Vedermödorna fortsätter. Börjar så smått längta tillbaka till mitt behagligt händelselösa live med viffer...
Dagens händelse utspelade sig medan jag var gräsänkligen för några timmar och skulle testaköra lill-duken inför en ev försäljning och gårdagens montering av den faktiska namngivna ersättnings-soppapumpen. Allt verkade bra och jag kunde t.o.m. rensa upp bland fulmeket med Biltemapumpen med mindre antal sladdförlängningar och mysko gummiskydd.
Hojen startade iaf snällt som sig bör och jag körde iväg längs en lokal slingrigare väg.
Ungefär två km bort började härket hosta, hacka och fräsa för att sen tvärdö. Luttrad som jag är vid det här laget slog jag av och på tändningen, och körde startmotorn utan att ens blinka eller få paniksvett. Hann tänka att det ju är nära hem, ha-hah!
Duken startade och gick fint i tio meter, sen samma sak med host, hack, fräs och ett rejält PANG, BOM, TJOFRÄS!!
Kunde rulla in vid några hus vid sidan av vägen för att kolla vad i hela fridens namn som pågick.
Power-cykla igen med tändningen och testa start. Ingenting, den bara hostar. Jag vet att tanken är i det närmaste full, soppakranarna är påslagna, så bara att lyfta på sadeln och kolla säkringarna. Allt är helt. Lät hojen stå några minuter och så testa att starta igen. Host-host-brupp-host...
Jaha... Jojomen, bara ca två km hem. Började bra med lite nerför bara för att sen vingla till stillastående i svackan och en "backe" framför mig. En lång, sluttande backe. Skinnställ på, check. Hjälm, check. Förhoppningsfullt starttest igen, fail.
Lång backe som sagt, och banne mig om det inte var motvind också. Även 160 kg hoj blir tungt om man måste skjuta den för hand i backe...
Väl hemma, på med dator och OBD-sladd. Inga felkoder. Av med tändstift och kolla gnista, allt ok. Men varför satt tändhatten så löst? Inte kan den väl ha vibrerat av? Tryckte på den ordenligt iaf och teststart. Host-host-host-BRRAAAAAAPP-BRAAAAAAPP-flupp. Testa igen. Samma sak. Men va' i alla helvetes glödheta demoner nu då??!
Tog fram båda ECU:erna jag skaffat tidigare, pluggade i dem och flashade med mina föredragna mappningar och teststart. Host-host-host-BRRAAAAAAPP-BRAAAAAAPP-flurrrrp-host-host-BRAAAP-pooff-PANG-PANG!
Nu ser jag hur gardinerna fladdrar till hos grannarna tvärs över...
Nehe. Monterade tillbaka de gamla ECU:erna igen och flashade om dem för säkerhets skull. Teststart. Jepp, ni anar hur det gick...
Tänka, tänka, tänka. Kanske att soppaslangen halkat av pumpen, så av med tank och öppna upp pumpluckan. Allt ser ok ut, fipplar runt med sladdarna, slangarna och filtret och noterar att den interna bränsleslangen ser väldigt tjock ut och känns misstänkt mjuk. Tar fram den oanvända biten jag hade kvar i en låda och jämför. Jepp, nästan dubbelt så tjock slang nu och definitivt mjukare. Tänk mjukost.
Av en slump ser jag ett litet hål och tänker "Aha!". Bäst att byta slangen...
Efter att ha monterat av klämman ser jag hålet på bilden nedan.

- IMG_20150906_112604-800x600.jpg (66 KiB) Visad 10582 gånger
Inte undra på att hojen inte startade, den fick ju ingen soppa, eftersom pumpen pumpade bränslet tillbaka ut i tanken...
Satte iaf på den oanvända slangstumpen som följde med den namngivna Ebay-pumpen, monterade pumpen i tanken, och skruvade på luckan. Tanken på ramen, sladdarna till pump-el och nivå kopplades på, och dito slangar till kranar och insprutningen. Så långt allt väl.
Med darrande hand vred jag om tändnyckeln. Soppapumpen surrar i några sekunder och stannar som sig bör. Trycker på startknappen och host-host-BRUUUM. Framgång! Hojen fick stå på tomgång några minuter bara för att. Stängde av. Startade igen. Funkar fortfarande.
Så, av detta kan man lära två saker:
1. Vid byte av den interna bensinslangen, se till att slangen är garanterat dränkbar i bensin. En säljare, så här i efterhand, som bedyrar att slangen tål bensin ska tas med en nypa salt. Alternativet är att använda en för ändamålet avsedd pex-slang i bensintålig plast.
2. På en KTM kan tändstiftshatten tydligen absolut vibrera av.
Ingen ska påstå att livet med ett österrikiskt härke inte är utan äventyr...