Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#286 Inlägg av H2SO4 »

adrian_vg skrev:
Tegfors skrev:Placerar du den så du kan ta in den "icke-körtid"?? Lär spara mycket batteri att kunna hålla den i värmen i mer än 23 timmar av dygnet :wink:
Den sitter med buntband, så man kan säga att den är "permanent" fastsatt.
Du menar en temporärlösning som blivit en permanentlösning bara för att den faktiskt fungerar? ;-)
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#287 Inlägg av adrian_vg »

H2SO4 skrev:Du menar en temporärlösning som blivit en permanentlösning bara för att den faktiskt fungerar? ;-)
Nu när du säger det... :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#288 Inlägg av adrian_vg »

Hade ett ärende till apoteket på Akkis i Uppsala. Skulle iväg och drog igång proceduren med skivbromslåsborttagning, hjälmpåtagning, koppla i el till handskarna och ta på dem, kolla att remmarna på ryggsäcken båda är kopplade, sen kolla jackförslutningen i halsen, torrkicka med dekomp fyra-fem gånger, söka kompressionsläget och kicka till för kungen och fosterlandet. Första försöket tände nästan, lyfte mig en halvmeter upp när motorn kickade bakut, men startade inte helt och hållet så det var bara att starta om proceduren med torrkickningen igen. Nu gick det. Sen koppla in handskelen till bågen och rulla iväg.

Tog väl kanske fem-sex minuter totalt. Och allt under en stilla åskådande fascination av en rullstolsbunden äldre herre som började med att sitta under taket vid ingång 70 och sen successivt rulla närmare mig (jag stod i cykelstället längst bort) i duggregnet för att sluta ett par meter bort och på parkettplats från mig och Edwin.

Vad säger man i såna lägen? Tiger som muren? Säger hej, hej? Denna gång blev det det förstnämnda och med en beslutsam koncentration på kickningen. Edwin är en oförlåtande brutal jäkla best att starta halvvarm och i fuktigt och småkallt väder... :?

Ser mycket fram emot våren och vifferns silkeslena motor och elstart. :)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#289 Inlägg av adrian_vg »

Vem fanken behöver årskort på Friskis' eller springa runt i skogen eller en inomhushall och ha sig, när man får all motion en karl kan tänkas behöva av att kicka igång en tjurig mc...

Tankade efter jobbet och spenderade tjugo minuter (kickandes, om nu någon mot all förmodan missat det) på att försöka ta mig därifrån, så att jag kunde köra upp de där jämrans dinosaurerna jag just betalat för. Svetten lackade och rann överallt. Tur att det åtminstone bara var lite ovanför nollan ute. :roll:

Man hade oflyt idag med kickandet, kort sagt... Vänsterljumsken känns inte heller helt topp. Måste ha sträckt den i kickandet. Önskar jag hade en bärs hemma...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#290 Inlägg av adrian_vg »

Vardagsfilosoferande i bilköer på väg till jobbet har sina risker...

Jag insåg precis i en blixt av klarsyn, att jag ägnar 7-8 månader varje år till att köra runt på en råttig lågteknologisk motorcykel från åttiotalets början... På frivillig basis utsätter jag mig alltså för frustration, irritation, neroljande av naturen och allmänt vibrerande, på en motorcykel som jag älskar att hata.

Vad är egentligen definitionen på en sado-masochist?? :roll:

Om jag ändå ska köra runt på en offroadare större delen av året är det antagligen dags att tänka på att byta till något som är mindre jobbigt för ens nerver. Kanske en tvåcylindrig Aprilia RXV... Blev väldgit sugen på en efter Hennings test i MC-Nytt för några nummer sen. Hmmm...
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#291 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Vad är egentligen definitionen på en sado-masochist?? :roll:
Hört om masochisten och sadisten som träffades?

Masochisten: "Snäääälla, piska meeeeeeeeeeej!!!!"

Sadisten: "NÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Om jag ändå ska köra runt på en offroadare större delen av året är det antagligen dags att tänka på att byta till något som är mindre jobbigt för ens nerver. Kanske en tvåcylindrig Aprilia RXV... Blev väldgit sugen på en efter Hennings test i MC-Nytt för några nummer sen. Hmmm...
Och visst är det skönt med elstart än att nästan slå ihjäl sig på en kick?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#292 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Hört om masochisten och sadisten som träffades?

Masochisten: "Snäääälla, piska meeeeeeeeeeej!!!!"

Sadisten: "NÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Ok, självplågare då. ;-)

Tyrannosaurus skrev:Och visst är det skönt med elstart än att nästan slå ihjäl sig på en kick?
Skojar du? Fast risken för dött batteri verkar överhängande.

