Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#241 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Varför inte Biltemas oljebaggar? Kunde vara kul att studera om de förökar sig om man matar dem lite varje dag... :wink:
Provade dem ju i somras, men det var småjobbigt med vattning och så. Vintertemperaturer gör dem dessutom slöa. Gummimattan får ta det värsta om Edwin blir inkontinent igen, och baggarna får ta om hand det som kommer utanför mattan.

Rerun skrev:Det är nog de där 15W som förklarar varför den beter sig som den gör om morgnarna. 50 resp. 40 har egentligen bara med egenskaperna vid arbetstemperatur att göra.
Jo jag vet vet att sista siffrorna anger "tjockleken" vid driftstemperatur. Men skulle 5W göra sån skillnad vid kallstart??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#242 Inlägg av adrian_vg »

Viffern startade på andra försöket imorse, dessutom snurrar den runt lättare på startmotorn innan den går igång. Tror den tunnare oljan gjorde susen.

Känns som om detta är sista veckan med viffern för i år (om jag kan med hela veckan ut...). Fingrar och fingertopparna pallar inte lägre temperaturer än vad det är nu. Dessutom känns det slipprigt på vägarna på ett alldeles onödigt spännande sätt... Det blir till att plocka fram Edwin och de elektriska handskarna igen. :cry:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#243 Inlägg av adrian_vg »

Vilken morgon... Två minusgrader och frost och skit överallt. Jag tar Edwin idag. På med stället och stelt gå ut på trappan på altanen. Kicka runt lite för att ladda järnet och sen vrida om nyckeln. Vrid... Går inte. Fastfrusen... Hoppa av igen och stelt gå uppför den vingliga trappan igen och leta efter låssprej. Hittade den snabbt, hurra! Pfffft, pft, pst... Sprejen är slut. Bara gas kommer ut. Gaah!! In igen uppför trappen, och leta efter en tändare. Hittar fruns fjuniga plasttändare med minimal låga. Värmer nyckeln en stund. Försöker vrida runt låset. Nope. Värma mer. Vrida. Nope. Försöker frammana mer låssprej ur en tom flaska med viljestyrka, men utan större framgång. Grannen (nyinflyttad) som plockar trädgårdsavfall i bilen traskar glatt förbi med ett klämkäckt jävla hej, och jag mumlar fram ett irriterat hej också. Försöker vrida om nyckeln igen, men ingen framgång.

Låser Edwin igen och tar med pinalerna till framsidan och viffern. Får börja med att skrapa bort ett tjock lager frost från sadeln, som är kall och hård... När jag sätter tillbaka skivbromslåset i hållaren bakpå, börjar en strid ström iskallt vatten från det lilla taket över ytterdörren rinna. Rakt ner innanför nacken på mig medan jag böjer mig fram och sätter fast låset. Med ett extremt omanligt "iiiiii"hoppar jag undan och känner iskallt vatten rinna jämns med ryggen ända ner till kallingarna. Det är kallt. Väldigt kallt!

Viffern startar iaf på tre försök. Kommer iväg till jobbet men en kvart senare än vanligt och hamnar mitt rusningen. Brandkåren är också ute en masse av nån anledning och tjutert mig i örat.

Kommer iaf fram till jobbet utan bildrullar.

Och så slog jag mig själv rakt smack i pannan med galgen skyddställsjackan hänger på, så jag såg i kors för en kort stund.

Hur har er morgon varit...? :roll:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#244 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Hur har er morgon varit...? :roll:
I jämförelse med din: totalt händelselös... ärligt talat är jag lite impad över att du kör hoj året runt, till-och-från jobbet. Det mest spännande som händer mig är att jag kanske får köra om nån som ligger i 85 på 90-vägen... :(

Fick MC-Folket igår: grattis till kändisskapet! :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#245 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:I jämförelse med din: totalt händelselös... ärligt talat är jag lite impad över att du kör hoj året runt, till-och-från jobbet. Det mest spännande som händer mig är att jag kanske får köra om nån som ligger i 85 på 90-vägen... :(
Tack! Jag kör mc för att jag tycker om det.

Du bor ju rätt med tanke på väder. Kan du köra mc till jobbet alls, eller är det massor med prylar som ska med som gör att du inte kan det?

Just nu har jag konkurrens på jobbet med en byggkonsult (tror jag) som fortfarande kör sin KTM 990 Adventure på morgonarna. Verkar helt oförklarligt ha blivit nåt av en tävling om vem som håller ut längst tror jag. :lol:
tersan skrev:Fick MC-Folket igår: grattis till kändisskapet! :wink:
Posten kom sent igår. Hämtade den imorse innan jag tuggade igång viffern... Var jag med i tidningen? Nåt med BKK? Får sluta tidigare på jobbet och kolla. :D
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#246 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Du bor ju rätt med tanke på väder. Kan du köra mc till jobbet alls, eller är det massor med prylar som ska med som gör att du inte kan det?
Nä, inga prylar mer än telefon, kalender och enklare ombyte. Det är nog mest det att jag är lite för bekväm... :oops: Det lockar inte att köra i ur och skur helt enkelt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#247 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det är nog mest det att jag är lite för bekväm... :oops: Det lockar inte att köra i ur och skur helt enkelt.
Det passar inte alla att köra i ur och skur. I mitt fall är incentivet att jag vill slippa cykla lite drygt en mil åt ena hållet och ha en megabacke framför mig på morgonen. Man kan nog säga att jag nog gör vad som helst bara jag slipper cykla till jobbet. Kanske inte åka buss då... :oops: Det är de små sakerna... ;-)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#248 Inlägg av adrian_vg »

Direkt när jag kom hem, hämtade jag fram en flaska WD40 och gick iväg till Edwin. Här ska oljas! Två sprejar rakt ner i tändningen och nyckeln gick runt smidigare än någonsin. Startade den, körde runt huset och fick soppatorsk precis när jag körde upp på garageinfarten. Hundra meter var det... Måste ha varit mindre i tanken än vad jag trodde, eller så har nån slangat under vintern. :roll: Nå, imorgon får jag köra på reserven till macken innan jobbet och hoppas att soppan räcker dit.

