Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#1786 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Det är inte utan att det känns konstigt att den faktiskt är såld, den har varit med mig ett tag både här och där. :?
Å andra sidan är det väl rätt skönt att komma i mål efter en så pass lång försäljningsperiod?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#1787 Inlägg av tersan »

arvikathomas skrev:Fyrhjuling i terräng är grymt kul, gäller att köra med förstånd och på rätt ställe bara, så man inte inte förstör markerna. Angående suvtrenden, många har dem nog för att vara coola, men här i glesbygden är de nyttiga när man ska ta sig ut på oplogade vägar, speciellt om man är friluftsmänniska och är mycket i skogen.
Bäst att förtydliga lite för alla stadsbor: terrängkörningslagen sätter i princip stopp för allt åkande med fyrhjulingen utanför vägen. En uppretad markägare är inte heller att leka med... :wink:

Själv är jag så lyckligt lottad att vi har vägar som ska plogas och träd som ska dras ut ur skogen, vilket oftast går smidigare med en fyrhjuling jämfört med större maskiner.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#1788 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Känns ganska coolt att känna hur framhjulen rycker i styret när man drar på, för att inte säga hur bra grepp man har i modden. :D
Då ska du testa med drivkedjor!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#1789 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Känns ganska coolt att känna hur framhjulen rycker i styret när man drar på, för att inte säga hur bra grepp man har i modden. :D
Då ska du testa med drivkedjor!
Eller inte. Då måste man ju plocka av dem!

Drivet är så bra just nu iaf, att jag tror jag skippar att skruvdubba däcken så länge. Rock'n'roll typ!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1790 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Å andra sidan är det väl rätt skönt att komma i mål efter en så pass lång försäljningsperiod?
Jo, så sant. Har hållit på sen 2010...

Edit: Återstår dirren. Är lite kluven dock...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1791 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Bäst att förtydliga lite för alla stadsbor: terrängkörningslagen sätter i princip stopp för allt åkande med fyrhjulingen utanför vägen. En uppretad markägare är inte heller att leka med... :wink:

Själv är jag så lyckligt lottad att vi har vägar som ska plogas och träd som ska dras ut ur skogen, vilket oftast går smidigare med en fyrhjuling jämfört med större maskiner.
För att förtydliga förtydligandet, min kvadd är vägreggad. Körs bara till och från jobbet på asfalterad väg. Och till köpcentret. Och hämta post på utlämningsstället. Och till diverse möten ute i buskarna. Och hälsa på mamma.
===

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017

#1792 Inlägg av Jonher »

adrian_vg skrev:Fyrhjulsdriften kom äntligen till nytta i morse när jag skulle ut från vår (plogade) gata och ut på stora vägen!

Känns ganska coolt att känna hur framhjulen rycker i styret när man drar på, för att inte säga hur bra grepp man har i modden. :D
adrian_vg skrev:Drivet är så bra just nu iaf, att jag tror jag skippar att skruvdubba däcken så länge. Rock'n'roll typ!
Jag vet att du är en ansvarsfull människa som kör med huvudet :wink: men vill ändå påminna om att bromssträckan är lika lång med fyrhjulsdrift som med tvåhjulsdrift... :shock:
Tyvärr har jag tagit reda på det den hårda vägen genom att min Subaru inte fortsatte följa vägen i en kurva :cry:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1793 Inlägg av adrian_vg »

Jonher skrev:Jag vet att du är en ansvarsfull människa som kör med huvudet :wink: men vill ändå påminna om att bromssträckan är lika lång med fyrhjulsdrift som med tvåhjulsdrift... :shock:
Tyvärr har jag tagit reda på det den hårda vägen genom att min Subaru inte fortsatte följa vägen i en kurva :cry:
Jag noterade att den gärna ville gå rakt fram med fyrhjulsdriften påslagen när jag kom lite väl nära ytterkanten på en rondell i morse...

Man kommer inte undan fysikens lagar, men man kan ju låta dem jobba för dig också. ;-)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#1794 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag noterade att den gärna ville gå rakt fram med fyrhjulsdriften påslagen när jag kom lite väl nära ytterkanten på en rondell i morse...

Man kommer inte undan fysikens lagar, men man kan ju låta dem jobba för dig också. ;-)
Med fyrhjulsdrift inkopplad måste man köra med attack hela tiden om det ska gå i hyfsat tempo, annars blir det väldigt understyrt. Kanske inte att rekommendera i rusningstrafik dock. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem

#1795 Inlägg av arvikathomas »

Ja det gäller att inte fega med fyrhjulsdrivna fordon, gasar du genom kurvan drar den dig igenom, släpper du gasen går det rakt. Körde på sjön med min första audi quattro, väldigt lärorikt och förbaskat kul :D Självaste knugen är väl det mest kända exemplet på att det gäller att stå på, han fick testa en Mitsubishi Evo på svenska rallyt här i värmlandsskogarna på 90 talet, vågade inte stå på riktigt och blåste rätt ut i skogen....
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1796 Inlägg av adrian_vg »

Då var grönviffern avhämtad. Den vinkades av med en liten antydan till tår i ena ögat och med inte så lite sorg.

Nå, får hoppas att den nya ägarinnan gillar sitt val och att hon dyker upp på forumet!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1797 Inlägg av adrian_vg »

Vifferpremiär i morse!! Med sex plusgrader och torra vägar och bara lite grus här och var fanns det inga skäl mer att ta kvadden.
Skinnstället sitter fortfarande bra, trots vinterspäckuppehållet! :shock:
Och som grädde på moset studsade viffern igång på 0,3 sekunder blankt - efter att jag i sedvanlig ordning tragglat med larmet en stund (det går ju ner i energisparläge efter att ha varit på i ca tjugo dagar).

Staccatoljudet från V4:an som studsade mellan husen när jag gled iväg hemifrån imorse, fick verkligen blodet att tina upp. Mullret som kom efteråt, och sen ylandet, fick det att koka.

Första blippandet till 8000 rpm fick mig att skrika av lycka i hjälmen. Lyckligtvis var ingen i närheten i år... :roll:

Jag känner mig full av energi igen. Motorcyklar är magiska!
===

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem

#1798 Inlägg av arvikathomas »

:tummenupp

Ett av de trevligare ljuden, från v4an alltså :wink:
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1799 Inlägg av adrian_vg »

Bromsarna tar bara bättre och bättre! Måste vara kinabeläggen som slitit in sig. Skivorna har aldrig varit så blanka och jämnt slitna fram som nu.

Dock tycker jag att det känns som en slitagekant ytterst på vardera skivan fram nu, efter bytet. Spelar roll, ena framskivan är ändå vind efter den sedvanliga skivbromslåsincidenten för nåt år sen och bör bytas ut snart. Tänker mig att köra slut på både belägg och skivor och sen byta framåt hösten, alt vårkanten nästa år. Förutsatt att SBP inte har något emot ryckig broms förstås vid kollen om ca en månad...
===

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#1800 Inlägg av Donner »

Annars har jag kanske en skiva över :wink:

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Skriv svar