Gick en kurs SMC-kurs igår och det var en till kille till som kom på båge förutom mig. Han hade en Aprilia streetfighter-ett-eller-annat med insprutning och elstart förstås. När vi skulle hem fick han njöö-njöö-njöööööö-vfrooom ett tag innan den startade.

Börjar smått undra om elstart för vinterbruk är så bra. Skulle väl vara om bågen har både kick och elstart. Yamaha XT600 hade nån årgång med både och, men skaffar man en sån missar man den nu förmånliga försäkringen hos If med 50% rabatt på andrahojen... :?

Om man nu inte kan få ha hela kakan och äta upp den, kan man väl iaf få nibbla lite på den... :roll:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#293 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Och visst är det skönt med elstart än att nästan slå ihjäl sig på en kick?
Skojar du? Fast risken för dött batteri verkar överhängande.

Gick en kurs SMC-kurs igår och det var en till kille till som kom på båge förutom mig. Han hade en Aprilia streetfighter-ett-eller-annat med insprutning och elstart förstås. När vi skulle hem fick han njöö-njöö-njöööööö-vfrooom ett tag innan den startade.

Börjar smått undra om elstart för vinterbruk är så bra.
Jo friskt batteri är en förutsättning och troligen också en snabbanslutning för en Ctek-laddare.
Skulle väl vara om bågen har både kick och elstart.
Då får du backa till 70-talet när i stort sett alla hojar hade både kick och elstart. Å andra sidan var det få eller inga offroader som hade elstart då.
Yamaha XT600 hade nån årgång med både och, men skaffar man en sån missar man den nu förmånliga försäkringen hos If med 50% rabatt på andrahojen... :?
Varför? Det spelar väl ingen roll vad hojen är för årsmodell :?:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#294 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Yamaha XT600 hade nån årgång med både och, men skaffar man en sån missar man den nu förmånliga försäkringen hos If med 50% rabatt på andrahojen...
Tyrannosaurus skrev:Varför? Det spelar väl ingen roll vad hojen är för årsmodell :?:
Nej, det är sant, årsmodellen spelar egentligen ingen roll, men det underlätter om den är lite nyare, om man tänker sig reservdelar.

Men det jag menade var försäkringskostnaderna. Med If's Hondaförsäkring som jag har idag för viffern, har man 50% rabatt på premien för andrahojen om den också är en Honda. Med en Yamaha, istf en Honda, som vinterhoj blir det mycket dyrare för mig.

Jag betalar idag en knapp hundring i månaden för Edwin i helförsäkring/helår. Jag behöver inte ens ha den avställd mer under sommaren.

Pengarna talar sitt klara språk. :?
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#295 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Men det jag menade var försäkringskostnaderna. Med If's Hondaförsäkring som jag har idag för viffern, har man 50% rabatt på premien för andrahojen om den också är en Honda. Med en Yamaha, istf en Honda, som vinterhoj blir det mycket dyrare för mig.
En XR600 då?
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#296 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Men det jag menade var försäkringskostnaderna. Med If's Hondaförsäkring som jag har idag för viffern, har man 50% rabatt på premien för andrahojen om den också är en Honda. Med en Yamaha, istf en Honda, som vinterhoj blir det mycket dyrare för mig.
En XR600 då?
Den har bara kick. ;-)
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#297 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:
En XR600 då?
Den har bara kick. ;-)
Till XR600R finns elstartkit att köpa, bl.a. hos Baja Designs. Annars har XR600L elstart. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#298 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Till XR600R finns elstartkit att köpa, bl.a. hos Baja Designs. Annars har XR600L elstart. :)

Hmm... Du menar inte 650:an? Den har jag för mig ska ha elstart från start.

Edit: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... L%2093.htm

Har du sett sitthöjden? Jag kommer att få svindel...
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#299 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Till XR600R finns elstartkit att köpa, bl.a. hos Baja Designs. Annars har XR600L elstart. :)

Hmm... Du menar inte 650:an? Den har jag för mig ska ha elstart från start.

Edit: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... L%2093.htm

Har du sett sitthöjden? Jag kommer att få svindel...
Nä, jag menade XR600L. Föregångaren till XR650L. Eller tänker jag fel nu...? Men 650 kanske duger då?
Sitthöjden vänjer man sig vid. Med väldigt mycket god vilja når jag precis ner med tåspetsarna på båda sidor på min XR400 (sitthöjd 930 mm (enl spec i alla fall)), men det går att hantera. Det kan bli lite jobbigt i terräng, när marken sluttar rejält åt ett håll och kroppen tvunget vill sätta ner foten på samma sida... :shock:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#300 Inlägg av adrian_vg »

Har kollat lite på Blocket på XR600R-maskinerna. De finns men kostar skjortan, även de som är femton år gamla... Är de verkligen så bra??
===

Skriv svar