Nu ska jag bara dra elsladdarna i jackan och ner i ärmarna, men det är ett projekt jag tar efter middagen. Sen, äntligen, är det dags att ta Edwin till jobbet.

Skönheten och odjuret. Vem som är vem? Döm själva. ;-)

Bild
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#249 Inlägg av adrian_vg »

Tankad (Edwin) och överhettad (jag). Bytte till hela vintermunderingen innan jag kollat yttertemperaturen - tio plusgrader. Jag liknade mest en blöt disktrasa när jag kom in på jobbet imorse...

Första turen för säsongen med Edwin var något av en besvikelse; var är all effekt, bromsar och känsla i kopplingen?? :cry:

Å andra sidan fick jag baken ordentligt masserad av vibrationerna från motorn...

Och så luktar jag bränd olja om ben och skrev igen. Oh joy of joys... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#250 Inlägg av adrian_vg »

En stor bult, ca M12x100, trillade av Edwin igår när jag sparkade igång järnstaketet. Idag hittade jag en passande bricka på gummimattan jag har Edwin uppställd över. Har inte den blekaste aning om var den kom ifrån. Motorn funkar som den ska och allt hänger ihop. Mekning och felsökning till helgen...

Eller så har nån skämtare lagt en lös bult på bågen, att trilla av, och att skrämma upp mig med... :roll:
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#251 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:En stor bult, ca M12x100, trillade av Edwin igår när jag sparkade igång järnstaketet. Idag hittade jag en passande bricka på gummimattan jag har Edwin uppställd över. Har inte den blekaste aning om var den kom ifrån. Motorn funkar som den ska och allt hänger ihop. Mekning och felsökning till helgen...

Eller så har nån skämtare lagt en lös bult på bågen, att trilla av, och att skrämma upp mig med... :roll:
M12x100, det låter som antingen ett motorfäste eller något till svingen/länkaget/stötdmparen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#252 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:M12x100, det låter som antingen ett motorfäste eller något till svingen/länkaget/stötdmparen.
Motorfäste tänkte jag också. Måste ha upp motorcykeln på depåstödet för att se ordentligt dock. Tack för tipset iaf!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#253 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:M12x100, det låter som antingen ett motorfäste eller något till svingen/länkaget/stötdmparen.
Bra gissat! Det visade sig mycket riktigt vara ett motorfäste. Närmare bestämt det på toppen som fäster in mot övre ramröret.

Frun hade av någon outgrundlig anledning fått med sig bulten till jobbet så jag fick leta rätt på en annan liknande bult. Denna gång använde jag låsbrickor också. Fadrens megaverktygslåda innehåller allt och lite till för mekaniskt fix!

Edwin kändes lite svajig vid gaspådrag för några dagar sen. Kanske att det var den tappade bulten jag kände.

Passade också på att byta slangklämma till högra förgasaren mot luftburken. Den var som mjuk plast och gick inte att dra åt mer. Ingen tjuvluft här inte! Inte efter upptäckten Race Repairs gjorde på Gröna Faran...

Måste kolla frambromsen också. Misstänker att jag fått WD40 på skivan och beläggen... Frambromsen tar knappt nåt längre. Avfettning av oket, spritning av skivan och byte av belägg är nog av nöden, och det snarast.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#254 Inlägg av adrian_vg »

Uppskattar min VFR mer än någonsin. Varför? Jo för att jag tog Edwin till Knivsta från Uppsala igår em. Motorväg och 110km/h, eller ja, runt 100 iaf...

Maken till obekväm motorcykel på snabb väg har jag aldrig kört tidigare. All fartvind hamnar rätt på överkroppen så man får hålla i sig för kung och fosterland i styret. Att klämma om tank med knäna går ju knappt, bågen är ju för smal! Fotpinnarna känns som om de bättre skulle platsa på en fiskebåt, så långt fram som de är; hängde på tåspetsarna mest hela tiden.

Att Edwin wobblar i mätarfarter över 110km/h bara bekräftar det, en XL600R ska köras i stadstrafik, alt max 70km/h eller på grusvägar.

Kraften i motorn räcker iaf till bra. När jag kom ut på 90-vägen innan motorvägen från Uppsala blev jag smått chokaderad över att Edwin inte orkade mer än knappt 90km/h på femman. Ända tills jag insåg att jag bara vridit halvvägs på rullen... Vred ett kvarts varv till och motorn började bröla ordentligt och tog ett rejält skutt framåt så att jag hängde som en vante i styret nästan. Anade aldrig att en 26 år gammal 600:a stånka kunde vara så kraftfull... Jag kör ju mest på trean, och ibland fyran, på ca 3000-4000rpm under pendlingen till jobbet.

För att återgå till viffern, kåpan gör mer än man kan tro. Alla mina tidigare motorcyklar har ju haft kåpa, så man har blivit lite hemmablind sas. Först iom Edwin igår har jag insett riktigt hur mycket en kåpa gör. Vifferns kåpa gör också trots sin storlek ett riktigt bra jobb! Dessutom sitter fotpinnarna rätt... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#255 Inlägg av adrian_vg »

Gaah! Måste byta bromsbelägg på Edwin. Insåg varför frambromsen tog så dåligt... WD40 från förra vintern har runnit ner på ok, skiva och belägg... :x :gnissla
===

Skriv svar