Zadde, snart snart snaaart
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Jaha.. efter drygt 70 mil på hojen dom senaste två dagarna så har jag kommit fram till en sak, jag ÄLSKAR min viffer. Hittade också en lång och fin raksträcka med nylagd asfalt på dagens tur. Provade lite av resurserna som finns där inne under tanken. Herregud. För att vara 23 år gammal så händer det fortfarande tillräckligt för mig.
Just det, litet problem som jag har hittat. Den dör på tomgång när motorn är varm. Dör som att man slår på dödaren. Inget bludder eller så alltså.
Vad kan det vara, mellan tummen och pekfingret?
Just det, litet problem som jag har hittat. Den dör på tomgång när motorn är varm. Dör som att man slår på dödaren. Inget bludder eller så alltså.
Vad kan det vara, mellan tummen och pekfingret?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hörde nån på en SMC Knixkörning säga att han byter hoj när den han har nu, inte skrämmer honom mer. Tror han körde han en BMW S1000RR...Zadde skrev:Jaha.. efter drygt 70 mil på hojen dom senaste två dagarna så har jag kommit fram till en sak, jag ÄLSKAR min viffer. Hittade också en lång och fin raksträcka med nylagd asfalt på dagens tur. Provade lite av resurserna som finns där inne under tanken. Herregud. För att vara 23 år gammal så händer det fortfarande tillräckligt för mig.


Får lågt ställt tomgång?Zadde skrev:Just det, litet problem som jag har hittat. Den dör på tomgång när motorn är varm. Dör som att man slår på dödaren. Inget bludder eller så alltså.
Vad kan det vara, mellan tummen och pekfingret?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tror 1200rpm +/-100rpm är normalt. 800rpm är alldeles för lågt.Zadde skrev:Hah jo, det är väl sant.
Okej tomgång, den ligger runt 800 varv nu. Vad är normalt och hur ställer jag den?
Min står på 1500rpm, men det är för att jag vill ha bågen lite mer körbar på gokartbanorna.
På din årsmodell vet jag tyvärr inte var och hur man ställer tomgången. Men ta en titt i servicemanualen för din årsmodell som finns på http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/, så ska det nog ordna sig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Hmpf, ja.. det här är ju.. bah. Hittade en bild på skruven i boken. Men endast på skruven, inte var den sitter. Ingen text som säger något. Kan det vara så att den sitter bakom frontkåporna? isf på vilken sida är troligast så jag inte behöver plocka bort varenda en?
edit: hittade skruven nu. Får se under morgondagens tur om det löste problemet.
edit: hittade skruven nu. Får se under morgondagens tur om det löste problemet.
Mycket snygg hoj du har hittat! Den måste ha spenderat sina år hos varsamma bikers!
Min VFR är samma årsmodell, måste säga att den funkar fantastiskt bra för sin ålder. Den måste ha varit hitech när den kom...
Förutom slitdelarna är det bara laddregulatorn som trasslat för mig.
Reglagen på styret har åldrats väldigt förresten. Plasten eroderar liksom.
Funderar på att byta ut dom.
Tror du har gjort en kanonaffär! /Anders
Min VFR är samma årsmodell, måste säga att den funkar fantastiskt bra för sin ålder. Den måste ha varit hitech när den kom...
Förutom slitdelarna är det bara laddregulatorn som trasslat för mig.
Reglagen på styret har åldrats väldigt förresten. Plasten eroderar liksom.
Funderar på att byta ut dom.
Tror du har gjort en kanonaffär! /Anders
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51
BMW R25 -51
Det där känner jag igen.Anders skrev:Mycket snygg hoj du har hittat! Den måste ha spenderat sina år hos varsamma bikers!
Min VFR är samma årsmodell, måste säga att den funkar fantastiskt bra för sin ålder. Den måste ha varit hitech när den kom...
Förutom slitdelarna är det bara laddregulatorn som trasslat för mig.
Reglagen på styret har åldrats väldigt förresten. Plasten eroderar liksom.
Funderar på att byta ut dom.
Tror du har gjort en kanonaffär! /Anders
och tack

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vadårå'?marasp skrev:fösök att inte smeta det på den orange stopp knappen bara
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Okej, tjuvstopp-problemet blev löst med att höja tomgången. Nu har jag dock ett nytt problem.
Var ute på en 30-mila tur idag. Allt var frid och fröjd, värmen på mätaren låg på hälften hela vägen. När vi kom hem och skulle krypköra dom sista hundra metrarna in på gården så går värmen upp till rött och det börjar pissa vatten.
Någon som har en förklaring till det?
Var ute på en 30-mila tur idag. Allt var frid och fröjd, värmen på mätaren låg på hälften hela vägen. När vi kom hem och skulle krypköra dom sista hundra metrarna in på gården så går värmen upp till rött och det börjar pissa vatten.
Någon som har en förklaring till det?
att den går upp i temp och kokar kan ju bero på flera saker, men eftersom körningen verkar ha fungerat bra så är antagligen motorm frisk, inga läckande topp packningar el. dyl. men jag reserverar mig med antagligen, för när man kommer hemåt så brukar farten sänkas och fartvinden är inte lika effektiv och då jobbar vattenkylsystemet "hårdare"
Det första jag skulle göra nu är att fylla på rätt mångd kylarvatten, starta hojen och varmköra ordentligt, startar kylarfläkten? om inte så har du nog felet där
Det andra jag skulle kollat eller i samband med varmkörningsfasen är om vattnet cirkulerar, mao om vattenpumpen fungerar, frågan är bara hur man ser det på en viffer, kanske någon som har en idé? , på bilar t.ex så kör man igång motorn när man gör en sån här kontroll. öppnar ev locket på expansionskärlet om det är av cirlulationstyp och kollar om det pissar in lite vatten, gör det det så varmkör man till fläkten startar, detta borde du kunna göra på viffern med, när fläkten startar så ska termostaten vara fullt öppen, mao så ska slangen från kylaren vara varm, är den kall så är termostaten kass alternativet vattenpumpen om det nu inte går att se på nåt bra sätt.
En annan sak kan vara att kolla var det pissar vatten med, en slang kan ju vara lite dålig och när tempen är strax över 100 grader så är det ganska bra tryck på vattnet så kan ju en läcka uppstå, även gamla plasthus kan bli dåliga med åren och bli spröda och flexa lite och då läcker det
Det första jag skulle göra nu är att fylla på rätt mångd kylarvatten, starta hojen och varmköra ordentligt, startar kylarfläkten? om inte så har du nog felet där
Det andra jag skulle kollat eller i samband med varmkörningsfasen är om vattnet cirkulerar, mao om vattenpumpen fungerar, frågan är bara hur man ser det på en viffer, kanske någon som har en idé? , på bilar t.ex så kör man igång motorn när man gör en sån här kontroll. öppnar ev locket på expansionskärlet om det är av cirlulationstyp och kollar om det pissar in lite vatten, gör det det så varmkör man till fläkten startar, detta borde du kunna göra på viffern med, när fläkten startar så ska termostaten vara fullt öppen, mao så ska slangen från kylaren vara varm, är den kall så är termostaten kass alternativet vattenpumpen om det nu inte går att se på nåt bra sätt.
En annan sak kan vara att kolla var det pissar vatten med, en slang kan ju vara lite dålig och när tempen är strax över 100 grader så är det ganska bra tryck på vattnet så kan ju en läcka uppstå, även gamla plasthus kan bli dåliga med åren och bli spröda och flexa lite och då läcker det
Okej, då har jag lite att kolla imorgon.Jimmy.S skrev:att den går upp i temp och kokar kan ju bero på flera saker, men eftersom körningen verkar ha fungerat bra så är antagligen motorm frisk, inga läckande topp packningar el. dyl. men jag reserverar mig med antagligen, för när man kommer hemåt så brukar farten sänkas och fartvinden är inte lika effektiv och då jobbar vattenkylsystemet "hårdare"
Det första jag skulle göra nu är att fylla på rätt mångd kylarvatten, starta hojen och varmköra ordentligt, startar kylarfläkten? om inte så har du nog felet där
Det andra jag skulle kollat eller i samband med varmkörningsfasen är om vattnet cirkulerar, mao om vattenpumpen fungerar, frågan är bara hur man ser det på en viffer, kanske någon som har en idé? , på bilar t.ex så kör man igång motorn när man gör en sån här kontroll. öppnar ev locket på expansionskärlet om det är av cirlulationstyp och kollar om det pissar in lite vatten, gör det det så varmkör man till fläkten startar, detta borde du kunna göra på viffern med, när fläkten startar så ska termostaten vara fullt öppen, mao så ska slangen från kylaren vara varm, är den kall så är termostaten kass alternativet vattenpumpen om det nu inte går att se på nåt bra sätt.
En annan sak kan vara att kolla var det pissar vatten med, en slang kan ju vara lite dålig och när tempen är strax över 100 grader så är det ganska bra tryck på vattnet så kan ju en läcka uppstå, även gamla plasthus kan bli dåliga med åren och bli spröda och flexa lite och då läcker det
Fläkten gick för fullt i förrgår när jag kom hem, idag gick den inte.
Vattnet kommer från slangen som sitter framför fotpinnen på höger sida.
Vet inte hur det ser ut på en gammelviffer, men min vfr 800 så satt ju vätskekärlet på vänster sida och en slang som suger fram mer vatten vid behov, är det t.ex för mycket vatten så finns det en slang som evakuerar överbliven vätska, säg att säkringen till fläkten har gott eller att kontakten till tempgivaren som sitter någonstans på vattenkretsen har t.ex oxiderat och därför orsakat fläktavbrott så kan ju vatten läckaget komma från evakueringsslangen vilket är normalt då varmt vatten expanderar en hel del, börjar man nå kokpunkten kan det svämma över en hel del, så kolla upp fläktstyrningen förstZadde skrev:Okej, då har jag lite att kolla imorgon.Jimmy.S skrev:att den går upp i temp och kokar kan ju bero på flera saker, men eftersom körningen verkar ha fungerat bra så är antagligen motorm frisk, inga läckande topp packningar el. dyl. men jag reserverar mig med antagligen, för när man kommer hemåt så brukar farten sänkas och fartvinden är inte lika effektiv och då jobbar vattenkylsystemet "hårdare"
Det första jag skulle göra nu är att fylla på rätt mångd kylarvatten, starta hojen och varmköra ordentligt, startar kylarfläkten? om inte så har du nog felet där
Det andra jag skulle kollat eller i samband med varmkörningsfasen är om vattnet cirkulerar, mao om vattenpumpen fungerar, frågan är bara hur man ser det på en viffer, kanske någon som har en idé? , på bilar t.ex så kör man igång motorn när man gör en sån här kontroll. öppnar ev locket på expansionskärlet om det är av cirlulationstyp och kollar om det pissar in lite vatten, gör det det så varmkör man till fläkten startar, detta borde du kunna göra på viffern med, när fläkten startar så ska termostaten vara fullt öppen, mao så ska slangen från kylaren vara varm, är den kall så är termostaten kass alternativet vattenpumpen om det nu inte går att se på nåt bra sätt.
En annan sak kan vara att kolla var det pissar vatten med, en slang kan ju vara lite dålig och när tempen är strax över 100 grader så är det ganska bra tryck på vattnet så kan ju en läcka uppstå, även gamla plasthus kan bli dåliga med åren och bli spröda och flexa lite och då läcker det
Fläkten gick för fullt i förrgår när jag kom hem, idag gick den inte.
Vattnet kommer från slangen som sitter framför fotpinnen på höger sida.
Okej, får gå igenom kylsystem/säkringar imorgon. Tack för tipsen.Jimmy.S skrev:Vet inte hur det ser ut på en gammelviffer, men min vfr 800 så satt ju vätskekärlet på vänster sida och en slang som suger fram mer vatten vid behov, är det t.ex för mycket vatten så finns det en slang som evakuerar överbliven vätska, säg att säkringen till fläkten har gott eller att kontakten till tempgivaren som sitter någonstans på vattenkretsen har t.ex oxiderat och därför orsakat fläktavbrott så kan ju vatten läckaget komma från evakueringsslangen vilket är normalt då varmt vatten expanderar en hel del, börjar man nå kokpunkten kan det svämma över en hel del, så kolla upp fläktstyrningen förstZadde skrev:Okej, då har jag lite att kolla imorgon.Jimmy.S skrev:att den går upp i temp och kokar kan ju bero på flera saker, men eftersom körningen verkar ha fungerat bra så är antagligen motorm frisk, inga läckande topp packningar el. dyl. men jag reserverar mig med antagligen, för när man kommer hemåt så brukar farten sänkas och fartvinden är inte lika effektiv och då jobbar vattenkylsystemet "hårdare"
Det första jag skulle göra nu är att fylla på rätt mångd kylarvatten, starta hojen och varmköra ordentligt, startar kylarfläkten? om inte så har du nog felet där
Det andra jag skulle kollat eller i samband med varmkörningsfasen är om vattnet cirkulerar, mao om vattenpumpen fungerar, frågan är bara hur man ser det på en viffer, kanske någon som har en idé? , på bilar t.ex så kör man igång motorn när man gör en sån här kontroll. öppnar ev locket på expansionskärlet om det är av cirlulationstyp och kollar om det pissar in lite vatten, gör det det så varmkör man till fläkten startar, detta borde du kunna göra på viffern med, när fläkten startar så ska termostaten vara fullt öppen, mao så ska slangen från kylaren vara varm, är den kall så är termostaten kass alternativet vattenpumpen om det nu inte går att se på nåt bra sätt.
En annan sak kan vara att kolla var det pissar vatten med, en slang kan ju vara lite dålig och när tempen är strax över 100 grader så är det ganska bra tryck på vattnet så kan ju en läcka uppstå, även gamla plasthus kan bli dåliga med åren och bli spröda och flexa lite och då läcker det
Fläkten gick för fullt i förrgår när jag kom hem, idag gick den inte.
Vattnet kommer från slangen som sitter framför fotpinnen på höger sida.