Rydh - tillbaka efter några år

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#196 Inlägg av Rydh »

Två konstateranden efter lite hjälp av elkunnig svåger:

Jordkabeln hade inte riktig kontakt.
Kontakten efter säkringen innehåller ett motstånd.

Allt funkar nu som det ska, tack Tersan för dina försök att leda den blinde :-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#197 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:Allt funkar nu som det ska, tack Tersan för dina försök att leda den blinde :-)
Det är sånt det här forumet är till för.

Kul att det funkar!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#198 Inlägg av jenshenrik »

Fantastiskt, at det fungerar! :)

Det er et velkendt fænomen, at der er kontaktproblemer på de første 800-modeller.
Derfor kan det kanske være en bra idé, om du kontrollerer alle forbindelser.

Demonter, rengør, gir kontaktspray og forsegler med siliconefedt eller elektronik-lack, som man tex. kan købe hos louis.de :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#199 Inlägg av Rydh »

Det var inget större motstånd i kontakten, snarare i säkringen. Missförstod svågern.
3,4 V var alltså ett felvärde på grund av dålig jord.

Fick bekräftat från pdoiler att systemet går på 12 V men att säkringen sänker spänningen 0,6 V. Detta innebär att jag nu har 10,6 V in till timern (11,23 till baklampan - 0,6). Hoppas att det räcker annars får jag börja felsöka bakåt och se vad som orsakar den första begränsningen. :oops:
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#200 Inlägg av jenshenrik »

Det kan være din laderegulator, der skyldes den lave spænding...
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#201 Inlägg av Rydh »

jenshenrik skrev:Det kan være din laderegulator, der skyldes den lave spænding...
Jag har kollat lite på det där men jag tycker inte att jag ser några andra tecken på att regulatorn är kass. På bikersoracle fanns en tråd som påtalade följande symtom:

1. The clock resets to 1:00 AM and the tripmeter resets to 0 miles when you start the engine.
2. The engine fails to start, this can happen even if was running a few minutes previously. Often when you've stopped for fuel.
3. The rev counter and speedo needle start to do "strange" things.
4. The bike may start to stutter and cut out.

Funderar på om det istället har att göra med andra modifikationer. Framljusen är kopplade så att båda lyser på halvljus. Det är en hel del grejer gjort med kablar för Neckmikesystemet som är kopplat till ljustutan. Jag har dessutom själv kopplat in en mobilladdare. Vet inte om de två senare belastar systemet när de inte används men det är ju i alla fall en del nya kablar och kabelskor på batteriet. Vi får se hur hojen funkar nu under försäsongen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#202 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:1. The clock resets to 1:00 AM and the tripmeter resets to 0 miles when you start the engine.
2. The engine fails to start, this can happen even if was running a few minutes previously. Often when you've stopped for fuel.
Kollade du batteriladdningen? 1 och 2 får jag när batteriet är tokurladdat.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#203 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:
Rydh skrev:1. The clock resets to 1:00 AM and the tripmeter resets to 0 miles when you start the engine.
2. The engine fails to start, this can happen even if was running a few minutes previously. Often when you've stopped for fuel.
Kollade du batteriladdningen? 1 och 2 får jag när batteriet är tokurladdat.
Jag har alltså INTE de ovan nämnda problemen. Därför tror jag inte att det är regulatorn.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#204 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Jag har alltså INTE de ovan nämnda problemen. Därför tror jag inte att det är regulatorn.
Ah, beklagar. Missförstod.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#205 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:
Rydh skrev:Jag har alltså INTE de ovan nämnda problemen. Därför tror jag inte att det är regulatorn.
Ah, beklagar. Missförstod.
Bättre det än att som jag inte förstå alls :lol:
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#206 Inlägg av Fransson »

Rydh skrev:
jenshenrik skrev:Det kan være din laderegulator, der skyldes den lave spænding...
Jag har kollat lite på det där men jag tycker inte att jag ser några andra tecken på att regulatorn är kass. På bikersoracle fanns en tråd som påtalade följande symtom:

1. The clock resets to 1:00 AM and the tripmeter resets to 0 miles when you start the engine.
2. The engine fails to start, this can happen even if was running a few minutes previously. Often when you've stopped for fuel.
3. The rev counter and speedo needle start to do "strange" things.
4. The bike may start to stutter and cut out.

Funderar på om det istället har att göra med andra modifikationer. Framljusen är kopplade så att båda lyser på halvljus. Det är en hel del grejer gjort med kablar för Neckmikesystemet som är kopplat till ljustutan. Jag har dessutom själv kopplat in en mobilladdare. Vet inte om de två senare belastar systemet när de inte används men det är ju i alla fall en del nya kablar och kabelskor på batteriet. Vi får se hur hojen funkar nu under försäsongen.

Halvljuset skall vara kopplade bägge orginal
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#207 Inlägg av Rydh »

Fransson skrev: Halvljuset skall vara kopplade bägge orginal
Ok, då hade jag missuppfattat det. Hade för mig att jag läst om en mod för att få bägge lamporna att lysa.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#208 Inlägg av jenshenrik »

Mit sidste forslag er, at du læser dette og derefter kontrollerer din hoj :)
http://www.electrosport.com/technical-r ... ding-guide

Og eventuelt downloader dette:
http://www.electrosport.com/technical-r ... -guide.pdf
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#209 Inlägg av Fransson »

Rydh skrev:
Fransson skrev: Halvljuset skall vara kopplade bägge orginal
Ok, då hade jag missuppfattat det. Hade för mig att jag läst om en mod för att få bägge lamporna att lysa.
Modden gäller 750-modellerna
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Rydh - tillbaka efter några år

#210 Inlägg av Rydh »

jenshenrik skrev:Mit sidste forslag er, at du læser dette og derefter kontrollerer din hoj :)
http://www.electrosport.com/technical-r ... ding-guide

Og eventuelt downloader dette:
http://www.electrosport.com/technical-r ... -guide.pdf
Väldigt intressant läsning JH! Tack!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Skriv svar