Rydh - tillbaka efter några år

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#181 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Mellan två av de tre kablarna alltså?
Är det bara mellan bakljuset och jord som jag kommer få 12-13? Och hur vet jag i så fall vilken som är vilken??
Eller missförstår jag när du säger polerna...
Ja och ja.

Multimetern brukar visa minus-spänning om man mäter med pluspinnen på minussladden. När du ser positiv spänning på multimetern vet du också vilken plussladden på kontakten är; dvs på din röda pluspinne.

Gick det att förstå?


Edit: Pröva direkt på batteriet; sätt pluspinnen på minus och minuspinnen på plus - du får negativ spänning på multimetern.
Pröva tvärtom sen, och ser positiv spänning på multimetern när pluspinnen sitter på batteriets pluspol.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#182 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:
Rydh skrev:Mellan två av de tre kablarna alltså?
Är det bara mellan bakljuset och jord som jag kommer få 12-13? Och hur vet jag i så fall vilken som är vilken??
Eller missförstår jag när du säger polerna...
Ja och ja.

Multimetern brukar visa minus-spänning om man mäter med pluspinnen på minussladden. När du ser positiv spänning på multimetern vet du också vilken plussladden på kontakten är; dvs på din röda pluspinne.

Gick det att förstå?
:tummenupp :tummenupp
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#183 Inlägg av Rydh »

Det funkar som du sa men jag får inte 12-13, snarare exakt 11,24...

Edit: men 12,26 på batteriet. Antar att jag hittat rätt kabel iaf, men vad beror skillnaden på? båda bakljuskontakterna visar exakt samma spänning så en ev förlust måste sitta tidigare. Vill bara förstå, därför jag frågar.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#184 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Det funkar som du sa men jag får inte 12-13, snarare exakt 11,24...

Edit: men 12,26 på batteriet. Antar att jag hittat rätt kabel iaf, men vad beror skillnaden på? båda bakljuskontakterna visar exakt samma spänning så en ev förlust måste sitta tidigare. Vill bara förstå, därför jag frågar.
:tummenupp

När underhållsladdade du batteriet senast? Kan vara så att skicket på det inte är helt optimalt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#185 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:
Rydh skrev:Det funkar som du sa men jag får inte 12-13, snarare exakt 11,24...

Edit: men 12,26 på batteriet. Antar att jag hittat rätt kabel iaf, men vad beror skillnaden på? båda bakljuskontakterna visar exakt samma spänning så en ev förlust måste sitta tidigare. Vill bara förstå, därför jag frågar.
:tummenupp

När underhållsladdade du batteriet senast? Kan vara så att skicket på det inte är helt optimalt.
Tog det precis ur laddaren som indikerade fullt. Nytt sedan förra säsongen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#186 Inlägg av Tommy Gsson »

Rydh skrev:Det funkar som du sa men jag får inte 12-13, snarare exakt 11,24...

Edit: men 12,26 på batteriet. Antar att jag hittat rätt kabel iaf, men vad beror skillnaden på? båda bakljuskontakterna visar exakt samma spänning så en ev förlust måste sitta tidigare. Vill bara förstå, därför jag frågar.
Spänningsfall pga dålig kontakt, klena kablar etc.
Mät direkt mot - på batteriet för att utesluta dålig jord, om du har halvljus på prova att stänga av det.
I vissa fall kan det sitta en en diod i systemet för att det inte ska gå att få spänning från fel håll om man har flera funktioner kopplade till samma punkt,
då faller spänningen 0,7v.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#187 Inlägg av Rydh »

Har det någon praktisk betydelse då?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#188 Inlägg av Tommy Gsson »

Rydh skrev:Har det någon praktisk betydelse då?
Om det inte minskar mer när du kopplar in smörjarn, så har det ingen praktisk betydelse.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#189 Inlägg av Rydh »

Tommy Gsson skrev:
Rydh skrev:Har det någon praktisk betydelse då?
Om det inte minskar mer när du kopplar in smörjarn, så har det ingen praktisk betydelse.
T.
:tummenupp
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#190 Inlägg av Rydh »

Ok, oljaren är inkopplad men funtionen uteblev.
Kan det bero på dålig jordning eller är det i skarven hittar problemet?

Jag har tillfälligt använt en sockerbit i skarven. Baklampan lyser när tändningen slås på.
När jag mäter spänningen så motsvarar den med någon tiondels volts skillnad den spänning jag hade innan.
Efter skarven kommer en liten "rör"säkring (som är hel) och därefter en kontakt. Mäter jag spänningen i kontakten så får jag 3,25 V.

För jordkabeln har jag inte använt en sån där bricka med taggar så där blir min första justering. Men som sagt, är detta det troliga felet?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#191 Inlägg av Rydh »

Vad jag menar fast inte kan uttrycka är: kan dålig/ingen jord innebära totalt utebliven funktion?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#192 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:Vad jag menar fast inte kan uttrycka är: kan dålig/ingen jord innebära totalt utebliven funktion?
Ja.

Fast du verkar ju tappa en massa volt nånstans, om jag fattar ditt inlägg har du full spänning i sockerbiten men sedan 3,25 volt i nästa kontakt? Nånstans där har du felet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#193 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:Vad jag menar fast inte kan uttrycka är: kan dålig/ingen jord innebära totalt utebliven funktion?
Ja.

Fast du verkar ju tappa en massa volt nånstans, om jag fattar ditt inlägg har du full spänning i sockerbiten men sedan 3,25 volt i nästa kontakt? Nånstans där har du felet.
Ok.

Mätningen kan ju vara totalt i det blå. Kan jag stoppa multimetern i kontaktens båda poler eller i plus och mot någon annan punkt.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#194 Inlägg av Rydh »

tersan skrev: Fast du verkar ju tappa en massa volt nånstans, om jag fattar ditt inlägg har du full spänning i sockerbiten men sedan 3,25 volt i nästa kontakt? Nånstans där har du felet.
baklampan får drygt 11 så antingen mäter jag fel i kontakten eller så kan det kanske vara vid säkringen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#195 Inlägg av tersan »

Jag fattar inte riktigt hur ditt elsystem ser ut... men om du mäter dels på plus och minus i kontakten, och sen mäter plus i kontakten och jord nån annanstans, får du nån skillnad?

Annars låter det som dålig kontakt i sockerbiten eller rörsäkringen. Hur många volt har du i säkringen?
VFR750F -92, grön

Skriv svar