Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2071 Inlägg av adrian_vg »

Ignorera att det är från ett puckoforum; http://www.familjeliv.se/forum/thread/6 ... folk-rad/1.
Det är uppenbarligen inte bara vi som tycker det är jobbigt att vara förstagångsköpare.
Man undrar lite om de stora grabbarna vill hejda bostadshysterin eller nåt, eller bara hålla priserna uppe...

"folk har inte råd sen dom höjde insattsen.. vi har försökt sälja vår gård sen i somras, de har varit 26pers här o ca 15 av dom har sagt att dom SKA ha gården mm men banken tvärlåser dom.. o dom fattar inte varför.. men banken e sån nu.. ett par hade sjukt bra inkoms o fina jonn med fasta anställningar dom haft i ca 10år vardera.. men nej dom fick inte... de e lögn o sälja hus nu för ingen lyckas få låna.. handlar de om 2miljoner måste folk ha typ 300,000 i kontant insatts, vem fan har de i bakfickan??"

Edit: Såg nu att tråden på puckoforumet är några år gammal... Inget nytt under solen. :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2072 Inlägg av adrian_vg »

Kom i samspråk med en kollega på jobbet om att köpa bostad. Surprise...
Han nämnde då att Älvsbyhus kan låna ut pengar till ett nyckelfärdigt hus till så lågt som fem procent kontantinsats.
Med våra omkring 120 kkr i kontantinsats (modrens "lån" till oss sket sig - banken ville bara betala ut en tredjedel per år), är det den summan vi kan lägga som mest på kontantinsatsen. Våra fem procent skulle då motsvara ett hus för ca 2,4 mille. :shock:

Fem procent låter nästan för bra för att vara sant. Och som vi alla vet, om det låter för bra, är det oftast också så. Eller?

Vill höra vad ni andra har för åsikter om detta. Tersan? :)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2073 Inlägg av tersan »

Hmm... husföretagen lider också av läget. För att få sälja så kan de erbjuda finanseringslösningar... och de är inte styrda av samma regelverk som bankerna. Eller, ja, regelverket är ju det samma i slutänden, men istället för en rabatt kan husbyggaren vara intresserad av att subventionera räntan på ett topplån.

Kolla upp villkor och räntesatser bara, men det gör man ju alltid. En fördel med nybygge är låga kostnader för drift och underhåll de första åren, dessutom är det i attraktiva områden dyrare med ett begagnat hus. För oss på landet är det dyrare att bygga nytt... :wink:

Sen brukar sällan husföretagen bygga nya hus till låga priser på centrala tomter, men man vet ju aldrig.

Du kan inte drifta IT-miljön på distans? Det finns orter där din kontantinsats i Uppsala räcker till hela huset.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2074 Inlägg av adrian_vg »

Nej, tomterna i Uppsala ligger en bit ut, dock inte direkt ute i vischan. Vänge ligger inte alltför långt bort för att ta ett tomtexempel.

It-smurfen måste dessvärre vara på plats. :-)

Detta är en reklamartikel, men ger en fingervisning längst ner på sidan. Sju procent ränta känns spontant högt på topplånet. Men det kanske ligger däromkring...

https://www.alvsbyhus.se/inspiration/ar ... tinsatsen/
===

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015

#2075 Inlägg av andreas »

Norduppland är mycket billigare än Uppsala. Man behöver inte åka längre än till Örbyhus eller Tobo men antagligen är Tierp mer praktiskt om man ska bilpendla. Åker man tåg stannar väl Upptåget på alla tre ställen.

Ännu billigare blir det nog om man letar i riktiga Norduppland men då kanske inte Upptåget går att använda. Går inte Upptåget till Heby förresten?
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2076 Inlägg av adrian_vg »

Alla ställena du nämner ligger i balaloink-country, och efter några tråkiga händelser åt det hållet pga min härkomst är det heller inget ställe jag vill bo i.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#2077 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Transportkostnaderna kommer att vara minst sagt stora, förutom problemet med min härkomst och med att bosätta sig i ett tajt knutet balaloink-country. :roll: :(
Vad skulle vara problemet med din härkomst? Kommer inte ihåg om du sa det vid något tillfälle, men det var väl Balkan eller nåt?

Ok, du heter inte Andersson, Pettersson eller Lundström, men det gör inte jag heller (tillhör första generation född i Sverige) och ändå är jag det jag är, du vet, vilket absolut inte har mött några hinder på några plan utan snarare tvärt om när jag påpekar det inom (...) ovan :wink:

Men dagens sjuka system i detta vackra land (som tyvärr är på fallrepet om det tillåts fortsätta lite till) så är ett udda namn snarare en fördel, det är bara att lära sig använda "R-ordet" i rätt sammanhang så kommer mycket att gå ens väg. Om man dessutom inte visar upp sitt leg vid besök på sjuk- eller tandvård så kostar det bara 50 kr istället för flera hundra respektive flera tusen http://www.youtube.com/watch?v=4ns_cNZiOiw

Det fanns tidigare ett talesätt i detta land som lydde: "Ärlighet vara längst". Glöm det idag, numera gäller det bara att roffa åt sig så mycket det bara går innan kollapsen. Se bara hur politikerna, journalisterna och de som driver Sveriges nyaste och mest lönsamma industri idag (bl.a. Bert Karlsson, Jan-Emanuel Johansson m.fl.) gör.
Ingen produktion, bara sälja tjänster till varandra för lånade skattepengar http://www.statsskuld.com (äkta adress) och gissa en gång vem/vilka som får/ska/måste/tvingas betala kalaset? Citerar en känd nutida svensk person som ledtråd: "Öppna era hjä... plånböcker". (Obs, era inte den egna).

Sen när kollapsen kommer, gissa vilka som kommer att packa och rymma fältet först? Och gissa vilka som kommer att få sitta i skuggan av det som finns kvar?

Läs/lyssna gärna på det här - Mycket intressant!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2078 Inlägg av adrian_vg »

Vissa människor hade problem med mitt utseende och härkomst bara. Inget jag kan påverka. Mina föräldrar kommer från förutvarande Jugoslavien, och är rumäner från gränstrakterna i nordöst. Själv är jag född och uppvuxen i Sverige, i en liten småländsk byhåla.
Jag kommer i vart fall inte frivilligt att bosätta mig på ett ställe där koncentrationen av nämnda tyckare är större än normalt. Av erfarenhet vet jag att små samhällen i större eller mindre grad har dessa egenheter, och det är inget jag vill utsätta mig själv, eller mina barn, för igen.

Nu pratar vi inte mer om det och återgår till att sjunga V4:ans lov i den görligaste mån. :)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#2079 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Alla ställena du nämner ligger i balaloink-country, och efter några tråkiga händelser åt det hållet pga min härkomst är det heller inget ställe jag vill bo i.
Inga problem, här en manual hur du snabbast smälter in i "habitatet"
https://www.youtube.com/watch?v=myhnAZFR1po :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2080 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Alla ställena du nämner ligger i balaloink-country, och efter några tråkiga händelser åt det hållet pga min härkomst är det heller inget ställe jag vill bo i.
Inga problem, här en manual hur du snabbast smälter in i "habitatet"
https://www.youtube.com/watch?v=myhnAZFR1po :lol:
Ah, syftningen gick fram. :wink:
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#2081 Inlägg av blacken »

Har du kollat den häringa sajten?
http://www.hemnet.se/

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2082 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Har du kollat den häringa sajten?
http://www.hemnet.se/
Jajamän! Har några bevakningar där.
Har förresten bestämt en träff med en lokal representant från Älvsbyhus när barnen blivit friska. Har fått hem Älvsbyarnas huskatalog. Bra priser ser det ut som, men måste prata med en faktisk människa om allt annat runtom som inte nämns i katalogen som tomten, uppvärmning av bostaden, trädgårdsanläggning osv.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2083 Inlägg av adrian_vg »

Så, om några timmar ska jag upp på operationsbordet för den där steloperationen av nacken. Jag hoppas på att det blir en mc-säsong för mig i år, med tanke på att de klämde in mig en månad tidigare än beräknat.
Jag hoppas förstås också på betydligt mindre värk i nacken... :)
Hörs om några timmar, om jag inte är för zonkad på smärtstillande!
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#2084 Inlägg av blacken »

Det ska gå bra, ska du se, "ont krut förgås inte så lätt" har jag hört :D
och angående
om jag inte är för zonkad på smärtstillande!
Så kan jag bara som en överlevande ifrån 60/70talen säga dom klassiska visdomsorden ifrån den tiden "bara njut av "resan" så länge den varar" :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2085 Inlägg av adrian_vg »

Kändes bättre igår medan jag fick kontinuerlig morfindropp plus en avtryckare för lite extra kräm var tjugonde minut. Får åka hem imorgon är det sagt.

Om jag inte kommer att kunna böja på nacken i vertikalled mer än så här (med svullenhet osv) är vifferns saga dessvärre all, kommer inte att kunna sitta så framåtlutad med huvudet på hojen ens med Helibars monterat. :-(

Har grunnat lite på att göra om viffern till fajter, men har varken kunnande eller styrka att hantera dess körklara 240 kg efter operationen. Hur jag än vrider och vänder på det känns det som att en lätt(hanterlig) Touno vore bästa alternativet som jag ser det just nu.
===

Skriv svar