett stort motstånd... :shock:
Till min förvåning fanns det en reservsäkr i locket så nu är det bara att handla en ny reservsäkring i morgon..
Och montera tillbaka startreläet och pröva igen..
Case closed, hoppas jag..
Bilagor
35850MB0007_2_large.jpg
35850MB0007_2_large.jpg (10.83 KiB) Visad 9699 gånger
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

[color=red]LÄS DETTA!!!![/color]

#54 Inlägg av StigH »

Jaha, då har jag gjort det som jag aldrig tidigare råkat ut för på hoj - jag gick omkull..Ordentligt.
Visiret fullständigt förstört och en del mindre blessyrer. (inga handskar!)
Aldrig hänt trots flera decenniers hojande. Nu kan kan inte skryta om det längre. :lol:
Anledningen? Fastnade med arbetsbyxorna i ett utstickande fäste som ska hålla batterikåpan samtidigt som den inte ordentligt fastlåsta sadeln flyttade sig bakåt, så sig en planerad lätt inbromsning blev - tvärstopp!
Men allvarligast var detta. Jag funderade på "ska jag gå in och hämta hjälmen för dessa knappt 400meters körning"?
Jodå, självklart ska jag göra det som jag alltid predikar för andra...
Körde fejset i gatan nån meter och visiret totaltförstört. Hur jag skulle sett ut om jag INTE haft hjälmen på - det kan man fråga sig.. :roll:

SÅ ÄN EN GÅNG: SKYDDSUTRUSTNING PÅ - ÄVEN VID DEN KORTASTE FÄRDEN!!!!
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#55 Inlägg av TG »

Surt att du gick ikull... men det viktigaste är att du kan skriva om det efteråt...

Även bra att du verkar ha en inre "röst" som visste vad som komma skulle.... :?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#56 Inlägg av Jimmy.S »

TG skrev:Surt att du gick ikull... men det viktigaste är att du kan skriva om det efteråt...
Detta var väldigt klokt skrivet

Och jag håller med, skydden ska man inte slarva med

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: [color=red]LÄS DETTA!!!![/color]

#57 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:[...]Körde fejset i gatan nån meter och visiret totaltförstört. Hur jag skulle sett ut om jag INTE haft hjälmen på - det kan man fråga sig.. :roll:

SÅ ÄN EN GÅNG: SKYDDSUTRUSTNING PÅ - ÄVEN VID DEN KORTASTE FÄRDEN!!!!
ATGATT... ;-) Bra att det gick något så när bra med dig. Transplantera käkar och läppar är nog lite svårt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#58 Inlägg av StigH »

Nu har Trpt styrelsen hört av sig ang "ursprungskontrollen" på min import.
För liten mängd papper inkomna. En kort diskussion i telefon om vad de ville ha löste en del, så nu får det allt jag har så de tycks bli nöjda.
Nästa steg är reg bes.
Nåt geni inom byråkratikåren (som VI avlönar) har beslutat att reg bes inte godkänds som kontrollbesiktning, dvs man måste först göra en reg bes och därefter även en kontrollbes. Nästan samma jobb 2ggr..
Supersmart!! Undrar vem som får betala, gissa en gång.. :roll:
Reg bes medför bl a att fordonet får ett reg nummer, dvs jag kan försäkra det. Viktigt, även om det kommer att stå i garage..

Ang incidenten i tidigare, det märks att kroppen inte är 25 längre...Aj!!
Farfars gamla käpp från 30-talet gör en viss tjänst.. :lol:
Edit:
Klipper in mail från SBP
"Hej!
Registreringsbesiktning är inte samma som kontrollbesiktning.Du behöver göra både en registreringsbesiktning och en kontrollbesiktning.
Vänliga hälsningar
Silvia"
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#59 Inlägg av tersan »

StigH skrev:...Nåt geni inom byråkratikåren (som VI avlönar) har beslutat att reg bes inte godkänds som kontrollbesiktning, dvs man måste först göra en reg bes och därefter även en kontrollbes. Nästan samma jobb 2ggr..
Hmm... vad är det som är samma? Om inte regelverket ändrats på sistone så är det ju två helt olika regelverk. I praktiken brukar man dock göra bägge besiktningarna vid samma tillfälle, för det har man väl inte satt stopp för?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#60 Inlägg av StigH »

tersan skrev:
StigH skrev:...Nåt geni inom byråkratikåren (som VI avlönar) har beslutat att reg bes inte godkänds som kontrollbesiktning, dvs man måste först göra en reg bes och därefter även en kontrollbes. Nästan samma jobb 2ggr..
Hmm... vad är det som är samma? Om inte regelverket ändrats på sistone så är det ju två helt olika regelverk. I praktiken brukar man dock göra bägge besiktningarna vid samma tillfälle, för det har man väl inte satt stopp för?
Reg bes-folket är överordnade Kontroll bes folket som saknar behörigheten att göra en reg bes så varför detta dubbeljobb?
Inser dock det omöjliga i situationen, det är bara att pynta.. :cry:
När jag gjort reg bes på bil/lb så har jobbet varit nästan identiskt. Man har vid reg bes varit lite petigare med att kolla att allt verkligen är original och att kolla ID.
Nåt måste man väl få för mellanskillnaden mellan 300 spänn (k-bes) och 970 (reg bes)...?
Sätter mig och väntar till all papperexercis är klar. Under tiden kan jag roa mig med att tvätta förgasarna på VF:n. Troligen helt igensatta.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar