Nilsson - Äntligen mc-kort och en VFR!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ska se vad jag kan göra. Återkommer.Nilsson skrev:Ja det skulle vara till stor hjälp, det bästa skulle vara om du kan mäta från höger del av plasten som klistermärket sitter på till markeringen som talar om om den är slut.
Edit: Duger detta? Klicka på förstoralänken för att se en riktigt stor bild.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen orsak.Nilsson skrev:Grymt!
Det blir jättebra, tackar så mycket!
Jag har ärligt talat inte riktigt förstått hur man tyder klistermärket. Ska man byta kedja när den yttersta biten på tänderna hamnar vid lodlinjen för "Replace chain"?
Om så är fallet har jag svårt att förstå vad "New" ska ange egentligen, devs vad pekar det på, på drevet??
Edit: Förresten, tänk på att översta skalan på talmetern anger tum! Den nedre är centimeter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
I min instruktionsbok så står det att man skall kolla på yttrersta delen av drev-piggarna. När de passerar change chain med rätt spel på kedjan så skall man byta kedjan. När kedjan är ny är den kortare och då kommer drev-piggarna att vara längre till vänster med rätt spel på kedjan.
Tog en liten bild på intruktionen:

Tog en liten bild på intruktionen:

Testade att spänna kedjan, och jag tror inte att den behöver bytas. Kom inte i närheten av den där markeringen.
Håller nu på att planera hur jag skall fixa till motorcykeln.
Första steget var att plocka av alla kåpor och putsa upp dem till nyglans, vilket är klart.
Sedan kommer följande lista
1. Byta olja och oljefilter
2. Tvätta kedja med fotogen + smörja upp den.
2. Byta tändstift, kylarvätska, termostat, luftfilter, soppafilter.
3. Byta bromsbelägg, fram + bak.
4. Kolla ventilspel.
5. Köra igenom någon förgasarrengöring
6. Synkronisera förgasare.
7. Byta laddregulator
8. Byta bakdäcket
Kommer uppdatera tråden varteftersom jag gör punkterna
Hittade för övrigt att en förgasarsynkroniseringsnippel var helt öppen dvs saknade "hatten" som sitter där.. kanske därför som den gick lite konstigt på lägre varv.. bara hoppas att det inte varit så särskilt länge.
Håller nu på att planera hur jag skall fixa till motorcykeln.
Första steget var att plocka av alla kåpor och putsa upp dem till nyglans, vilket är klart.
Sedan kommer följande lista

1. Byta olja och oljefilter
2. Tvätta kedja med fotogen + smörja upp den.
2. Byta tändstift, kylarvätska, termostat, luftfilter, soppafilter.
3. Byta bromsbelägg, fram + bak.
4. Kolla ventilspel.
5. Köra igenom någon förgasarrengöring
6. Synkronisera förgasare.
7. Byta laddregulator
8. Byta bakdäcket
Kommer uppdatera tråden varteftersom jag gör punkterna

Hittade för övrigt att en förgasarsynkroniseringsnippel var helt öppen dvs saknade "hatten" som sitter där.. kanske därför som den gick lite konstigt på lägre varv.. bara hoppas att det inte varit så särskilt länge.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Isf stämmer det som jag trodde. Är inte inte i närheten av byte än.Nilsson skrev:I min instruktionsbok så står det att man skall kolla på yttrersta delen av drev-piggarna. När de passerar change chain med rätt spel på kedjan så skall man byta kedjan. När kedjan är ny är den kortare och då kommer drev-piggarna att vara längre till vänster med rätt spel på kedjan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ser fram emot guiden!Nilsson skrev:Idag kollade jag ventilspelet på cylinder #1 och #2, blev förvånad över hur enkelt det var.. som tur va alla inom spec trots mina 6300 mil![]()
Ska försöka posta en guide för intresserade.. Ska ju kolla på resterande cylindrar också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!